Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní autopůjčovna funguje jako půjčovna kol

aktualizováno 
Kdo navštívil pražský Karlín nebo některé západoevropské město, možná narazil na zvláštní půjčovny kol. Bicykly stojí ve stojanu, po zaplacení poplatku se od něj oddělí a na konci jízdy je lze zaparkovat na druhém konci města nebo čtvrti.

Půjčovna smartů Car2go | foto: Daimler AG

Automobilový koncern Daimler zkouší podobným způsobem lidem půjčovat auta. V německém Ulmu testuje projekt zahrnující 50 Smartů Fortwo. Známé dvousedadlové vozítko má městský provoz v genech.
Cena půjčovného je zkušebně stanovena na 19 centů za minutu. Půlhodina strávená v cestě po městě tak přijde v přepočtu na 140 korun.

Na první pohled to je možná pro leckoho nemalá částka. Ale ceny za jízdenky v hromadné dopravě jsou stále dražší a v porovnání s taxíkem vyjde půjčení smartu levněji.

Nasednout do auta je možné dvěma způsoby. Buď jednoduše zájemce auto "potká" na ulici, nebo je vyzvedne na některém stanovišti. Lze také objednávat s pomocí internetu či mobilního telefonu.

V cíli cesty se auto odstaví na libovolném místě. Není však možné překročit hranice města.

Před prvním půjčením auta se neplatí záloha. Stačí jednoduchá registrace, po níž zájemce dostane speciální elektronický čip, s jehož pomocí se auto otvírá. Po nastoupení následuje volba přiděleného kódu.

Pujčovna smartů Car2go

Doba zápůjčky není nijak omezená. Jednou měsíčně dostane uživatel systému nazvaného Car2go účet. Částka odpovídá počtu minut, které řidič projezdil.

Cena zahrnuje vše – palivo, pojištění, mytí i převoz mezi stanovišti. Když dochází benzin, řidič jej s pomocí karty dotankuje, ale na pumpě neplatí. Minuty strávené u čerpadla má také zdarma. Neplatí ani za čas, který v autě nestráví, protože přijel třeba na pracovní schůzku. Po její dobu zůstává auto zablokované pro další využití.

Automobilový koncern Daimler zahrnuje vedle Smartu také značky Mercedes nebo Maybach. Hledá nové příležitosti pro mobilitu lidí. Nechce hrát jen roli výrobce aut, ale hodlá přicházet s novými nápady, jak je využívat.

Projekt zkouší Daimler zatím jen v Ulmu a mezi svými zaměstnanci. Běžní obyvatelé města se přidají příští rok. Naroste také počet aut v projektu Car2go. Pokud se novátorské autopůjčovny rozšíří i do dalších měst, jejich stanoviště budou nejčastěji k nalezení u nádraží nebo na letištích.

Pujčovna smartů Car2go

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz