Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní krásná fordka zase jezdí. A vypadá jako nová

aktualizováno 
V roce 1934 ji vyrobili pro samotného šéfa firmy. Edsel Ford si ale sporťák dlouho neužil. Auto střídalo majitele, strádalo pod nánosem nejrůznějších úprav, až se letos zase ukázalo v někdejší kráse. A opravdu mu to sluší.

Ford 40 Speedster | foto: Fordhouse.org

Ford 40 Speedster
Ford 40 Speedster
Ford 40 Speedster

Ford 40 Speedster je automobilový dědeček se zajímavou historií. Začala se psát v roce 1932, kdy se Edsel Ford, syn zakladatele Henryho Forda, vrátil z cest po Evropě. Styl evropských aut ho zaujal a požádal hlavního designéra své automobilky E.T. "Boba" Gregorieho, aby mu navrhl sporťák ve stylu evropských aut.

Může se hodit

Nové nebo ojeté auto zcela jistě vyberete na Automodul.cz

S prvními návrhy ale nebyl šéf spokojený. Chtěl auto nižší, sportovnější a atraktivnější. Gregorie přání vyslyšel a výsledkem byl v roce 1934 představený Ford 40 Speedster. Edsel Ford si ale auta příliš neužil, zemřel předčasně na rakovinu žaludku v roce 1943.

Ford 40 Speedster

Auto bylo postaveno na značně modifikovaném podvozku Ford 1934 (Ford 40) s téměř sériovým rozvorem necelých 2,9 metru. Oproti běžným roadsterům ford ale vypadal delší, protože byl výrazně nižší a sportovnější. Rám i panely karoserie vyrobili z hliníku a výroba byla svěřena továrně Lincoln a letecké divizi Fordu. 

Tmavě šedý nátěr karoserie doplňoval kožený, světle šedivý interiér. Přístroje na palubní desce pocházely ze sériových lincolnů, chyběly stupačky, chromovaných prvků bylo minimum, prostě účelový sportovní design. Dominantní byla dlouhá kapota s masivním chladičem a šípovitá záď. Oproti mnoha sportovním vozům té doby měl roadster zakrytované podvozky. Do těchto krytů pak designér zakomponoval přední i zadní světla.

Ford 40 Speedster
Ford 40 Speedster
Ford 40 Speedster

Původní motor byl sériový agregát se skromným výkonem 75 koní. Při hmotnosti auta pod 1 000 kilogramů  i takový motor dokázal auto solidně rozjet. V zimě 1940 ale blok motoru praskl, a tak ho nahradil vidlicový osmiválcový agregát Lincoln s výkonem 100 koní. Ve stejné době prodělala přestavbu i karoserie, především přední část a kapota. Auto dostalo rychloměr cejchovaný až do 160 mil za hodinu (257 kilometrů za hodinu) a nové přístroje Stewart-Warner.

Ford 40 Speedster

Další historie unikátního Fordu 40 Speedster dlouho nebyla tak zářivá. Auto měnilo majitele, v druhé polovině padesátých let bylo prodáno Johnu Pallaschovi za směšných 600 dolarů. Pak zmizelo v jeho garáži, Pallasch změnil barvu auta na červenou, přepracoval do stejné barvy i interiér a nechal opravit motor.  Auto se znovu objevilo až v roce 1999 na přehlídce v Amelia Island, kde ho vystavil nový vlastník Bill Warner. Auto koupil kompletní, chyběly jen disky kol. A na tachometru bylo jen 19 000 mil, které vůz pravděpodobně najel od rekonstrukce v roce 1940.

Ford 40 Speedster

Ve stejném roce si u Warnera auto prohlédl jedenadevadesátiletý designér Gregorie, který upřesnil některé původní specifikace, například barvu karoserie a interiéru. Speedster prošel částečnou rekonstrukcí a v roce 1999 ho koupil texaský sběratel John O'Quinn už za horentní sumu 1,79 milionu dolarů. Po předčasné smrti sběratele získal auto Edsel Ford II, syn Henryho Forda II, tedy pravnuk zakladatele značky.

Auto prošlo zásadní rekonstrukcí a vrátilo se do podoby z roku 1940. Restauraci provedla kanadská firma RM Restorations z kanadského Ontaria. Veřejnosti se znovuzrozený Ford 40 Speedster předvedl minulý týden na přehlídce elegance v kalifornském Pebble Beach. Vystaven pak bude v muzeu Edsela a Eleanor Fordových v Detroitu.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.