Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uniknout moderním radarům je těžší

  19:41aktualizováno  19:41
O chování mnoha českých řidičů si není potřeba dělat velké iluze. Statistiky nehodovosti hovoří neúprosně za vše. Volá se po větší represi za zvlášť nebezpečné jednání na silnici. Nemusí však vzejít pouze od policie. Je možné, že pokutu za rychlou jízdu vám zanedlouho udělí i městský úřad.

Domů přijde obálka s protokolem o překročení rychlosti, na němž nebude chybět poznávací značka vozu, fotografie řidiče za jeho volantem a přesné určení doby přestupku.

Přiložena navíc bude i složenka na uhrazení vypočítané pokuty.

Přesně tak může v nepříliš vzdálené budoucnosti vypadat situace poté, co například překročíte maximální povolenou rychlost nebo projedete křižovatkou v okamžiku, kdy na semaforu už bude svítit červená.

Zatím chybějí zákony

Technicky je to možné už dnes, ale prozatím chybějí legislativní páky, které by městům umožňovaly bez problémů vymáhat pokuty za výstupy z radarů, které zaznamenávají překročení rychlosti, nebo z přístrojů monitorujících průjezdy křižovatkou na červenou.

Cenný důkaz. Zjistit viníka, který vjel do křižovatky na červenou, už nemusí být brzy tak obtížné.

"Pokud vše půjde podle našich předpokladů, tak by výsledky z měřicích zařízení měly být využitelné v průběhu příštího roku. Pak bude možné vymáhat i udělené pokuty," uvedl ředitel společnosti Czech Radar Milan Bednář. Tato společnost ve spolupráci s třetím plzeňským obvodem již několik měsíců na jedné z plzeňských křižovatek provozuje zařízení, které monitoruje rychlost a průjezd vozů v okamžiku, kdy na semaforech svítí červená.

"V našem obvodu bychom podobných zařízení dokázali uživit několik. Bez velkého přemýšlení mě napadá pět míst, kde řidiči stabilně nedodržují rychlost. Máme zkušenosti s tím, že hlavně domácí řidiči na místech, kde je stabilně měřena rychlost, jezdí pomaleji," vysvětluje starosta prvního plzeňského obvodu Jiří Winkelhofer.

Výsledky měření bohužel potvrzují neukázněnost mnoha tuzemských řidičů. Prakticky každý den je zaznamenáno padesát průjezdů na červenou. Ještě mnohem častěji se překračuje povolená rychlost.

Technika 21. století v rukou policie

Jízda na červenou? Nic neobvyklého

"Během jednoho měsíce jsme na křižovatce zaznamenali téměř sto padesát pět tisíc průjezdů, při kterých se řidiči dopustili skoro osmnácti tisíc přestupků. Z toho jen průjezdů na červenou bylo skoro dvanáct set," informovala členka představenstva společnosti Czech Radar Eva Václavková.

Ještě hůře na tom byli řidiči s dodržováním rychlosti. Právě nepřiměřená rychlost přitom byla v minulém roce nejčastější příčinou úmrtí na českých silnicích. Celkem si vyžádala 496 obětí. "Pouze za jediný měsíc rychlost na plzeňské křižovatce překročilo šestnáct a půl tisíce automobilů," dodává Václavková.

Při zahájení správního řízení s řidiči, kteří se dopustili přestupku, by pak město na pokutách teoreticky vybralo několik milionů korun. Iniciativu společností, jako je Czech Radar, vítá i šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula. "Jako konkurenci nepolicejní radary rozhodně nebereme. Jestliže bude na českých silnicích více podobných zařízení, která na řidiče budou působit preventivně, tím lépe pro nás všechny."

Měření na plzeňské křižovatce

Počet průjezdů

154 086

Počet přestupků

17 746

naměřené rychlosti

50-60 km/h

6284

60-70 km/h

6778

70-80 km/h

2438

80-90 km/h

791

90 a více km/h

277

průjezdy na červenou

1178

Zdroj: Czech Radar

Co umí nejmodernější radary

Jedna z možných podob radarového měřiče rychlosti s digitální kamerou české výroby Ramet AD9

Příklad jednoho z nové generace radarových měřičů rychlosti s digitální kamerou české výroby Ramet AD9C ukazuje, co takové zařízení umí...

* až do vzdálenosti 60 metrů změří se zárukou přesnosti na 3 % rychlost v rozmezí 20 až 250 km/h

* může být použit z místa i za jízdy zabudovaný v autě s rozlišením měřené rychlosti na 1 km/h

* může měřit vozidla ve směru příjezdu i odjezdu, ale i oba směry zároveň a dokáže to na záznamu vyznačit

* dokáže dokonce rozlišit i krátká a dlouhá vozidla, tedy osobní a nákladní auta a změřit je podle jich rychlostních limitů

* umí zobrazit registrační značku (SPZ) a řidiče za volantem, a to i v noci, a nedá se ošálit "zaručenými" protiradarovými prostředky

* dokáže spolehlivě pracovat v rozsahu venkovní teploty od -20 °C do +60 °C

* v jiné verzi může být zabudovaný i nastálo, vše umí zaznamenat či odeslat až na vzdálenost 30 km

* ... a umí toho ještě víc; především by snad při větším rozšíření na silnicích České republiky dokázal přibrzdit zběsilé závody, které se zde odehrávají; závody, v nichž mnohdy vavřínová ratolest pro vítěze má podobu ratolesti v záhlaví černě orámovaného smutečního oznámení.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.