Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ušlechtilý přízrak - Rolls Royce Phantom I 1925

aktualizováno 
- Pořízení luxusního vozu nejvyšší cenové kategorie představovalo v neuspěchaném období počátku automobilismu mnohem složitější a delší proces než dnes. Zákazník si musel v určitém smyslu auto zasloužit. Poté, co získal a patřičně zaplatil podvozek vysněného vozu, ať už to byl Rolls či jiná prestižní značka, musel kontaktovat některého stavitele karoserií.

Dál - obvykle doprovázen manželkou a nezřídka také šoférem, jehož postřehy a náměty bylo také nutno vzít v úvahu - strávil se zástupcem karosářské firmy jedno či více odpolední nad sklenkou sherry nebo šálkem čaje či kávy.

Během společenské chvilky sdělil své představy ohledně nového vozu a na karosáři bylo, aby pečlivě naslouchal a na základě svých zkušeností, osobitého stylu, používaných materiálů a barev, tvořil a realizoval návrhy co nejlépe splňující zákazníkovy představy.

Na materiálech se pochopitelně nešetřilo, v interiéru se používal ořech, mahagon i další vzácná dřeva, hedvábí, samet, brokát či slonovina, vzácností nebylo ani stříbřené či zlacené kování. Ve výbavě mohly být piknikové koše, cestovní soupravy, trochu překvapivě i elektrické stahování oken.

Nechyběly ani bary se skleničkami z broušeného skla. Že to zvýšilo cenu vozu do násobku cen běžných vozů, to je nabíledni. Jediné, co svazovalo karosářům ruce, byla nutnost respektovat tvar přední masky vozu, jejíž tvar a provedení neomylně identifikoval výrobce.

Styl automobilových karoserií zpočátku udávala Francie. Jména Saoutchik, Kellner, Chapron, Binder,Van Vooren se ve dvacátých a třicátých letech těšila výborné pověsti, stejně jako britské firmy Freestone & Webb, Gurney Nutting, Barker, James Young, Park Ward, H. J. Mulliner, Thrupp & Maberly, německý Weinberger nebo Gläser. Zahanbit se rozhodně nechtěl nechat ani Uhlík z pražských Strašnic nebo vysokomýtský Sodomka.

Tyto poměrně malé firmy zaměstnávaly kusovou výrobou ty nejlepší řemeslníky a kromě toho jejich návrháři nezřídka spolupracovali s automobilkami, vyrábějícími "masový" produkt. Přesně ve zmíněném duchu vyráběli před druhou světovou válkou automobily ve firmě Rolls Royce.

Nic takového jako továrně vyrobený automobil s logem R & R neexistovalo, k mání byly jen podvozky nejvyšší úrovně zpracování a jakosti. Phantom I se objevil v době, kdy předchozímu typu 40/50, též nazývanému Silver Ghost, začínal již pomalu docházet dech. Jeho řadový šestiválec SV byl nahrazen modernějším motorem OHV o zdvihovém objemu 7695 cm 3 (vrtání x zdvih 108 x 140 mm) o výkonu, který továrna udávala jako dostatečný (odhaduje se na 108 koní).

Novinkou byla také lamelová spojka. Podvozek s žebřinovým rámem a poloeliptickými péry, vzadu v uspořádání cantilever, zůstal bohužel nezměněn, což se projevovalo podivnými jízdními vlastnostmi. Častou kritiku tohoto modelu částečně uspokojila teprve montáž kapalinových tlumičů pérování v roce 1927. Kritice byly též podrobeny "šeredné" karoserie britských výrobců.

To ovšem není případ vozu na snímku, jehož karoserie nazývaná Brougham se vyznačuje odděleným prostorem pro pasažéry s pevnou střechou a jen spartánským prostorem pro šoféra. Prostorný compartment pro pasažéry je kompletně zařízen ve stylu Ludvíka XV., včetně andělíčků na stropě a dveřních výplní, baru s křišťálovým sklem, stolních hodin, dvou nouzových sedátek, která se dají úplně sklopit do dělicí stěny, nádherně vypracovaného kování a koberce s perským vzorem.

Zvenčí karoserie nezapře určité dostavníkové prvky. Zajímavá ve své době dost používaná úprava vymalováním jemné mřížky na velkých plochách zadní části karoserie, což patrně mělo imitovat ratanový výplet. Veškeré vnější kování je pochopitelně niklované, chromování se v automobilovém průmyslu uplatnilo až o něco později. Impozantní drátová kola kontrastní barvy zdůraznily běloboké pneumatiky. V letech 1925-1929 opustilo britské výrobní haly 2212 Phantomů I, ve filiálce v USA pak mezi léty 1926-1931 vyrobili 1241 těchto přízraků.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.