Průměrná spotřeba osobních vozů by podle návrhu měla do roku 2016 klesnout na 6,6 litru na 100 kilometrů, což ušetří 1,8 miliardy barelů ropy.
Přísné limity produkce CO2 pro auta jsou novou módní vlnou. Nejdřív je zavedla Evropa, pak Japonsko a nakonec i USA. Limity v Americe nebudou tak přísné jako ty, které chce zavést EU, i tak ale budou mít automobilky problém je splnit.
Omezení jsou podobná těm, která momentálně zavádí Evropská unie. Povolená hodnota produkce CO2 na kilometr jízdy je ale o něco vyšší.
Dvojí omezení
Limity by pravděpodobně v zámoří měly vzniknout hned dvojí. První budou vycházet z návrhů agentury pro ochranu životního prostředí (Environmental Protection Agency - EPA) a budou se týkat přímo produkce oxidu uhličitého (CO2). Očekává se, že EPA navrhne limit 250 gramů CO2 na 1 míli jízdy, tedy 156 gramů CO2 na kilometr. Tuto hodnotu bude muset v průměru splnit celá modelová řada automobilky.
Druhý limit bude mít na starosti americký úřad NHTSA (National Highway Traffic and Safety Administration) a bude zaveden jako průměrná spotřeba. Průměrná spotřeba amerických automobilů by tak do roku 2016 měla klesnout na 6,6 litru na 100 kilometrů (35,5 mil na galon).
Limit ale bude rozdělen pro dvě kategorie. Pro osobní automobily bude platit daleko přísnější hodnota 39 mil na galon, tedy jen lehce přes 6 litrů na 100 km. Pro stále oblíbené americké trucky, tedy spíše přerostlé pickupy, bude platit hodnota 30 mil na galon, tedy 7,85 litru na 100 kilometrů.
Když to přepočteme zpátky na produkci CO2, tyto limity znamenají, že osobní automobily budou moci vypustit 141 gramů CO2 na kilometr, trucky pak 185 g/km.
Přesná metodika výpočtu produkce zatím není známa a měla by být teprve vypracována. Každý předpis bude na limity nahlížet trochu jinak. EPA by například neměla do limitů započítávat zlepšení produkce CO2 díky účinnější klimatizaci, pneumatikám s nižším valivým odporem a podobně. Limity EPA tak budou odpovídat evropskému modelu. V USA začnou nová pravidla platit postupně od roku 2012 s tím, že do roku 2016 se budou limity postupně zpřísňovat.
Evropská unie počítá s velmi podobným scénářem. Samotné motory automobilů by měly již v roce 2012 vyprodukovat dle standardních měřítek 130 gramů CO2 na kilometr jízdy. Technická vylepšení auta nebo použití biopaliv a dalších alternativních zdrojů by měly celkové emise srazit na 120 g CO2/km.
EU počítá s tím, že v roce 2012 bude muset tento limit v průměru splnit 65 % vozů každé automobilky, v roce 2013 to bude 75 % vozů, 2014 pak 80 % a konečně od roku 2015 se do této hodnoty musí vejít v průměru celá modelová řada výrobce. EU přitom původně prosazovala ještě přísnější limity a na tento kompromisní návrh přistoupila až nedávno.
V EU i v USA budou pravděpodobně platit výjimky pro malé automobilky vyrábějící exkluzivní vozy a uvažuje se o úpravě limitů podle toho, jak velké vozy daná automobilka vyrábí.
Do limitů se vejdou hlavně malé diesely
Ze statistik nejprodávanějších modelů na obou stranách Atlantiku vyplývá, že dosažení předepsaných hodnot je nyní spíše nad síly automobilek.
Vybrali jsme desítku nejprodávanějších modelů z Česka a Evropy za rok 2008, z USA jsme použili statistiku z měsíce dubna, která nejlépe reflektuje poměrně rychle se měnící zájem Američanů o úsporné vozy.
Ukázalo se, že evropské automobilky mají ve své nabídce již několik modelů, které přísný emisní limit splní. A to mají ještě několik let na to, aby spotřebu ještě srazily. Ovšem to prakticky platí jen pro vznětové varianty.
V tabulkách najdeme jen jednu světlou benzinovou výjimku – litrovou Toyotu Yaris - která limit plní již dnes. Ostatní benzinové motorizace se požadovanému limitu 120 g/km vlastně ani nepřibližují, nejlépe na tom je spíše městský Ford Fusion 1.4 se 133 gramy na kilometr. Zdá se, že doba vítězného tažení vznětových motorů v Evropě jen tak neskončí a nově zavedené limity tomu jen napomáhají.
