Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bakterie E. coli krmená cukry umí vyrobit benzin

aktualizováno 
Britští vědci přišli s dalším způsobem, jak nahradit současná fosilní paliva. Geneticky upravené bakterie Escherichia coli totiž přímo produkují uhlovodíky, které odpovídají složení běžného benzinu. Nyní pracují na tom, aby laboratorní proces uvedli do praxe.

Bakterie E. coli pod mikroskopem | foto: Profimedia

Vědci z britské University of Exeter dokázali geneticky upravit bakterii E. coli tak, že v podstatě produkuje benzin. E. coli je ke genetické manipulaci využívána docela často a k produkci látek, které připomínají ropu, ji už například v roce 2008 upravili inženýři z kalifornské společnosti LS9. Ani jejich způsob výroby se však zatím nedostal do produkční fáze.

Vynález britských genetických inženýrů jde však oproti tomu kalifornskému dále. Zatímco v původních experimentech bakterie vyráběla v podstatě široké spektrum složek ropy, nově modifikovaná bakterie vyrábí uhlovodíky, které jsou obsaženy v benzinu. Benzinu se podobá i jejich koncentrace, a tak by produkt bakterií měl být přímo použitelný v běžných zážehových motorech bez nutnosti jakýchkoli úprav.

Tým, který vede John Love, použil k úpravě E. coli několik genů z různých oblastí. Bakterie tak do své DNA dostala úseky vyjmuté z DNA kafrovníku, půdních bakterií nebo také sinic. Z každého zdroje přitom využili jeho specifickou schopnost přeměňovat běžné látky ze svého okolí na složitější chemikálie.

Pokud je upravená E. coli zásobována glukózou, vylučuje bakterie enzymy, které cukr přeměňují na mastné kyseliny a ty následně na uhlovodíky, které jsou chemicky a svou koncentrací shodné s těmi obsaženými v běžně prodávaných palivech. Vše zatím funguje jenom v laboratoři, zdrojem glukózy jsou rostliny. Vědci však pracují na další úpravě genů tak, aby byla bakterie schopna rovnou zpracovávat například slámu nebo chlévskou mrvu a další bioodpad. To by pak nebylo nutné pěstovat plodiny jen za účelem následné výroby biopaliva.

Celý výzkum se zatím nachází víceméně v počáteční fázi a do komerčního života má ještě nejspíš hodně daleko. Zajímavostí však je, že projekt finančně podporuje výzkumná divize petrochemického gigantu Shell. Skeptici mohou namítat, že ropné společnosti jde o to, získat na daném poli co nejvíce patentů a následně jakoukoli sériovou výrobu znemožnit. Jenže tenčící se zásoby ropy a stále větší náklady na její dobývání nutí ropné giganty k tomu, aby hledaly cesty pro budoucnost. Udržet přitom koloběh ropných produktů, byť získávaných zcela jinou metodou, je tak především v jejich zájmu.




Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Trumpův boj proti globalizaci ohrožuje americký autoprůmysl

Toyota Tundra

Toyota Tundra vypadá každým coulem jako každý jiný ryze americký pick-up, i tak ale riskuje, že nebude vyhovovat...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz