Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Ambiciózní Švédové chystají elektroauto, kde se sedí za sebou

  11:00aktualizováno  11:00
Švédský start-up představil miniauto jménem Uniti One. Na elektromobilu vyrobeném z recyklovaných materiálů se podílí Siemens. Další z partnerů E.on dodá speciální ceny za dobíjení. Vše ovšem začalo jako studentský projekt, na který se shromáždilo 1,2 milionu eur (30,5 milionu) formou komunitního financování.

Sériová výroba má odstartovat v roce 2019 v nově postavené fabrice v Landskroně na jihu Švédska. Na internetu je auto možné zarezervovat na základě vratné zálohy 149 eur (3 800 korun), ceníková cena je stonásobně větší. Podle šéfa Uniti Lewise Horneho už posbírali přes dva tisíce objednávek.

Vůz vyrobený z recyklovaných kompozitních materiálů má za dobu životnosti vytvořit o tři čtvrtiny méně CO2 v porovnání s klasickým automobilem.

Tvůrci pro Uniti One vyvinuli speciální modulární platformu, která umožní stavbu různých druhů aut, od dvoumístných až po pětisedadlová. První model má dvě sedadla umístěná za sebou a váží pouhých 450 kilogramů. V tom je schovaný fígl: díky tomu mohli vůz zhomologovat jako těžkou čtyřkolku (quad).

Fotogalerie

Ovládání auta je plně digitální, pilot ho řídí kniplem, který nahrazuje volant a není mechanicky spojený s koly - takové řešení (by-wire) legislativa u aut dosud neumožňuje. Na přístrojovce je pak už jen obří displej, přes který se ovládají všechny funkce vozítka. Řidič má důležité provozní informace stále na očích díky průhledovému head-up displeji. Tvůrci také hovoří o prvcích autonomního řízení.

„Navrhli jsme ho od základů. To nám umožnilo integrovat do vozu technologie, které nejsou kompatibilní s dnešními vozy,“ vysvětluje Michael Bano, specialista na autonomní systémy firmy Uniti.

Z nuly na osmdesátku se Uniti One rozjede za tři a půl sekundy, maximem je 130 km/h. Slibovaný dojezd je 300 kilometrů. Na 200 kilometrů jízdy se 22kWh akumulátor nabije za půl hodiny. Plné naplnění zvládne rychlonabíječka za tři hodiny. Elektrické přibližovadlo je vybaveno pro bezdrátové (indukční) nabíjení. Zajímavým prvkem je přídavná baterie pro nouzové dojetí do třicetikilometrové vzdálenosti, kterou je možné vyjmout a nabít doma ze zásuvky. Švédský E.On nabídne k autu pět let nabíjení zdarma. Po Evropě má být dalším dalším trhem, na který chce Uniti zamířit, Indie, městský elektromobil tam chce ambiciózní švédský start-up nabídnout v roce 2020.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz