Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ušetřete na luxusním autě. Kupte ho v USA

aktualizováno 
Osmiválcová "amerika" za cenu Škody Roomster. Ikonický Ford Mustang za cenu turbodieselové Octavie Combi. Tak lákavé nabídky najdete v amerických obchodech s auty. Jak neodolatelné nabídky využít, když kurz dolaru Čechům přeje stále více? Poradíme vám, jak dovézt auto zpoza Atlantiku.

Ford Mustang Bullit | foto: Ford

Dodge Challenger za 330 tisíc korun, Chevrolet Aveo za 175 000... Ceníky aut v USA jsou neodolatelné. Dovézt automobil z USA může být pro někoho velmi lákavé. Nejen díky nižší pořizovací ceně, příznivému kurzu dolaru a zaručené exkluzivitě. Jaké překážky je nutné překonat a jak si počínat?

Pro někoho může být stále příznivější kurz amerického dolaru hlavním vodítkem ke splnění třeba klukovského snu. Do Česka lze v současné době dovézt téměř cokoliv.

Nejschůdnější cestou je využití služeb specializované firmy na dovoz automobilů z USA. U těchto dovozců si zadáte požadavek nebo můžete rovnou vybírat z databáze. Některé firmy mají dokonce již v Česku nejžádanější americké skvosty skladem, a tak není potřeba čekat dlouhou dobu.

Díky využití komplexních služeb vám odpadne běhání po úřadech a úprava automobilu podle české legislativy (norem EU). V Česku se dovozem aut z Ameriky zabývají třeba Denker, Impexta atd.  

Druhou možností je individuální dovoz. Pro ten je nutné mít pevné nervy a dostatek času. Pokud si v zámoří vyberete vůz, který se prodává i v EU, musíte ho při dovozu upravit podle evropské specifikace. Často musíte vyměnit červená směrová světla za oranžová a provádět další úpravy, než vaši "ameriku" pustí české úřady na silnici.

Nechte si pomoci
Chcete-li si individuální dovoz zjednodušit, obraťte se na technickou zkušebnu Dekra a domluvte se na postupu. Po přistavení vozidla vystaví tato zkušebna protokol pro schvalování technické způsobilosti, podle kterého je nutné provést technické změny pro splnění evropských norem, a doporučí, na koho se máte obrátit a jak postupovat.

***

Nepřehlédněte: Dovoz neevropského vozidla - individuální kontrola vozidla majitelem

***

Není-li dovozce či výrobce znám, o potvrzení technických parametrů rozhodnou úřady (MDČR). V případě potřeby dodatečných měření a zkoušek zajistí zkušebna vše potřebné.

Další postup je takový, že po předání vozidla žadatelem o schválení do pověřené zkušebny její pracovníci na základě výše uvedeného rozhodnutí provedenou kontrolu jednotlivě dovezeného vozidla a vydají technický protokol pro schválení způsobilosti.

Dále provedou potřebné technické zkoušky a ověření (např. emisní vlastnosti, evropské spotřeby paliva, stanovení vnějšího hluku, vnější osvětlení vozidla z hlediska zástavby) a vydají příslušné technické protokoly pověřené zkušebny.

Současně zajistí provedení měření emisí a technickou prohlídku, dále zajistí úkony související s vydáním případných výjimek Ministerstva dopravy ČR a případné potvrzení výpisu z technických údajů výrobců, resp. importérů vozidel v ČR. Následně žadateli předají vozidlo zpět včetně potřebné dokumentace, která v kladném případě bude sloužit pro schválení a registraci vozidla na příslušném úřadě.

Postup při individuálním dovozu
Pokud stále trváte na individuálním dovozu, potřebujete technický průkaz ze země původu. Pokud již bylo vozidlo registrováno, potřebujete doklad o vyřazení z registru cizího státu. Hodí se také návod k obsluze.

