Za letní nehody může často únava: mozek nestíhá, varovné je časté mrkání

  12:15aktualizováno  12:15
Dvě pětiny nehod na silnicích lze podle dopravních psychologů připsat na vrub únavě. Unavený řidič dělá chyby při předjíždění, dodržení bezpečné vzdálenosti či přednosti v jízdě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Opel

Vliv únavy je podle dopravních expertů srovnatelný s vlivem alkoholu, snižuje pozornost a efektivitu zpracovávání informací. Nejvyšší riziko únavy za volantem je od půlnoci do čtyř hodin ráno a od dvou do čtyř hodin odpoledne.

Nebezpečí hrozí zejména při dlouhých cestách na dovolenou, kdy lidé chtějí co nejdřív dorazit do cíle. Podle ministra dopravy Dana Ťoka by lidé měli pojmout cestu jako součást dovolené a nestresovat se.

Bezpečnější a pohodlnější je rozdělit cestu na dva dny a v noci někde přespat. Pokud jede řidičů více, je možné vyrazit na noc a v řízení se střídat. Přestávky je ideální dělat po zhruba dvou hodinách jízdy.

Podle portálu ProNáladu.cz je objektivním příznakem únavy to, že si člověk uvědomuje časté mrkání. Odpočatý člověk na něco takového nemyslí. Dalším příznakem jsou zrakové klamy - postavy na krajnici vypadají zdálky jako něco jiného, než se ukážou být zblízka. To je hraniční fáze, oči jsou ještě otevřené, ale mozek už nestíhá rychle zpracovat přicházející informace.

O únavě svědčí i to, že mozek začne lenivět. Řidič, který dosud mluvil s osádkou, zmlkne, není mu do řeči, nechce se mu myslet ani mluvit. Příznakem únavy je také to, že řidič náhle začne zapomínat přepnout zpátky na potkávací světla, nebo si nepamatuje, jakou dopravní značku právě minul.

Spolucestující by měli řidiči pomoci. Ve voze, kde nemluví řidič, ale ani nikdo jiný, rychle usnou všichni. Nenápadně mohou ověřit míru řidičovy ospalosti otázkami jako: „Kde jsme?“ či „Kudy jsme teď projeli?“

Mozek se neodpojuje naráz, ale postupně jako počítač, který ze stoprocentního výkonu zpomaluje až k vypnutí. Problém je, že s otupujícím vědomím otupuje také pocit strachu. Člověk chápe, že usíná, ale zároveň se v tu chvíli nebojí a chce ještě kus cesty ujet, než si odpočine.

Češi riskují

Experti se shodují, že Češi jsou v přeceňování svých sil nepoučitelní. Často vyrážejí na cestu večer po skončení pracovní doby, nebo si programově na cestování vybírají noční hodiny, aby se posádka vyhnula horku a rušnému provozu během dne. Ve snaze dorazit na místo co nejdříve mnozí řidiči zanedbávají potřebné přestávky na odpočinek a snaží se přijet do prázdninové destinace téměř bez zastavení.

MIKROSPÁNEK

Čtvrtinu řidičů ohrožuje na delších cestách mikrospánek

Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlostjízdy. Více čtěte ZDE

Profesionální šoféři, pro které je ujetí stovek kilometrů každodenní rutinou, mají přesně a přísně předepsané doby, kdy mohou řídit a kdy musí odpočívat. A naopak netrénovaní šoféři si pro cestu na dovolenou naordinují nesmyslné porce kilometrů řízení v kuse, jen aby byli u moře o několik hodin dřív.

Maximální doba nepřetržitého řízení by v běžném provozu neměla přesáhnout čtyři hodiny. Každou hodinu a půl jízdy by podle odborníků mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev.

Pro dobrou pohodu na cestě radí odborníci dostatek tekutin, nejlépe vody. Kofeinové nápoje nedoporučují, kofein na krátko povzbudí, ale pak je únava o to hlubší. Před cestou se také vyplatí vyhýbat těžkým jídlům, která vyvolávají únavu. Lépe je dopřát si zeleninový salát bez majonézy. Komu bývá v dopravních prostředcích nevolno, měl by si hodinu před cestou vzít preventivní lék, který se prodává bez receptu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Na přezutí se teď v pneuservisech čeká až týden

Přezouvání pneumatik

Kvůli prvnímu sněhu a nízkým teplotám se prodloužila čekací doba v pneuservisech. Na přezutí na zimní pneumatiky si v...

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Najdete na iDNES.cz