Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ušetřete na autě, nakupujte v Polsku. Superb je levnější až o 60 tisíc

aktualizováno 
Ceny aut jsou na minimu, tvrdí prodejci aut. Přesto lze při nákupu ušetřit ještě víc. Stačí vyrazit na výlet k severním sousedům. V Polsku se dají i na malém autě uspořit desítky tisíc.

Škoda Superb | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Z Prahy je to na polské hranice 140 kilometrů, z Hradce Králové 45, z Ostravy 13. A právě za touhle 762 kilometrů dlouhou hraniční čárou čeká na tuzemského motoristu velké lákadlo, levnější nová auta. Namátkou: Suzuki Grand Vitara o 63 tisíc korun, menší teréňák Suzuki Jimny o 56 tisíc nebo Škoda Octavia o 25 000 korun.

Sto kilometrů - úspora 60 tisíc

Po přibližné dvouhodinovém studování ceníků na internetu jsme se rozhodli vyrazit na nákup superbu, Renaultu Laguna a malého Mitsubishi Colt. Původně jsme chtěli i Nissan X-Trail, ale než jsme na nákupy vyrazili, změnil polský Nissan ceník a cenu oblíbeného SUV srovnal s tou českou.

Stačí ujet necelých sto kilometrů a na základní Škodě Superb 1,4 TSI ušetříte 62 tisíc. Ta trocha papírování za to stojí.

Od ostravského dealera škodovek, který nám na superb nabídl 9,5procentní slevu, jedeme za polské hranice. Vypravili jsme se do Bielsko-Biale, která je od hranice v Českém Těšíně přibližně 40 kilometrů. Základní model jsme na naší straně hranic usmlouvali z původních 570 na 516 tisíc. V Polsku nám to samé auto nabídli v přepočtu za 453 tisíc.

Na cizince jsou zvyklí

Situace za hranicemi se změnila kvůli oslabené polské měně; platí to však jen u nových aut některých značek a nemnoha zánovních ojetin. Třeba čtyři roky staré Mitsubishi Pajero se dá u našich severních sousedů pořídit o 20 tisíc korun levněji, tříletou octavii pak seženete skoro vždy dráž. Karta se obrací i u nových malých vozů, většina z nich je stejně drahá (Škoda Fabia) nebo dražší (Toyota Yaris, Suzuki Splash). Vyplatí se tedy hlavně větší vozy, colt z našeho příkladu je spíše výjimkou.

Pokud však o autě z Polska uvažujete, nesmíte dlouho váhat: tamní vláda totiž požádala Mezinárodní měnový fond o obří půjčku, která má stabilizovat polský zlotý. To znamená, že pro Čechy bude zase dražší.

Vyděláte na DPH

Příznivý kurz koruny vůči polskému zlotému je lákavý. Je třeba si ale auto předem vytipovat. Výhodou je i rozdílná sazba daně z přidané hodnoty, v Polsku vám při nákupu odpočítají 22 procent ceny (polská sazba DPH - zkratka VAT), v Česku pak doplatíte 19 % DPH.

Když nám v Polsku nabídli superba v přepočtu za 465 tisíc korun, víme, že nám při nákupu odečtou DPH, čímž se dostaneme na 381 tisíc Kč; v Česku pak doplatíme tuzemskou devatenáctiprocentní daň, ušetříme tedy ještě tři procentní body, tedy 12 tisíc korun.

Renault Laguna GT

Renault Laguna GT

Slevovat už nechtějí

Na české zákazníky jsou v Polsku zvyklí, dokonce umí i pěkně a srozumitelně vyslovovat "bez DPH" a "nashle". Vzhledem k atraktivitě pro Čechy, Slováky a Němce jsou teď dealeři ovšem poměrně vykoupení. Obvyklá čekací doba je tři měsíce na nové vozidlo a předváděcí se hledají jen těžko. Podle prodejce Škody jsme předminulou středu byli před polednem již třetí Češi, kteří si přišli pro auto.

Češi a Slováci prý nakupují hlavně pro sebe, z Německa zase jezdí nakupovat dealeři zaměření především na vozy nižších tříd. Polský prodejce nissanů přiznal, že jejich prodeje tvoří až z poloviny poptávka ze zahraničí.

Kromě prodejce Renaultu nám u dalších značek nenabídli žádnou slevu nebo mimořádnou výbavu nad rámec katalogové ceny. Jsou si vědomi výhodnosti stávající situace na trhu a nemají potřebu cizincům slevovat.

Jak to funguje přihlášením auta úřadě v Česku, někteří prodejci přesně nevědí. Ale od zákazníků mají povědomí o tom, že k přihlášení vozidla na úřadě potřebuje kupující potvrzení o tom, že zaplatil v Česku příslušné DPH.

U Mitsubishi nás upozornili, že budeme v případě podpisu smlouvy požádáni o podepsání prohlášení, že daň z přidané hodnoty zaplatíme doma a že 180 dní od zakoupení vozidlo neprodáme třetí osobě. Prodejce to vysvětlil tím, že se tak snaží zamezit překupování vozidel mimo kontrolu a cenovou politiku výrobce.

Porovnávejte výbavy

U vybraného Renaultu Laguna se také projevil rozdíl ve skladbě ceníku, v polské verzi je tempomat za příplatek 500 zlotých (3 tisíce korun), do české ho dostanete v základní výbavě.

Když jsme pak zkusili pro nejzákladnější lagunu s dvoulitrovým benzinovým motorem zajít k českému dealerovi, nabídl nám na nové i skladové auto jednotnou šestiprocentní slevu za předpokladu, že budeme platit hotově. I s výletem do Polska, který nás z Prahy vyjde maximálně na pět tisíc, bychom ušetřili aspoň 15 tisíc.

