Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za letní nehody může často únava: mozek nestíhá, varovné je časté mrkání

  12:15aktualizováno  12:15
Dvě pětiny nehod na silnicích lze podle dopravních psychologů připsat na vrub únavě. Unavený řidič dělá chyby při předjíždění, dodržení bezpečné vzdálenosti či přednosti v jízdě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Opel

Vliv únavy je podle dopravních expertů srovnatelný s vlivem alkoholu, snižuje pozornost a efektivitu zpracovávání informací. Nejvyšší riziko únavy za volantem je od půlnoci do čtyř hodin ráno a od dvou do čtyř hodin odpoledne.

Nebezpečí hrozí zejména při dlouhých cestách na dovolenou, kdy lidé chtějí co nejdřív dorazit do cíle. Podle ministra dopravy Dana Ťoka by lidé měli pojmout cestu jako součást dovolené a nestresovat se.

Bezpečnější a pohodlnější je rozdělit cestu na dva dny a v noci někde přespat. Pokud jede řidičů více, je možné vyrazit na noc a v řízení se střídat. Přestávky je ideální dělat po zhruba dvou hodinách jízdy.

Podle portálu ProNáladu.cz je objektivním příznakem únavy to, že si člověk uvědomuje časté mrkání. Odpočatý člověk na něco takového nemyslí. Dalším příznakem jsou zrakové klamy - postavy na krajnici vypadají zdálky jako něco jiného, než se ukážou být zblízka. To je hraniční fáze, oči jsou ještě otevřené, ale mozek už nestíhá rychle zpracovat přicházející informace.

O únavě svědčí i to, že mozek začne lenivět. Řidič, který dosud mluvil s osádkou, zmlkne, není mu do řeči, nechce se mu myslet ani mluvit. Příznakem únavy je také to, že řidič náhle začne zapomínat přepnout zpátky na potkávací světla, nebo si nepamatuje, jakou dopravní značku právě minul.

Spolucestující by měli řidiči pomoci. Ve voze, kde nemluví řidič, ale ani nikdo jiný, rychle usnou všichni. Nenápadně mohou ověřit míru řidičovy ospalosti otázkami jako: „Kde jsme?“ či „Kudy jsme teď projeli?“

Mozek se neodpojuje naráz, ale postupně jako počítač, který ze stoprocentního výkonu zpomaluje až k vypnutí. Problém je, že s otupujícím vědomím otupuje také pocit strachu. Člověk chápe, že usíná, ale zároveň se v tu chvíli nebojí a chce ještě kus cesty ujet, než si odpočine.

Češi riskují

Experti se shodují, že Češi jsou v přeceňování svých sil nepoučitelní. Často vyrážejí na cestu večer po skončení pracovní doby, nebo si programově na cestování vybírají noční hodiny, aby se posádka vyhnula horku a rušnému provozu během dne. Ve snaze dorazit na místo co nejdříve mnozí řidiči zanedbávají potřebné přestávky na odpočinek a snaží se přijet do prázdninové destinace téměř bez zastavení.

MIKROSPÁNEK

Čtvrtinu řidičů ohrožuje na delších cestách mikrospánek

Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlostjízdy. Více čtěte ZDE

Profesionální šoféři, pro které je ujetí stovek kilometrů každodenní rutinou, mají přesně a přísně předepsané doby, kdy mohou řídit a kdy musí odpočívat. A naopak netrénovaní šoféři si pro cestu na dovolenou naordinují nesmyslné porce kilometrů řízení v kuse, jen aby byli u moře o několik hodin dřív.

Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. Každou hodinu a půl jízdy by podle odborníků mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev.

Pro dobrou pohodu na cestě radí odborníci dostatek tekutin, nejlépe vody. Kofeinové nápoje nedoporučují, kofein na krátko povzbudí, ale pak je únava o to hlubší. Před cestou se také vyplatí vyhýbat těžkým jídlům, která vyvolávají únavu. Lépe je dopřát si zeleninový salát bez majonézy. Komu bývá v dopravních prostředcích nevolno, měl by si hodinu před cestou vzít preventivní lék, který se prodává bez receptu.

Autoři: ,



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Na CESu představili nářadí pro autonomní jízdu, které vzniklo v Česku

Nadnárodní společnost Valeo představila na veletrhu CES v Las Vegas...

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdivují návštěvníci řadu technologií, které by v budoucnosti měly...

Škoda vyvíjí manuál pro koncern VW, přemýšlí o robotizované převodovce

Výroba manuální převodovky MQ 200

V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovka MQ 200, tedy pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nyní zde bude...

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na...

Najdete na iDNES.cz