Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut. | foto: Volkswagen

V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

  • 258
Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou aktualizaci softwaru. S odvoláním na dokumenty Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) to napsal německý magazín Focus.

Vedle aut značky Volkswagen se to týká i vozů Škoda, Audi a Seat. České úřady zatím majitele postižených vozů postihovat neplánují.

Volkswagen po vypuknutí skandálu v září 2015 přiznal, že softwarem umožňujícím podvody při testech emisí bylo po celém světě vybaveno zhruba 11 milionů vozů. Téměř o dva roky později bylo v Evropě upraveno asi 5,5 milionu z 8,5 milionu dotčených aut, z toho 1,8 milionu na domácím, tedy německém trhu.

V Česku se emisní problém týká zhruba 160.000 vozidel, jejichž majitele úřady zatím jakkoliv postihovat neplánují. „Nechceme pokutovat majitele, kteří si auta koupili v dobré víře, že splňují všechny předepsané emisní podmínky,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Automobilka Škoda Auto k odebrání registrací autům bez aktualizace softwaru nevidí důvod. „Vozy lze bez omezení používat před i po provedení technických opatření, které pro zákazníky neznamená žádné výdaje navíc,“ uvedl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc. Z obeslaných provozovatelů škodovek v Česku si úpravu zatím nechalo provést přes 51 procent, třeba u superbů s dvoulitrovým turbodieselovým motorem je to víc než 72 procent. Celosvětově se servisní akce týká přibližně 1,2 milionu škodovek, z toho zhruba 94 000 v Česku.

Dodatečnou úpravu softwaru mnoho řidičů odmítá. Obávají se, že jakákoliv změna, po které bude auto splňovat emisní normy, způsobí, že vůz pak bude pomalejší a spotřebuje více paliva. Dodatečnou úpravu přitom nedoporučují ani někteří odborníci.

Focus uvedl, že v závislosti na tom, kdy obdrželi oznámení o úpravě softwaru, by mohli majitelé přijít o registraci vozu již v srpnu. Budou také muset zaplatit veškeré poplatky s tím související. Mluvčí Volkswagenu se ke zprávě odmítl vyjádřit.

,