Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Vzácný mercedes ukradený za války se vrátí dědicům

aktualizováno 
Vzácný vůz, který opustil Německo spolu s americkými vojáky po vyhrané válce, se po více než 65 letech vrátí vnukovi původního majitele. Rozhodl o tom soud, který sběratelský kousek za téměř čtyři miliony dolarů odebral holandskému sběrateli.

Mercedes-Benz 500K "Spezial Roadster" | foto: StudioLine MediaCenter

Původním majitelem Mercedesu Benz 500K Spezial Roadster byl Hans Prym, německý výrobce knoflíků, zipů a dalších oděvních doplňků z města Stolberg poblíž belgických hranic. Král zipů, jak jej přezdívali místní obyvatelé, koupil jeden z nejdražších vozidel té doby v roce 1935.

Stolberg byl ale jedním z prvních měst, která v roce 1945 obsadili Američané při pochodu na Berlín a samotná továrna Hanse Pryma se stala základnou vojenských jednotek, kterým velel generál Maurice Rose.

Mercedes-Benz 500K

Vůz zmizel z Německa v roce 1945, kdy továrníka věznili spojenci. V roce 2010 jej v aukci v Kalifornii koupil známý sběratel Frans van Haren, který za něj zaplatil 3,8 milionu dolarů. Letos v dubnu však vůz nabídl k prodeji na výstavě Techno Classica v Essenu, kde ho ale zabavil německý soud.

A tento týden soud uznal nároky dědiců a rozhodl o jeho navrácení původním majitelům. V Německu je sice promlčecí lhůta na ukradené zboží 30 let, ale do této doby se nepočítá čas, kdy byl mercedes ve Spojených státech.

Mercedes-Benz 500K

Mercedes Benz 500K Spezial Roadster pohání kompresorem přeplňovaný řadový osmiválec o objemu pět litrů a výkonu 160 koní a na svou dobu se chlubil i nezávislým zavěšením kol, hydraulickými brzdami a vinutými pružinami. V různých karosářských variantách a provedeních podvozku jich podle internetové encyklopedie Wikipedia vzniklo 342.

Na konci druhé světové války byla z Německa do Spojených států odvezena spousta cenností, které s sebou vojáci brali jako suvenýry nebo vítězné trofeje. Některé z nich už svoji cestu zpět našly i před vzácným mercedesem. Například v roce 2009 musel jeden sběratel z New Yorku na příkaz soudu vrátit vzácnou knihu ze 16. století. Kniha v ceně 600 tisíc dolarů putovala do muzea ve Stuttgartu.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.