Amerika vsadí na hybridy a malá auta
V USA je situace ještě daleko horší. Ke 141 gramům, kterých by výrobci měli průměrně dosáhnout v roce 2016, je to ale stále daleko.
Snaha výrobců je ovšem viditelná. Například velký americký sedan Ford Fusion (zcela jiné auto než evropský fusion) nebo pětimetrový Chevrolet Malibu produkují 161, respektive 166, gramů CO2 na kilometr, což odpovídá spotřebě okolo 7 litrů benzinu na 100 kilometrů. O něco lépe jsou na tom japonská auta na americkém trhu, kdyby ale začaly limity platit dnes, nevešel by se do nich jediný model z nejprodávanější desítky.
Řešením pro Ameriku se nyní zdají být malá auta a především hybridy. A šanci zřejmě dostanou i diesely. Američané si ale také brzy budou moci zakoupit malý Chevrolet Spark nebo nový cruze. Na obzoru je také hybridní model Volt.
V současnosti plní budoucí normu asi jen 5 v USA prodávaných aut, ani jedno z nich ale není od americké automobilky (Smart ForTwo, Toyota Prius, Honda Civic Hybrid, Honda Insight a Volkswagen Jetta TDI). První auto od americké automobilky, které se do limitů vejde, bude příští rok Chevrolet Volt.
Ještě horší je situace u amerických pickupů. Ty mají totiž do budoucího limitu 30 mil na galon (7,85 l/100 km) hodně daleko. Jejich současná spotřeba se pohybuje kolem hranice 20 mil na galon (11,76 l/100 km), limit tak dnes neplní ani jediný.
Nejprodávanější auta a jejich emise
U každého modelu jsme podle průměrné spotřeby vypočítali, kolik emisí produkuje. U amerických automobilek jsme počítali s hodnotou spotřeby na dálnici. Za vzorek jsme z dané modelové řady vzali model, který je buď nejčastější volbou zákazníků, nebo se o něm dá říci, že by pro daný vůz mohl být optimální motorizací. V případě, že by se nám volba ve více tabulkách opakovala, vybrali jsme jiný motor. To platí i v rámci koncernů, proto najdete v tabulce Škodu Fabii, Roomster nebo VW Polo pokaždé s jiným motorem.
vůz | motor | emise CO2 [g/km] |
Škoda Fabia | 1.2 HTP | 140 |
Škoda Octavia | 1.9 TDI 77kW* | 130 |
Ford Fusion | 1.4 | 154 |
Škoda Roomster | 1.4 TDI 59kW* | 137 |
Peugeot 207 | 1.4 HDI* | 121 |
Kia Cee'd | 1.6 CRDi* | 126 |
Renault Thalia |
1.2 16V |
138 |
VW Polo | 1.4 59kW | 169 |
Toyota Yaris | 1.0 VVT-i | 118 |
Škoda Superb | 2.0 TDI PD* | 158 |
* - takto označené motory jsou vznětové
vůz | motor | emise CO2 [g/km] |
VW Golf | 1.4 TSI 90kW | 145 |
Peugeot 207 | 1.4 VTi | 143 |
Ford Focus | 1.6 TDCi* | 121 |
Opel Corsa | 1.2 Ecotec 59kW | 136 |
Renault Clio | 1.5 dCi 63kW* | 118 |
Ford Fiesta | 1.4 Duratec | 133 |
Opel Astra |
1.7 CDTi* |
137 |
VW Polo | 1.6 | 166 |
VW Passat | 1.8 TSI 118kW | 178 |
BMW 3 | 320d* | 129 |
* - takto označené motory jsou vznětové
vůz | motor | emise CO2 [g/km] |
Honda Accord | 2.4 140kW | 184 |
Ford F-150* | 4.6 V8 24V | 290 |
Chevrolet Silverado* | 5.3 V8 | 276 |
Honda Civic | 1.8 103kW | 152 |
Toyota Camry | 2.4 | 172 |
Toyota Corolla | 1.8 | 161 |
Ford Fusion | 2.5S | 161 |
Dodge RAM 1500* | 4.7 V8 | 290 |
Chevrolet Impala | 3.9 V6 | 203 |
Chevrolet Malibu | 2.4 124kW | 166 |
* - takto označený model je truck a bude pro něj platit nižší limit