Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní Tatra V855: Hitlerovy saně jezdí v Jeseníkách

aktualizováno 
Funkčnost repliky bojového vozidla, které měla kopřivnická továrna Tatra během druhé světové války vyrábět pro Wehrmacht, otestoval její tvůrce Vítězslav Hinner na jesenickém sněhu v okolí Karlova pod Pradědem. Cenu unikátního vozidla, sestrojeného podle fotografií a obrázků, nechtěl Hinner prozradit.

Aerosaně Tatra V855 | foto: Ecorra

Nyní odjede "snowboarďácká" tatrovka s vrtulí nazývaná Hitlerovy saně do muzea Lane Motor v americkém Nashvillu.

O osudu původních aerosaní značky Tatra se moc neví. Z dochované dokumentace je ale zřejmé, že si jejich vývoj v Kopřivnici objednalo nejvyšší velení německé armády během 2. světové války, údajně prý sám Adolf Hitler.

Aerosaně Tatra V855

Srtoj vycházející z osobního vozu Tatra 87 měl pomoci v pohybu především průzkumným jednotkám, které se přesunovaly přes rozlehlé sibiřské pláně. Výrobě ve velkém ale zabránila porážka německé armády u Stalingradu a dopravní prostředek poháněný dřevěnou vrtulí už nebyl prioritní záležitostí.

"Na světě existují jen dva kusy tohoto vozidla, v tom prvním je už původní pouze motor, druhý je ten náš," řekl dnes Hinner, který "sáně" tvořil tři roky. I když se plná funkčnost od repliky neočekává, bylo podle něj dobré vyzkoušet, zda sněhové nástrahy sněžné vozidlo zvládne. Proto vyrazily aerosaně naposledy v úterý na vyjížďku po jedné ze sjezdovek v Jeseníkách. 

Aerosaně Tatra V855

"Původně je chtěla Hitlerova armáda využívat na ruských sněžných pláních jako průzkumné a přepadové vozidlo, ale vzhledem k událostem je nikdy nestihla nasadit," vysvětlil Hinner. I v Kopřivnici byl podle něj vyroben jen jeden prototyp a údajně nikdo neví, zda fungoval.

"V roce 1997 jsme saně vystavovali ve Francii a tam jsem se s majitelem Lane Motor Museum, které má na 340 exponátů, setkal. Rozhodl se, že saně chce, a několik let usiloval o postavení věrné repliky," říká ředitel kopřivnického muzea Lumír Kaválek. V kopřivnickém Technickém muzeu je uložen prototyp osobního vozu na lyžích a s vrtulí.

"Majitel muzea se přijel na první testy podívat. Nebude přece kupovat zajíce v pytli," dodal ředitel. Nová dvoutunová replika odjede vlakem do anglického Birminghamu a přes oceán ji přepraví v lodním kontejneru.

Aerosaně Tatra V855

Aerosaně mají hned dva volanty. Jedním se lyže otáčely a druhý pak umožňoval jejich naklánění na hrany. Toto technické řešení čtyřmístným saním dovolilo snadné kličkování. Motor dovolil stroji, aby na rovných úsecích dosáhl až osmdesátikilometrové rychlosti.

"Dnes tento unikátní výrobek dokumentuje širokou škálu a rozmanitost konstruktérské práce v Tatře. Patří k nejcennějším exponátům podnikového technického muzea," uvedl Kaválek.

Šestačtyřicetiletý Hinner se restaurování veteránů věnuje již šestnáct let a rukama mu prošlo přes sto automobilů. Než založil firmu Ecorra, která se stavbou replik tatrovek zabývá, pracoval v kopřivnické automobilce ve zkušebně nových vozidel.

Aerosaně Tatra V855 v číslech

Aerosaně byly řízeny dvěma páry lyží pomocí většího volantu. Pohyb byl umožňován tlačnou vrtulí a mechanicky ovládán bubnem pomocí kardanové hřídele. Buben sloužil zároveň jako brzda. Ruční brzda působila na zadní lyži. Vyroben byl jediný kus.

Motor TATRA 87 (zážehový) V8 (OHC) vzduchem chlazený
Objem motoru 2968 cm3
Výkon motoru 75 HP /55kW/
Spotřeba 13 l /100 km
Maximální rychlost 80 km/h

Autoři: ,




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Fiat Ducato 2.3 L2H2 č.137.
Fiat Ducato 2.3 L2H2 č.137.

r.v. 2012, naj. 179 000 km, diesel
337 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.