Poté si musíte zajistit dopravu automobilu do ČR. Existuje celá řada firem, které auto v kontejneru dopraví během 10 dnů například do Hamburku a poté během dalších několika dnů až do ČR.

Podmínkou dopravce často bývá vyřízení celních papírů a samotného nalodění. Po úspěšném dovozu musíte navštívit vybranou stanici technické kontroly (STK).

Ta posoudí, zda vozidlo plní evropské předpisy platné v době jeho výroby, na základě čehož získáte protokol, kde bude uvedeno, zda automobil vyhovuje zdejším předpisům, nebo ne. V případě některých specifických závad (např. zasklení vozidla, bezpečnostní pásy, označení světel apod.) můžete požádat ministerstvo dopravy o výjimku.

Při zjištění případných nedostatků je nutné doložení chybějících údajů zástupcem výrobce vozidla (většinou se jedná o oficiálního dovozce). Existují závady, které jsou snadno odstranitelné (například když automobil nemá kontrolku signalizace dálkových světel či zadní mlhové světlo). Mezi neodstranitelné závady patří například zvýšené emisní či hlukové limity. Takový automobil nemůže vyjet na komunikaci!

Časová náročnost
Počítejte s tím, že od nákupu vozidla po dodávku do České republiky uplyne nějaký ten týden. Vozidlo bude s největší pravděpodobností v kontejneru dopraveno lodí do některého velkého evropského přístavu, nejčastěji do Hamburku, Amsterdamu nebo Bremenhavenu.

Samotná cesta lodí potrvá minimálně 10 dnů a další čtyři dny je potřeba počítat na nalodění a vylodění, případně další 2-3 dny na dovoz do ČR. U náhradních dílů je situace lepší, ty se posílají letecky.

Co to stojí
Je nutné počítat s poplatky

*pořizovací cena + doprava (asi 40-70 tisíc Kč včetně pojištění, cena se liší na základě místa nalodění - západní v. východní pobřeží USA)

*správní poplatek úřadu (obecní úřad obce s rozšířenou působností v místě trvalého pobytu) - přehled
        - schválení technické způsobilosti jednotlivě dovezeného vozidla (1 500 Kč s homologací typu ES, bez 2 000 Kč) 
        - registrace vozidla (800 Kč)

*STK + Emise (od 1 000 Kč), poplatek za vystavení protokolu ve zkušební stanici (asi 2 000 Kč), případně s cenou za provedení některého testu ve zkušebně (až 30 000 Kč) - pokud u dovezeného vozidla z USA není plnění evropského předpisu známo,

*kromě ceny vozidla je pak nutné počítat s 10% clem . Karel Hanzelka z MDČR doporučuje: "Na vyřízení celního řízení si sjednejte spediční firmu, která za mírný poplatek vyřídí všechny potřebné záležitosti dovozu."

*Kromě cla je nutné zaplatit i DPH ve výši 19 %.

Existuje ale výjimka. Karel Neubauer z Celní správy ČR radí: "Od platby cla i daně jsou osvobozeny osoby pobývající v USA déle než 12 měsíců a provozující dovážený automobil déle než 6 měsíců." V tomto případě tedy neplatíte clo ve výši 10 % ani DPH ve výši 19 %.


Pustí vás na silnici?
Co obnáší přizpůsobení dovezeného vozidla technickým normám: Přední světlomety a světla musí být schváleného typu, mohou vyzařovat pouze nepřerušované bílé světlo a u většiny vozů musí být vybaveny nastavením sklonu světlometů. Ovládání světel musí obsahovat i tzv. světelnou houkačku. Směrová světla (blinkry) musí být oranžové barvy a po zapnutí ovladače musí svítit přerušovaně. Venkovní zpětná zrcátka musí být schváleného typu a musí umožňovat sklopení ke karoserii a seřizování z interiéru vozidla. Další podmínkou je vybavení automobilu úchyty pro odtah jiného vozidla. Zadní světla (obrysová, brzdová, mlhová) musí vyzařovat pouze nepřerušované světlo červené barvy. Nutností je v interiéru umístit spínač mlhovek včetně sdělovače oranžové barvy. Vůz musí mít třetí brzdové světlo (červené). Zadní směrová světla musí být oranžová, zadní odrazky červené a boční oranžové. Osvětlení RZ musí být bílé barvy. Okna vozidla musí mít schválení v levém spodním rohu (EHK č.43, ES 92/22).

