Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní tatrovka, podle které okopírovali brouka, je k vidění v Brně

  10:30aktualizováno  10:30
Že má celosvětově proslulý Volkswagen Brouk českého předka, uznala i samotná německá automobilka po dlouhých tahanicích u soudu až v šedesátých letech. Tatra V570, která stála Ferdinandovi Porschemu při návrhu legendárního volkswagenu modelem, je právě k vidění v Brně.

Dílo konstruktérů Tatry znamenalo přelom v oblékání automobilů. Karoserie předválečných aut byly hranaté a bachraté na aerodynamiku jejich tvůrci nedbali. A právě Tatra V570 byla jedna z vůbec prvních, na kterou konstruktéři při stavbě aplikovali zkušenosti ze zkoušek aerodynamiky v leteckém průmyslu.

Aerodynamika pro rychlejší jízdu

Tatrováci zjistili, že proto, aby jejich auta uměla jezdit rychleji, není třeba jen zvyšovat výkon motoru, stačí auto obléci do správně tvarované karoserie. A tak vznikly světoznámé proudnicové tatrovky. "Pětsetsedmdesátka" vznikla v jediném exempláři v roce 1933. "Až do 3. ledna je k vidění v hale Bongo Brno v Horních Heršpicích," zve organizátor expozice Jan Škraňka.

"Návrh základní koncepce vozidla předložil konstruktér Erich Überlacker, který již předtím pracoval na vozidle T 57. Ředitel automobilky Ledwinka Überlackera několikrát kritizoval a hrozilo mu propuštění z továrny. Na poslední chvíli a ve velmi krátkém čase předložil Ledwinkovi návrh aerodynamického automobilu s využitím splývající zádi k umístění celé hnací části vozidla," popisuje okolnosti vzniku jedinečného konceptu server aerotatra.czweb.org.

Ledwinka celý koncept rozpracoval a dotáhl do konce. Konstruktéři se snažili dát autu boční tvar blízký profilu křídla letadla.

Inspirace pro Porsche

O pohon se staral nový, ležatý, vzduchem chlazený, osmnáctikoňový dvouválec (objem 854 ccm) spřažený se čtyřstupňovou převodovkou, obojí uložené za zadní nápravou v nízké zádi. Dodnes tuto architekturu využívají sporťáky Porsche. Motor rozjel lehké malé auto až na osmdesátikilometrovou rychlost.

Porsche a Ledwinka se přátelili, když první jmenovaný dostal zakázku na vytvoření malého auta, které mělo motorizovat Německo, inspiroval se právě u převratné nové tatrovky. Když se v roce 1938 představil brouk, byl až nápadně konstrukčně podobný tatrováckému prototypu.

"Právě podobnost vedla k soudní při továrny Tatra Kopřivnice a KdF (dnešní VW). Soud přerušila válka, obnovil se však v šedesátých letech. Vyřešilo jej až přiznání Ferdinanda Porscheho ke kopírování některých konstrukčních a designových prvků," doplňuje organizátor brněnské výstavy.

Díly dvoudveřové karoserie 3,8 metru dlouhého unikátu jsou uchycené na dřevěné kostře. "Dělal ho ručně kovář, díly karoserie nejsou lisované," popisuje Škraňka. "Kožená střecha je i po sedmdesáti letech dokonale zachovalá a elegantní. Boční ona jsou lepená ze dvou skel, stejně jako u moderních aut."

Po zkouškách Tatra auto prodala soukromníkovi, který s ní jezdil třicet let, poté ho automobilka odkoupila zpět a dnes je hvězdou stálé expozice kopřivnického muzea.

Jediný exemplář přepravovali na výstavu do Brna neoznačeným náklaďákem. "Aby bylo nenápadné, stejně jako když převážejí drahé supersporty," vysvětluje Jan Škraňka.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.