Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzácná Škoda 1100 OHC vyráží na silnice. Unikát bude zase závodit

aktualizováno 
Až ve čtvrtek 5. července padne startovní výstřel renomované veteránské rallye Silvretta Classic, bude u toho i jedna unikátní škodovka. Český výrobce pošle na trať Škodu 1100 OHC. Placatý spider vznikl jen ve dvou kusech.

Škoda 1100 OHC | foto: Škoda

Na cesty v rakouském alpském údolí Montafon vystartuje závodní vůz z konce 50. let minulého století. Čeká ho nádherné alpské panorama, razantní jízda v horách a startovní pole se skvělým obsazením. Silvretta Classic se letos jede už po patnácté.

Vzácná škodovka

"Závodní vůz s otevřenou karoserií je opravdovou raritou motoristického sportu, jedním z pouhých dvou modelů Škoda 1100 OHC s otevřenou karoserií postavených v 50. letech minulého století," popisuje Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí mladoboleslavské automobilky. Celkem byly vyrobeny čtyři exempláře tohoto závoďáku - dva s uzavřenou a dva s otevřenou karoserií typu spider. Spidery mají laminátovou karoserii, později vytvořená kupé hliníkovou.

Druhá je v Británii

Jeden spider opečovává ve svých sbírkách Škoda. Druhý je chloubou britského zastoupení Škody. Unikát s registrační značkou 395 UXU jezdí pravidelně třeba na festival rychlosti konaný v Goodwoodu koncem června. Škoda UK vůz koupila v aukci asi před deseti lety za 40 tisíc liber (tehdy asi 2 miliony korun).

Škoda vyvíjela závodní speciál 1100 OHC (typ 968) v letech 1956 a 1957 jako vůz, který nahradil model  1101 Sport. Český závodní jezdec Miroslav Fousek s ním vyjel poprvé na závodní dráhu v Mladé Boleslavi v roce 1958 a hned napoprvé závod vyhrál. Následovala další vítězství v lokálních soutěžích.

Škoda 1100 OHC

O pohon pouze 550kilového dvoumístného stroje se stará vodou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1089 cm³, osazený dvěma karburátory Weber. Motor vychází původně z modelu Škoda 440 (Spartak), je ale výrazně přepracovaný. "Agregát má výkon 92 koňských sil při 7700 ot/min, maximální rychlost se pohybuje kolem 200 km/h," uvádí Škoda. Motor je spřažen s pětistupňovou převodovkou, uloženou se spojkou a rozvodovkou v bloku u zadní nápravy, zadní brzdy má závodní vůz u rozvodovky a nikoli v kolech.

Karoserie s délkou 388 centimetrů spočívající na prostorovém trubkovém rámu je dílem Jaroslava Kindla. Spider měl původně vyklápěcí světla, která pak nahradily lampy v blatnících.

Zkušená závodnice

Vzácná Škoda 1100 OHC v uplynulých letech startovala na veteránských rallye, mimo jiné v roce 2008 na závodu Coppa d´Oro v italských Dolomitech.

Tentokrát vyráží na slavný závod Silvretta Classic Rallye v alpském údolí Montafon, jehož první ročník se jel v roce 1998. Na diváky i tentokrát čeká přehlídka automobilových krasavců. Na startu jsou luxusní kabriolety z 30. let minulého století, stejně jako legendární sportovní vozy, ale i relativně mladá auta ze 70. a 80. let 20. století.




Nejčtenější

Bezklíčové startování: pohodlí, které může zabíjet

Test systémů bezkíčkového odemykání aut

V USA sčítají počet lidí, které zabil oxid uhelnatý poté, co zapomněli v garáži zhasnout motor u auta s bezklíčovým...

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

Parkovací kameru má dnes většina luxusních aut, připlatit si za ni můžete i do

Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním...



Škoda chystá výrobu nástupce Rapidu, ochutnávku čekejte v březnu 2019

Škoda Karoq

V Mladé Boleslavi už se začíná chystat výrobní linka, ze které by měl v budoucnu sjíždět nástupce Škody Rapid....

Soumrak autosalonů pokračuje. Z pařížské přehlídky se odhlásil i Volkswagen

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Značka Volkswagen ze stejnojmenné automobilové skupiny, do které patří mimo jiné i Škoda, oficiálně oznámila, že se...

Nejdůležitější na ovládání klimatizace je včas ji vypnout

Ilustrační foto

Klimatizace se dnes běžnou výbavou aut, ale ovládat ji správně, abyste nebyli nastydlí, vyžaduje dodržovat pár...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Veleslavný jaguar se po 60 letech vrací do výroby

Divize Jaguar Classic vrací v omezeném počtu do výroby legendární Jaguar D-Type

Před legendárním Jaguarem E-Type, který je pravidelně označován za nejkrásnější auto všech dob, existovaly i typy C a...

První české praauto vyjelo před 120 lety ukázat se Vídeňanům

Národní technické muzeum v Praze připravilo ukázku nejstarších vozidel v...

První sériově vyráběný automobil na dnešním českém, tehdy rakousko-uherském území vyjel na spanilou jízdu před 120...

Europoslanci táhnou do boje proti stočeným tachometrům

(Ilustrační snímek)

Europoslanci z Výboru pro dopravu přijali zprávu o boji proti stáčení kilometrů, která vyzývá Evropskou komisi k...

Najdete na iDNES.cz