Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Unikátní auto budoucnosti na prodej. Apokalypsa v Saabu dokonána

  9:43
Píše se rok 1985, už rok jezdí po silnicích první Saaby 9000 a z Trollhättanu vyjíždí superkupé, které dojede i ferrari. Je to parádní koncept EV-1 postavený na základech nejsaabovatějšího Saabu 900 Turbo 16. Teď je EV-1 k mání, rozprodává se totiž celé muzeum.

Červené kupé EV-1 (zkratka Experimental Vehicle číslo 1) si ambici na výrobu ani nedělalo. Název by dnešní optikou elektrofilů ukazoval na auto na baterky. EV-1 ale poháněl poctivý turbomotor, který saabům slušel vždycky nejlíp. Něco blízkého dnešním elektromobilům studie přece jen měla, do prosklení střechy zakomponovali konstruktéři solární články, které živily elektrický ventilátor pomáhající klimatizovat interiér.

Nebyla to ale jen nefunkční hříčka designérů – koncepty jsou ve výprodeji saabího muzea k mání taky – ale plně funkční auto, které opravdu jezdilo. Opravdová vývojová laboratoř na kolech. Svými výkony dělala leteckému původu automobilky čest, taková silniční stíhačka...

Design studie navrhl Bjorn Envall, autor tvarů nesmrtelného Saabu 900. První hliněný model EVjedničky vznikl u Envalla doma na kuchyňském stole. Tvůrci měli na stavbu konceptu šest měsíců. Premiéru pak slavil na autosalonu v Los Angeles v květnu roku 1985, evropská se odehrála na podzim ve Frankfurtu. Saab EV-1 by mohli znát i filmoví fanoušci, zahrál si totiž roličku v druhém díle Návratu do budoucnosti.

Saab EV-1

Příď a záď byla tvarovaná z kevlaru, lehkého a pevného materiálu vyztuženého skelnými vlákny, který měl schopnost vrátit se po malých nárazech do původního tvaru.

Stavitelé se také zaměřili na bezpečnost, takže do boků zakomponovali výztuže z karbonu, který je kromě vysoké pevnosti také velmi lehký. 

Díky rozsáhlému prosklení kabiny byl 2 + 2místný interiér velmi světlý. Přístrojovka je směsí dílů z modelů 900 a 9000. Za pozornost stojí vychytávka, kterou poté dostaly i sériové saaby, v podobě rychloměru, který v noci osvětluje jen oblast kolem aktuální rychlosti.

Tenká přední křesla budou povědomá znalcům amerických aut, pocházejí totiž z Chevroletu Corvette. Dvě zadní samostatná křesla pro děti mají také výrazné tvarování, a dokonce i nabízejí možnost elektrického nastavování. Aby nedošlo k mýlce, v roce 1985 byl ještě Saab samostatnou automobilkou, pod křídla GM (mimo jiné majitele značky Chevrolet), který ji doprovodil ke smutnému konci, přešel až pět let poté.

Po odlehčovací kúře a s několika málo úpravami na podvozku sériové devítistovky Turbo 16 se koncept rozparádil z nuly na stovku za 5,9 sekund. A maximálku naměřili 270 km/h, což je i dnes, po pětadvaceti letech, stále úctyhodná hodnota. Jen pro srovnání. Ten červený saab ve své době mohl  konkurovat ferrari, model 328 GTB měl skoro stejné parametry, kterých ovšem dosahoval zásluhou osmiválcového 3,2litru. To saab vystačil s dvěma litry a přeplňováním.

Motor prošel pod vedením  tehdejšího šéfa vývojářů Olle Grannluna úpravami sání a výfuku. Plnicí tlak turba (Garrett T1098) zvýšili motoráři na asi 16 barů a snížili kompresní poměr. Vpředu podélně uložený motor získal také některé nové vnitřnosti. Z motoru tak dostali na skoro 290 koní (213 kW) při 6 500 otáčkách. Točivý moment čtyřválce vzrostl na 333 Nm při 3 500 ot.

Apokalypsa dokonána

EV-1 teď odpočívá v muzeu saabů v Trolhättanu, ale co nevidět bude svědkem další smutné kapitoly, která historii slavné značky uzavírá. Správci, kteří značku vedou po vyhlášení bankrotu, se rozhodli muzeum rozprodat, aby schrastili nějakou hotovost pro první uspokojení věřitelů. A unikáty z muzea byly první na ráně. Na nabídky čekají do pátku 20. ledna.

