Vědci přišli na to, jak obejít zabezpečení Volkswagenu. Nesmí to říct

  7:58aktualizováno  9:41
Birminghamská univerzita odloží zveřejnění studie o možnostech, jak nabourat systém chránící miliony vozů koncernu Volkswagen před odcizením. Univerzita tak reaguje na právní kroky německého koncernu a předběžný příkaz britského soudu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Univerzitní vědci si vzali na mušku imobilizér, tedy zařízení, které zajišťuje, že vůz nepůjde nastartovat bez správného klíče. Podařilo se jim odhalit hned tři způsoby, jak počítačový čip imobilizéru překonat. Imobilizér je přitom povinnou součástí všech nových aut vyráběných v zemích Evropské unie.

Volkswagen argumentoval tím, že zveřejnění studie by usnadnilo krádeže aut a bylo by tak "vysoce škodlivé". Podle soudce Colina Birsse byly dotyčné imobilizéry namontovány do milionů koncernových vozů, včetně automobilů luxusních značek Porsche, Bentley a Lamborghini. 

Majitelé vozů značky Škoda, která je také součástí koncernu Volkswagen, se ovšem nemusí obávat, ani kdyby byla studie nakonec zveřejněna. "Škody se toto netýká," řekl serveru iDNES.cz Tomáš Kubík, mluvčí společnosti Škoda Auto. Systém, který používají imobilizéry vozů mladoboleslavské automobilky, je podle jeho slov založený na jiném principu, než který prolomili britští vědci.

Vědci výrobce varovali před zranitelností čipu už před půl rokem. Tvrzení, že je studie darem pro zloděje, odmítli jako silně přehnané. Zákaz zveřejnění studie je podle nich zásahem do akademických svobod.

Soudce Birss sice výzkumníky ujistil o svých sympatiích, nakonec se ale přiklonil na stranu koncernu. "Uznávám vysokou hodnotu svobody projevu, ale jsou tu i jiné hodnoty, bezpečnost milionů aut od Volkswagenu," řekl.

Univerzita uvedla, že je zklamána rozhodnutím, které neposiluje akademické svobody a veřejný zájem, ale bude je respektovat. Vědci původně hodlali zveřejnit své poznatky příští měsíc na bezpečnostní konferenci ve Washingtonu.

Zatím není jasné, zda se spor dočká pokračování u soudu. Univerzita se stejně jako koncern zdržela dalších vyjádření.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz