Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za letní nehody může často únava: mozek nestíhá, varovné je časté mrkání

  12:15aktualizováno  12:15
Dvě pětiny nehod na silnicích lze podle dopravních psychologů připsat na vrub únavě. Unavený řidič dělá chyby při předjíždění, dodržení bezpečné vzdálenosti či přednosti v jízdě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Opel

Vliv únavy je podle dopravních expertů srovnatelný s vlivem alkoholu, snižuje pozornost a efektivitu zpracovávání informací. Nejvyšší riziko únavy za volantem je od půlnoci do čtyř hodin ráno a od dvou do čtyř hodin odpoledne.

Nebezpečí hrozí zejména při dlouhých cestách na dovolenou, kdy lidé chtějí co nejdřív dorazit do cíle. Podle ministra dopravy Dana Ťoka by lidé měli pojmout cestu jako součást dovolené a nestresovat se.

Bezpečnější a pohodlnější je rozdělit cestu na dva dny a v noci někde přespat. Pokud jede řidičů více, je možné vyrazit na noc a v řízení se střídat. Přestávky je ideální dělat po zhruba dvou hodinách jízdy.

Podle portálu ProNáladu.cz je objektivním příznakem únavy to, že si člověk uvědomuje časté mrkání. Odpočatý člověk na něco takového nemyslí. Dalším příznakem jsou zrakové klamy - postavy na krajnici vypadají zdálky jako něco jiného, než se ukážou být zblízka. To je hraniční fáze, oči jsou ještě otevřené, ale mozek už nestíhá rychle zpracovat přicházející informace.

O únavě svědčí i to, že mozek začne lenivět. Řidič, který dosud mluvil s osádkou, zmlkne, není mu do řeči, nechce se mu myslet ani mluvit. Příznakem únavy je také to, že řidič náhle začne zapomínat přepnout zpátky na potkávací světla, nebo si nepamatuje, jakou dopravní značku právě minul.

Spolucestující by měli řidiči pomoci. Ve voze, kde nemluví řidič, ale ani nikdo jiný, rychle usnou všichni. Nenápadně mohou ověřit míru řidičovy ospalosti otázkami jako: „Kde jsme?“ či „Kudy jsme teď projeli?“

Mozek se neodpojuje naráz, ale postupně jako počítač, který ze stoprocentního výkonu zpomaluje až k vypnutí. Problém je, že s otupujícím vědomím otupuje také pocit strachu. Člověk chápe, že usíná, ale zároveň se v tu chvíli nebojí a chce ještě kus cesty ujet, než si odpočine.

Češi riskují

Experti se shodují, že Češi jsou v přeceňování svých sil nepoučitelní. Často vyrážejí na cestu večer po skončení pracovní doby, nebo si programově na cestování vybírají noční hodiny, aby se posádka vyhnula horku a rušnému provozu během dne. Ve snaze dorazit na místo co nejdříve mnozí řidiči zanedbávají potřebné přestávky na odpočinek a snaží se přijet do prázdninové destinace téměř bez zastavení.

MIKROSPÁNEK

Čtvrtinu řidičů ohrožuje na delších cestách mikrospánek

Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlostjízdy. Více čtěte ZDE

Profesionální šoféři, pro které je ujetí stovek kilometrů každodenní rutinou, mají přesně a přísně předepsané doby, kdy mohou řídit a kdy musí odpočívat. A naopak netrénovaní šoféři si pro cestu na dovolenou naordinují nesmyslné porce kilometrů řízení v kuse, jen aby byli u moře o několik hodin dřív.

Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. Každou hodinu a půl jízdy by podle odborníků mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev.

Pro dobrou pohodu na cestě radí odborníci dostatek tekutin, nejlépe vody. Kofeinové nápoje nedoporučují, kofein na krátko povzbudí, ale pak je únava o to hlubší. Před cestou se také vyplatí vyhýbat těžkým jídlům, která vyvolávají únavu. Lépe je dopřát si zeleninový salát bez majonézy. Komu bývá v dopravních prostředcích nevolno, měl by si hodinu před cestou vzít preventivní lék, který se prodává bez receptu.

Autoři: ,



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Škody do opravdového terénu mívaly smůlu, dnes jsou oporou značky SUV

Škoda 903. Přestavěný hasičský vůz ze Střílek na Kroměřížsku

Dnes je módní pořídit si SUV s pohonem 4x4 a pak s ním jezdit hlavně po silnici. Před pár desítkami let ale v českých...

Čeští motoristé přezouvají do zimního svědomitě

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Čeští řidiči přezouvají svá auta na zimní pneumatiky velmi odpovědně. Podle výzkumu agentury IPSOS pro leasingovou...

Vědci zkoumají únavu řidičů: Britové analyzují hlas, Ford má čepici

Bezpečnostní čepice Ford

Únava za volantem je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Přitom sami řidiči nejsou schopní posoudit, zda už...



Najdete na iDNES.cz