Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní autopůjčovna funguje jako půjčovna kol

aktualizováno 
Kdo navštívil pražský Karlín nebo některé západoevropské město, možná narazil na zvláštní půjčovny kol. Bicykly stojí ve stojanu, po zaplacení poplatku se od něj oddělí a na konci jízdy je lze zaparkovat na druhém konci města nebo čtvrti.

Půjčovna smartů Car2go | foto: Daimler AG

Automobilový koncern Daimler zkouší podobným způsobem lidem půjčovat auta. V německém Ulmu testuje projekt zahrnující 50 Smartů Fortwo. Známé dvousedadlové vozítko má městský provoz v genech.
Cena půjčovného je zkušebně stanovena na 19 centů za minutu. Půlhodina strávená v cestě po městě tak přijde v přepočtu na 140 korun.

Na první pohled to je možná pro leckoho nemalá částka. Ale ceny za jízdenky v hromadné dopravě jsou stále dražší a v porovnání s taxíkem vyjde půjčení smartu levněji.

Nasednout do auta je možné dvěma způsoby. Buď jednoduše zájemce auto "potká" na ulici, nebo je vyzvedne na některém stanovišti. Lze také objednávat s pomocí internetu či mobilního telefonu.

V cíli cesty se auto odstaví na libovolném místě. Není však možné překročit hranice města.

Před prvním půjčením auta se neplatí záloha. Stačí jednoduchá registrace, po níž zájemce dostane speciální elektronický čip, s jehož pomocí se auto otvírá. Po nastoupení následuje volba přiděleného kódu.

Pujčovna smartů Car2go

Doba zápůjčky není nijak omezená. Jednou měsíčně dostane uživatel systému nazvaného Car2go účet. Částka odpovídá počtu minut, které řidič projezdil.

Cena zahrnuje vše – palivo, pojištění, mytí i převoz mezi stanovišti. Když dochází benzin, řidič jej s pomocí karty dotankuje, ale na pumpě neplatí. Minuty strávené u čerpadla má také zdarma. Neplatí ani za čas, který v autě nestráví, protože přijel třeba na pracovní schůzku. Po její dobu zůstává auto zablokované pro další využití.

Automobilový koncern Daimler zahrnuje vedle Smartu také značky Mercedes nebo Maybach. Hledá nové příležitosti pro mobilitu lidí. Nechce hrát jen roli výrobce aut, ale hodlá přicházet s novými nápady, jak je využívat.

Projekt zkouší Daimler zatím jen v Ulmu a mezi svými zaměstnanci. Běžní obyvatelé města se přidají příští rok. Naroste také počet aut v projektu Car2go. Pokud se novátorské autopůjčovny rozšíří i do dalších měst, jejich stanoviště budou nejčastěji k nalezení u nádraží nebo na letištích.

Pujčovna smartů Car2go

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.