V interiéru by měla být stupnice rychloměru očíslována v km/h (popř. v kombinaci s mp/h). Dále je nutné mít bezpečnostní pásy schváleného typu, zásuvku 12 V nebo zapalovač cigaret a přední sedadla musí být vybavena opěrkami hlavy. Totéž platí i o pneumatikách, ty musí být schváleného typu a provedení, rozměry musí odpovídat doporučení výrobce.

Tyto náležitosti je nutné splnit nebo zkusit požádat o výjimku. Každopádně je bezpodmínečné splnit evropskou specifikaci vozidla.


Nejjednodušší, ale také nejdražší variantou je dovoz objednaný u specializované firmy. Ta obstará vše za vás a vy si po zaplacení auta pouze počkáte na klíče od vysněného "bouráku".

Pro modelovou orientační cenovou kalkulaci dovozu automobilu z USA jsme si našli na portálu www.ebay.com zánovní Ford Mustang Shelby GT za 26 600 USD a nechali jsme provést výpočet firmou Denker.

Ford Mustang Shelby GT
pořizovací cena (Kč) 437 574 (26 600 USD)
transport vozidla od prodejce do přístavu orientačně (Kč) 14 000
naložení na kontejner, vystavení dokumentů, provize (Kč) 14 000
lodní přeprava z USA do EU (Kč) 39 000
pojištění lodní přepravy 1,5 % (Kč) 6 577
přístavní poplatek EU vč. vyložení kontejneru (Kč) 4 000
transport vozidla kamionem do ČR (Kč) 25 000
clo 10 % (Kč) 54 105
DPH 19 % (Kč) 113 080
příprava celních dokumentů, doprava, proclení (Kč) 2 000
úprava vozidla na EU normu + zkušební ústav + homologace, vystavení TP, transport (Kč) 48 000
průměrný poplatek specializované firmě za zprostředkování (Kč) 49 900 
konečná cena včetně DPH (Kč) 807 236

Auto za necelých 440 tisíc korun vyjde na 800 tisíc. K americké ceně mustangu je tak třeba připočítat ještě dalších 80 % navíc. Když ovšem budeme chtít dovézt Chevrolet Aveo, zmiňovaný v úvodu, vyjde nás nakonec na víc než dvojnásobek (465 tisíc korun).

V nabídce dalšího dovozce aut z USA firmy Impexta jsme našli například hybridní Lexus RX400h za 1 350 tisíc korun včetně DPH. Americká cena tohoto luxusního SUVčka je 43 445 dolarů, což odpovídá necelým sedmi stům tisícům korun. V Česku RX400h pořídíte od 1 544 000 korun.

Obecně platí pravidlo, že čím dražší auto chceme dovézt, tím víc se jeho dovoz z USA vyplatí. U aut s pořizovací cenou v Česku kolem milionu korun ušetříte přibližně 200 tisíc.

Zdroj: TipCars.com - Petr Šikl
  Vaše další dotazy související s koupí automobilu zasílejte na e-mail: poradna@tipcars.com

Autor:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech...

Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým...

OBRAZEM: Nejslavnější auto světa v ulicích Addis Abeby

Siyum Haile, 72, a retired United Nations (UN) employee and Jehovah's Witness,...

Volkswagen Brouk v původní podobě přežil ve výrobě od konce druhé světové války až do roku 2003. Dnes je auto, které...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.