VIDEO: Ambiciózní Švédové chystají elektroauto, kde se sedí za sebou

  11:00aktualizováno  11:00
Švédský start-up představil miniauto jménem Uniti One. Na elektromobilu vyrobeném z recyklovaných materiálů se podílí Siemens. Další z partnerů E.on dodá speciální ceny za dobíjení. Vše ovšem začalo jako studentský projekt, na který se shromáždilo 1,2 milionu eur (30,5 milionu) formou komunitního financování.

Sériová výroba má odstartovat v roce 2019 v nově postavené fabrice v Landskroně na jihu Švédska. Na internetu je auto možné zarezervovat na základě vratné zálohy 149 eur (3 800 korun), ceníková cena je stonásobně větší. Podle šéfa Uniti Lewise Horneho už posbírali přes dva tisíce objednávek.

Vůz vyrobený z recyklovaných kompozitních materiálů má za dobu životnosti vytvořit o tři čtvrtiny méně CO2 v porovnání s klasickým automobilem.

Tvůrci pro Uniti One vyvinuli speciální modulární platformu, která umožní stavbu různých druhů aut, od dvoumístných až po pětisedadlová. První model má dvě sedadla umístěná za sebou a váží pouhých 450 kilogramů. V tom je schovaný fígl: díky tomu mohli vůz zhomologovat jako těžkou čtyřkolku (quad).

Fotogalerie

Ovládání auta je plně digitální, pilot ho řídí kniplem, který nahrazuje volant a není mechanicky spojený s koly - takové řešení (by-wire) legislativa u aut dosud neumožňuje. Na přístrojovce je pak už jen obří displej, přes který se ovládají všechny funkce vozítka. Řidič má důležité provozní informace stále na očích díky průhledovému head-up displeji. Tvůrci také hovoří o prvcích autonomního řízení.

„Navrhli jsme ho od základů. To nám umožnilo integrovat do vozu technologie, které nejsou kompatibilní s dnešními vozy,“ vysvětluje Michael Bano, specialista na autonomní systémy firmy Uniti.

Z nuly na osmdesátku se Uniti One rozjede za tři a půl sekundy, maximem je 130 km/h. Slibovaný dojezd je 300 kilometrů. Na 200 kilometrů jízdy se 22kWh akumulátor nabije za půl hodiny. Plné naplnění zvládne rychlonabíječka za tři hodiny. Elektrické přibližovadlo je vybaveno pro bezdrátové (indukční) nabíjení. Zajímavým prvkem je přídavná baterie pro nouzové dojetí do třicetikilometrové vzdálenosti, kterou je možné vyjmout a nabít doma ze zásuvky. Švédský E.On nabídne k autu pět let nabíjení zdarma. Po Evropě má být dalším dalším trhem, na který chce Uniti zamířit, Indie, městský elektromobil tam chce ambiciózní švédský start-up nabídnout v roce 2020.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Najdete na iDNES.cz