Naopak vybraný superb měl v Polsku v základní výbavě zadní parkovací asistent, do českého byl za příplatek.

Mitsubishi Colt Ralliart

Mitsubishi Colt Ralliart

Ceník českého dealera Mitsubishi se chlubí tím, že malý colt je "nový a o 25 000 levnější". I tak jsme ho v Polsku pořídili skoro ještě o dost levněji. Základní polský colt je oproti tomu českému chudší o boční airbagy, které jsou až ve vyšší verzi.

Kuchařka pro dovoz:

Jak nakoupit auto v Polsku a registrovat ho v Česku? S prodejcem v Polsku sepíšete kupní smlouvu a zaplatíte zálohu ve výši 1 000 až 5 000 zlotých. Jakmile je vozidlo od výrobce dopraveno k prodejci, vystaví prodejce fakturu bez DPH (v polštině VAT) a kupující ji zaplatí. Jde to buď bankovním převodem (u Škodovky nás upozornili na dlouhé trvání zahraničních převodů, už s tím prý měli problémy), nebo hotově, případně složením částky přímo v polské bance na účet prodávajícího (to byl případ Nissanu, nechtěli tolik peněz z bezpečnostních důvodů inkasovat přímo v prodejně).

Po zaplacení vystaví prodejce doklad o evropské homologaci (COC - Certificate Of Conformity), který společně s fakturou potřebuje kupující pro přihlášení vozidla na příslušném dopravním odboru.

K vozidlům se připojuje rovněž homologace pro Polsko. Ta českému inspektorátu ale stačit pro přihlášení podle prodejců nebude, evropská homologace je podle nich nezbytná.

Údaje na dokumentu jsou podle prodejců stejné, polská homologace je ale v polštině, české úřady prý vyžadují oficiální anglickou verzi COC. Osvědčení o evropské homologaci vydává centrální dovozce pro Evropu, vyřízení podle dealera Škody trvá asi 14 dní, podle prodejce renaultů je možné o doklad o homologaci požádat tak, aby přišel současně s vozem anebo s minimálním zpožděním. Za vystavení osvědčení se platí, třeba u Renaultu chtěli 488 zlotých (asi 3 000 Kč).

V Česku auto nepřihlásíte, dokud neprokážete, že je zaplaceno DPH. Na příslušném finančním úřadě vám přesně řeknou, jak na to. Je třeba vyplnit daňové přiznání a speciální formulář, který vám dají na úřadě.

Zjistěte si také číslo účtu, na který zaplatíte DPH. Formuláře dvakrát vyplníte, přiložíte fakturu od prodejce a vše odnesete na finanční úřad, kde vám je potvrdí. Na formulář dostanete od "financů" razítko a teprve potom můžete vůz přihlásit na dopravním odboru v Česku. S sebou musíte mít potvrzení o zaplacení daně, fakturu a zmíněný doklad o homologaci.

Jsou možné tři způsoby přihlášení vozidla:

  • Kupující obdrží dokumenty od prodávajícího poštou nebo kurýrem, případně si je vyzvedne osobně u prodávajícího. Přihlásí vozidlo na příslušném dopravním odboru v Česku, kde dostane registrační značky a doklady, s kterými si auto vyzvedne přímo u prodejce v Polsku.
  • Kupující společně s prodávajícím navštíví v Polsku příslušný úřad, kde pro auto zakoupí převozní značky a pojištění odpovědnosti z provozu vozidel (povinné ručení), s dobou platnosti 1 měsíc. To vše stojí 300 zlotých. Během měsíce se pak kupující musí dostavit na úřad v Česku, kde vozidlo řádně přihlásí.
  • Vozidlo je též možné vyzvednout s "odtahovkou", naložit jej a odvézt do Česka, v tom případě nepotřebujete "převozky" ani pojištění. Takto auta odebírají dealeři z jiných zemí, nechtějí tak na najezdit zbytečné kilometry.

Ušetřili jsme

Škoda Superb Comfort 1,4 TSI

Ceníková cena Polsko: 75 000 PLN což je 61 475 PLN bez DPH = 381 145 Kč bez DPH
Cena po dovozu z Polska: 453 653 Kč vč. DPH
Ceníková cena ČR: 569 900 Kč vč. DPH
Speciální nabídka prodejce v ČR: 515 800 vč. DPH (sleva 9,5%)
Rozdíl v ceně vč. DPH: 62 147
Poznámka: V ČR nemá parkovací asistent.

Mitsubishi Colt 5dv. 1,1 Inform

Ceníková cena Polsko: 38 490 PLN což je 31 549 PLN bez DPH = 195 604 Kč bez DPH
Cena po dovozu z Polska: 232 769 Kč vč. DPH
Ceníková cena ČR: 264 900 Kč vč. DPH
Rozdíl v ceně vč. DPH: 32 1301,- Kč
Poznámka: V ČR má navíc boční airbagy a vnější zrcátka v barvě karoserie.

Renault Laguna 2,0 16V Expression

Ceníková cena Polsko: 72 500 PLN což je 59 426 PLN bez DPH = 368 441 Kč bez DPH
Cena po dovozu z Polska: 438 435 Kč vč. DPH
Ceníková cena ČR: 489 900 Kč vč. DPH
Speciální nabídka prodejce v ČR: 460 506 vč. DPH (sleva 6%)
Rozdíl v ceně vč. DPH: 22 071
Poznámka:V ČR navíc tempomat.

Poznámka: Při výpočtu cen byl použit kurz 6,2 korun/1 zlotý.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.