Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mrtvých na silnicích ubývá, nejohroženější jsou mladí

  15:08aktualizováno  15:08
Vážných následků dopravních nehod ubývá. Mezi roky 2007 až 2013 počet nehod na silnicích klesl na polovinu, těžce zraněných při dopravních nehodách pak klesl o 30 procent. Spočítal to Český statistický úřad. Přesto se Česko stále drží mezi zeměmi s nejvyšší mírou silniční nehodovosti v EU.

Na českých silnicích zemřelo vloni 583 lidí. | foto: HZS Jihomoravského kraje

Podle ČSÚ stojí za snížením počtu obětí automobilových nehod zlepšení automobilového parku, rozvoj dopravní infrastruktury a v neposlední řadě osvěta mezi řidiči. Tento příznivý trend se však během letošních prvních tří čtvrtletí zastavil a nehod opět přibylo zejména kvůli vysokému počtu obětí v červnu a v září, upozornil analytik ČSÚ Jiří Kamenický.

V posledních letech zaznamenává ČSÚ snižování následné úmrtnosti. Zatímco v roce 1995 bylo z celkového počtu obětí silničních nehod zaznamenáno 13 procent zemřelých v rozmezí jednoho až třiceti dnů po nehodě, v roce 2010 byl tento ukazatel jen poloviční.

V přepočtu úmrtí na počet obyvatel ovšem patří Česko stále mezi nejhorší ve střední Evropě. Na milion obyvatel připadalo v roce 2013 v České republice 62 úmrtí při silniční nehodě, což bylo o pětinu více než v zemích Evropské unie, doplnil Kamenický. Česko tak obsadilo předposlední pozici ve středoevropském regionu, poslední skončilo Polsko.

Mladí v ohrožení

Studie Allianz zjistila, že mladí lidé jsou ve světě nejčastěji oběťmi dopravních nehod, a to bez ohledu na ekonomickou vyspělost jednotlivých zemí. Neuvěřitelných 31 procent všech smrtelných havárií totiž statistiky připisují právě lidem ve věku od 15 do 29 let. Na silnicích v celém světě tak každoročně zemře 400 tisíc mladých lidí. „Až za haváriemi zůstávají jako příčiny úmrtí v této věkové kategorii nemoci, drogy, sebevraždy, násilnosti a války,“ uvádí Václav Bálek, mluvčí české pobočky pojišťovny Allianz.

Na základě údajů Světové zdravotnické organizace zahrnující řidiče aut, motorek, cyklisty i chodce je podle propočtů Allianz centra pro technologie Česká republika ve světovém žebříčku na 36. pozici v počtu úmrtí. Z okolních zemí jsou na tom lépe než my Německo a Rakousko. Nejlépe jezdí v Evropě motoristé ve Švédsku, Velké Británii a na Maltě. Celosvětově dopadla nejhůře Dominikánská republika před Thajskem a Venezuelou.

Každoročně zemře na silnicích ve světě 1,3 milionu lidí a více než 50 milionů se jich zraní. Na 100 tisíc obyvatel jich tak průměrně 18 přijde o život kvůli dopravním nehodám.

Na českých silnicích zemřelo vloni 583 lidí. Se 63 usmrcenými na milion obyvatel je naše země i nadále výrazně nad průměrem zemí EU.

Nejvíce automobilových nehod se zdravotními následky v Česku v přepočtu na obyvatele zaznamenal ČSÚ mezi lety 2010 až 2013 v Jihočeském kraji, kde množství nehod překročilo o čtvrtinu celorepublikový průměr. Nadprůměrná nehodovost byla i v Libereckém, Plzeňském a Pardubickém kraji. V Praze byly počty nehod s následky na zdraví proti relativní úrovni v ČR naopak o pětinu nižší.

Zatímco počet nehod na silnicích zaznamenal v posledních letech obecně zlepšující se trend, množství nehod na železnici spíše stagnovalo, uvedl ČSÚ. Mírný nárůst naopak úřad zaznamenal u autobusové nebo trolejbusové dopravy. Zhruba deset procent obětí na železnici tvoří střety na železničních přejezdech.

Autoři: ,




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.