Nyní odjede "snowboarďácká" tatrovka s vrtulí nazývaná Hitlerovy saně do muzea Lane Motor v americkém Nashvillu.
O osudu původních aerosaní značky Tatra se moc neví. Z dochované dokumentace je ale zřejmé, že si jejich vývoj v Kopřivnici objednalo nejvyšší velení německé armády během 2. světové války, údajně prý sám Adolf Hitler.
Srtoj vycházející z osobního vozu Tatra 87 měl pomoci v pohybu především průzkumným jednotkám, které se přesunovaly přes rozlehlé sibiřské pláně. Výrobě ve velkém ale zabránila porážka německé armády u Stalingradu a dopravní prostředek poháněný dřevěnou vrtulí už nebyl prioritní záležitostí.
"Na světě existují jen dva kusy tohoto vozidla, v tom prvním je už původní pouze motor, druhý je ten náš," řekl dnes Hinner, který "sáně" tvořil tři roky. I když se plná funkčnost od repliky neočekává, bylo podle něj dobré vyzkoušet, zda sněhové nástrahy sněžné vozidlo zvládne. Proto vyrazily aerosaně naposledy v úterý na vyjížďku po jedné ze sjezdovek v Jeseníkách.
"Původně je chtěla Hitlerova armáda využívat na ruských sněžných pláních jako průzkumné a přepadové vozidlo, ale vzhledem k událostem je nikdy nestihla nasadit," vysvětlil Hinner. I v Kopřivnici byl podle něj vyroben jen jeden prototyp a údajně nikdo neví, zda fungoval.
"V roce 1997 jsme saně vystavovali ve Francii a tam jsem se s majitelem Lane Motor Museum, které má na 340 exponátů, setkal. Rozhodl se, že saně chce, a několik let usiloval o postavení věrné repliky," říká ředitel kopřivnického muzea Lumír Kaválek. V kopřivnickém Technickém muzeu je uložen prototyp osobního vozu na lyžích a s vrtulí.
"Majitel muzea se přijel na první testy podívat. Nebude přece kupovat zajíce v pytli," dodal ředitel. Nová dvoutunová replika odjede vlakem do anglického Birminghamu a přes oceán ji přepraví v lodním kontejneru.
Aerosaně mají hned dva volanty. Jedním se lyže otáčely a druhý pak umožňoval jejich naklánění na hrany. Toto technické řešení čtyřmístným saním dovolilo snadné kličkování. Motor dovolil stroji, aby na rovných úsecích dosáhl až osmdesátikilometrové rychlosti.
"Dnes tento unikátní výrobek dokumentuje širokou škálu a rozmanitost konstruktérské práce v Tatře. Patří k nejcennějším exponátům podnikového technického muzea," uvedl Kaválek.
Šestačtyřicetiletý Hinner se restaurování veteránů věnuje již šestnáct let a rukama mu prošlo přes sto automobilů. Než založil firmu Ecorra, která se stavbou replik tatrovek zabývá, pracoval v kopřivnické automobilce ve zkušebně nových vozidel.
Aerosaně Tatra V855 v číslech | |
Aerosaně byly řízeny dvěma páry lyží pomocí většího volantu. Pohyb byl umožňován tlačnou vrtulí a mechanicky ovládán bubnem pomocí kardanové hřídele. Buben sloužil zároveň jako brzda. Ruční brzda působila na zadní lyži. Vyroben byl jediný kus. | |
Motor | TATRA 87 (zážehový) V8 (OHC) vzduchem chlazený |
Objem motoru | 2968 cm3 |
Výkon motoru | 75 HP /55kW/ |
Spotřeba | 13 l /100 km |
Maximální rychlost | 80 km/h |