Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dnes je úplněk. Zabíjí motorkáře, zvyšuje počet nehod

  0:10aktualizováno  0:10
Pro básníky je vychvalovanou múzou, pro řidiče je to zabiják. Speciálně pro motorkáře. Několik studií se shoduje, že úplňky mají na účastníky silničního provozu vyloženě negativní vliv. V těchto dnech přibývá úrazů, pojišťovny vyplácejí více peněz a pro motorkáře jde o nejtragičtější dny v roce.

Podle různých studií má úplněk vliv na chování lidí. | foto: AP

na dnešní noc, 31. března připadá úplněk. „Magické“ noci, kdy je viditelný celý měsíc, se připisují negativní účinky, které mají způsobovat zvýšený počet nehod, úrazů i zločinů. Nezávislé průzkumy z různých zemí dlouhodobě udávají, že přes 90 procent lidí věří, že měsíční aktivita má na člověka nezanedbatelný vliv. Téměř 40 procent dotazovaných dodává, že v den před úplňkem trpí vnitřním neklidem a posléze i nespavostí.

Podle analytiků Allianz pojišťovny vzniká den před úplňkem více škod, klientům se podle údajů společnosti přihodí přibližně o 15 procent více pojistných událostí než v jiné dny. Největší nárůst bývá u pojištění odpovědnosti, úrazového pojištění a autopojištění (čtěte více zde).

Za vyloženě tragický den pro motorkáře označují úplněk data nočních nehod motorkářů ve Spojených státech. Podle měření mezi roky 1975 až 2014 se právě při úplňku vysoce zvyšuje pravděpodobnost úmrtí na silnici.

Podle údajů amerického úřadu pro bezpečnost na silnicích NHTSA stoupá pravděpodobnost nehody motorkáře při úplňku v průměru o pět procent. Při superúplňku se pravděpodobnost zvyšuje dokonce o 22 procent. A jak vypadá průměrný řidič, který má největší šanci zemřít? Jde zhruba o dvaatřicetiletého muže, na venkově a bez helmy. Nejčastěji zemře při čelní srážce.

Podobné výsledky ukazují i výzkumy z jiných zemí, například z Kanady, Velké Británii nebo Austrálie. „Z našich dat vyplývá, že při řízení motocyklu během úplňku je důležitá zvýšená opatrnost,“ říká Donald Redelmeier, profesor na univerzitě v Torontu.

Zároveň však přiznává, že studie nepočítá s některými důležitými okolnostmi, například počasím, aktuální cenou benzinu nebo zda nehodu způsobil motorkář, nebo jiný účastník silničního provozu. Výsledky jsou ovšem podle profesora celkem zřejmé: souvislost mezi vyšším počtem úmrtí motorkářů a úplňkem tu rozhodně je.

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Americký test zjistil, že SUV nejsou tak bezpečná, jak si mnozí myslí

Crashtest s 25procentním přesahem Jeepu Grand Cherokee

Proč si lidé kupují čím dál víc SUV? Jde samozřejmě o módní záležitost, spousta lidí ovšem tvrdí, že je kupují pro...

Změny STK a značky pro elektrovozy. Do sněmovny jde novela silničního zákona

Tesla X

Motoristé zřejmě budou moci žádat pro vozidla na elektrický nebo vodíkový pohon o zvláštní registrační značky označené...

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Najdete na iDNES.cz