Kromě červené EV-1 je ve sbírce spousta dalších zajímavých kousků, celkem 123. Začátkem roku odstartoval pokus příznivců značky za podpory města Trolhättan odkoupit tuto největší ucelenou sbírku saabů na světě celou. Správci konkurzní podstaty ale nakonec nabízejí auta jednotlivě – celý seznam zde.

Všechno začíná černou perlou v podobě prvního prasaabu Ursaabu 92001 z roku 1946, který má pod kapotou osmnáctikoňový dvouválcový dvoutakt od německého DKW.

Technici by zase brali jedinečný Saab 9000CS s pohonem všech kol, o kterém nemá potuchy ani mnoho opravdových znalců. Perlou je pak nenápadný Saab 9-5 z roku 1999. V černě lakovaném prototypu je schovaný motor s proměnným kompresním poměrem. Specialita, o které fantazíruje už několik generací motorářů, ale kromě saabu se jí zatím snad nikdo nepokusil postavit. Pětiválec objemu 1,6 litru má výkon 225 koní a spotřebu sedm litrů.

Nechybí originály, které slavily úspěchy na rallyových tratích, třeba 96 V4, kterou vedl v roce 1970 na závodě Baja 1000 legendární Erik Carlsson. Je tam i parádní sedmimístný kombík, se kterým Carlsson taky závodil. Jak jezdí přímo exemplář z muzea s SPZtkou FFU 691, který je na výprodejovém seznamu taky, čtěte zde.

Saab 95
Saab 95
Saab 95

Nebo unikátní dvoumotorový Saab 93 Monster z roku 1959, který uháněl až 223 km/h. Po kapotou tepaly dva dvoutaktní tříválce 0,75 litru.

Saabisté ocení nikdy nevyráběné kombíky, jako originální kombikupé 98 nebo prototypy 99 Kombi a Multikaross a ještě jeden nerealizovaný kombík 900 Safari. Anebo nápad postavit obří SUV 9-6X ve třídveřovém provedení. Jako základ použili Subaru Tribeca.

Jestli červené EV-1 zkusíte koupit, můžete přibrat i koncept Saab Aero X z roku 2006. Právě ten saabologové vidí jako následníka červeného experimentálního vozu. Koncept vážící přes dvě tuny pohání motor z Opelu Omega. Oproti všem saabistickým zvyklostem má poháněná zadní kola.

Nebo prototyp Catherina z šedesátých let, dílo legendárního designéra Sixtena Sasona autora Saabu Sonett. Parádních kupátek sonett je v nabídce ze všech tří generací taky několik. Více o Saabech Sonett čtěte zde.

Ještě třeba Saaby 9000 Turbo 16s, které bez úprav vyrazily 7. října 1986 na jednu z nejrychlejších tratí světa, alabamskou Talladega Speedway. Sto tisíc kilometrů najezdily za tři týdny, nejrychlejší auto s průměrem 213,299 km/h. Letka čtyřkolových saabů tehdy ustavila dva světové a 21 mezinárodních rekordů.

A pak taky zajímavý prototyp Saabu 99, který v šedém lakování kvůli utajení při testovacích jízdách vozil na čumáku značku (tedy nápis) Daihatsu. Anebo neprůstřelný Saab 900 Turbo. A taky plně elektrický saab, který sloužil na poště v Linköppingu.

K mání jsou i kousky bez historické hodnoty, ale i tak zajímavé. Jako dlouhá limuzína vzniklá prodloužením Saabu 9000 anebo speciál, který má zadní část uzpůsobenou pro převoz aut. Znalci české saabistické scény si vzpomenou, že jeden takový byl i v Česku.

To NEJ

Pokud chcete zruinovat svůj účet a saaby z muzea vykoupit, vybírejte hlavně těchto 11 kousků, které jsou podle znalců z renomovaného fanouškovského serveru saabsunited nejvzácnější: Ursaab WM001, Saab 93 Monstret WM054, Saab 96 V4 BAJA WM160, Saab Sonett I WM201, Saab 99 Turbo Rally WM268, Saab 99 Turbo WM270, Saab 900 EV-1 WM308, Saab 9000 T16 "Talladega" no2 WM405, Saab Formula Junior WM554, Saab 9X Concept WM560, Saab Aero X Concept WM567


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...