Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní Tatra V855: Hitlerovy saně jezdí v Jeseníkách

aktualizováno 
Funkčnost repliky bojového vozidla, které měla kopřivnická továrna Tatra během druhé světové války vyrábět pro Wehrmacht, otestoval její tvůrce Vítězslav Hinner na jesenickém sněhu v okolí Karlova pod Pradědem. Cenu unikátního vozidla, sestrojeného podle fotografií a obrázků, nechtěl Hinner prozradit.

Aerosaně Tatra V855 | foto: Ecorra

Nyní odjede "snowboarďácká" tatrovka s vrtulí nazývaná Hitlerovy saně do muzea Lane Motor v americkém Nashvillu.

O osudu původních aerosaní značky Tatra se moc neví. Z dochované dokumentace je ale zřejmé, že si jejich vývoj v Kopřivnici objednalo nejvyšší velení německé armády během 2. světové války, údajně prý sám Adolf Hitler.

Aerosaně Tatra V855

Srtoj vycházející z osobního vozu Tatra 87 měl pomoci v pohybu především průzkumným jednotkám, které se přesunovaly přes rozlehlé sibiřské pláně. Výrobě ve velkém ale zabránila porážka německé armády u Stalingradu a dopravní prostředek poháněný dřevěnou vrtulí už nebyl prioritní záležitostí.

"Na světě existují jen dva kusy tohoto vozidla, v tom prvním je už původní pouze motor, druhý je ten náš," řekl dnes Hinner, který "sáně" tvořil tři roky. I když se plná funkčnost od repliky neočekává, bylo podle něj dobré vyzkoušet, zda sněhové nástrahy sněžné vozidlo zvládne. Proto vyrazily aerosaně naposledy v úterý na vyjížďku po jedné ze sjezdovek v Jeseníkách. 

Aerosaně Tatra V855

"Původně je chtěla Hitlerova armáda využívat na ruských sněžných pláních jako průzkumné a přepadové vozidlo, ale vzhledem k událostem je nikdy nestihla nasadit," vysvětlil Hinner. I v Kopřivnici byl podle něj vyroben jen jeden prototyp a údajně nikdo neví, zda fungoval.

"V roce 1997 jsme saně vystavovali ve Francii a tam jsem se s majitelem Lane Motor Museum, které má na 340 exponátů, setkal. Rozhodl se, že saně chce, a několik let usiloval o postavení věrné repliky," říká ředitel kopřivnického muzea Lumír Kaválek. V kopřivnickém Technickém muzeu je uložen prototyp osobního vozu na lyžích a s vrtulí.

"Majitel muzea se přijel na první testy podívat. Nebude přece kupovat zajíce v pytli," dodal ředitel. Nová dvoutunová replika odjede vlakem do anglického Birminghamu a přes oceán ji přepraví v lodním kontejneru.

Aerosaně Tatra V855

Aerosaně mají hned dva volanty. Jedním se lyže otáčely a druhý pak umožňoval jejich naklánění na hrany. Toto technické řešení čtyřmístným saním dovolilo snadné kličkování. Motor dovolil stroji, aby na rovných úsecích dosáhl až osmdesátikilometrové rychlosti.

"Dnes tento unikátní výrobek dokumentuje širokou škálu a rozmanitost konstruktérské práce v Tatře. Patří k nejcennějším exponátům podnikového technického muzea," uvedl Kaválek.

Šestačtyřicetiletý Hinner se restaurování veteránů věnuje již šestnáct let a rukama mu prošlo přes sto automobilů. Než založil firmu Ecorra, která se stavbou replik tatrovek zabývá, pracoval v kopřivnické automobilce ve zkušebně nových vozidel.

Aerosaně Tatra V855 v číslech

Aerosaně byly řízeny dvěma páry lyží pomocí většího volantu. Pohyb byl umožňován tlačnou vrtulí a mechanicky ovládán bubnem pomocí kardanové hřídele. Buben sloužil zároveň jako brzda. Ruční brzda působila na zadní lyži. Vyroben byl jediný kus.

Motor TATRA 87 (zážehový) V8 (OHC) vzduchem chlazený
Objem motoru 2968 cm3
Výkon motoru 75 HP /55kW/
Spotřeba 13 l /100 km
Maximální rychlost 80 km/h

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Odhalení po 45 letech: slavné ferrari se jmenuje po sexbombě Bardotové

Ferrari BB v popředí a u něj Leonardo Fioravanti, stříbrné auto vzadu je...

Ty plakáty visely asi často hned vedle sebe. Ferrari BB a francouzská herečka Brigitte Bardotová. Obojí miloval každý...

Nerudný génius v černých brýlích zemřel před 30 lety

Enzo Ferrari

„Signor Ferrari, jak chcete, aby se na vás vzpomínalo,“ tak začínal poslední rozhovor se slavným mužem v černých...

Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara

Patří k nejuznávanějším automobilovým designérům všech dob, vtiskl podobu více než dvěma stovkám modelů, jichž se po...

Najdete na iDNES.cz