Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úspěšný kočovník Nissan Qashqai pokračuje v dobývání Evropy

aktualizováno 
Nevěřili mu kvůli prapodivnému jménu, možná i kvůli němu jde ale na dračku. Teď přijíždí z kosmetiky a s vylepšeným interiérem. Vylepšený Nissan Qashqai je tu.

Nissan Qashqai | foto: Nissan

Modernizovaný Nissan Qashqai byl poprvé k vidění na letošním autosalonu v Ženevě o měsíc později jsme v jejím okolí prověřili i praktický přínos faceliftu.

Před třemi lety, kdy Nissan s prapodivným jménem přišel jako nepřímý nástupce klasických modelů almera a primera na evropské trhy, bylo počínání japonské automobilky veřejností hodnoceno poměrně skepticky. Ne nadlouho.

Může se hodit

Japonské automobily Nissan můžete koupit
na www.automodul.cz

Kompaktní SUV s geny pětidvéřového hatchbacku si brzo našlo své příznivce a přilákalo k Nissanu množství nových zákazníků. Skutečnost, že 4 z 5 qashqaiů prodaných v Evropě kupují klienti, kteří vůz značky Nissan doposud nevlastnili, je asi nejvýmluvnější.

Qashqai a jeho mladší prodloužený sourozenec s označený "+2" si během nedlouhého života vydobyl dobrou pověst a z prodejního hlediska předčil snad všechna očekávání. Více než 550 tisíc vozů prodaných za 3 roky na starém kontinentě vedlo opakovaně ke zvýšení výrobní kapacity závodu v britském Sunderlandu. Tam se od roku 2006 vyrobilo přes 650 tisíc "kaškajů".

Nissan Qashqai

Model pojmenovaný podle íránského kmene kočovných pastevců hraje důležitou roli v prodejích automobilky i na českém trhu. Loni se jich prodalo 1107, což představuje zhruba dvě pětiny všech prodejů Nissanu u nás a zároveň třetí místo v kategorii prodejů terénních automobilů. V letošním roce je v žebříčku hned za tuzemskou Škodou Yeti.

Zprvu podceňovaný crossover je v současné době jedním ze stěžejních modelů Nissanu na evropských trzích. Aby tomu tak bylo i nadále přichází na trh omlazená verze, která má podpořit prodeje qashqaie před obvyklou generační obměnou.

Idol

Qashqai přinesl do segmentu kompaktních crossoverů lehkost a jednoduché tvary, tedy vlastnosti, kterými kdysi bodoval i model HR-V automobilky Honda. Ve srovnání s řadou konkurentů, kterým v honbě za off-roadovým vzhledem narostla mohutná těla do baculatých tvarů, působí trochu subtilně. Nissan se "kaškajem" evidentně trefil do vkusu evropských zákazníků, co mu však doposud trochu chybělo, byla výraznější příď. Právě v těchto partiích odvedli designéři Nissanu nevětší kus práce.

Modernizovaný qashqai dostal nižší světlomety protažené více do boků, výraznější masku chladiče s voštinovou výplní, odvážnější tvar nárazníku, ale i nové blatníky a kapotu motoru. Nově stylizovaná příď dodala vozu dynamický charakter a agresivnější vzhled, aniž by se nějak výrazně vytratila jeho původní elegance.

Vzadu se oproti tomu s inovacemi šetřilo, změny odhalí jen bystrý pozorovatel. Modernizace se dotkla pouze přepracované optiky sdružených svítilen a tvaru integrovaného střešního spoileru. Výčet novinek uzavírají dva metalické laky karoserie (červený a šedofialový) a hliníková kola v novém designu.

Městu odolný

Automobilka překvapivě prezentuje "kaškaj" jako městský vůz, vždyť ho nabízela se sloganem slogan "městu odolný". Sympatický Nissan ale samozřejmě zvládne mnohem více než jízdu po kočičích hlavách a přejíždění retardérů. Na danou kategorii velká světlá výška (200 mm) jej staví do role zdatného parťáka i pro jízdu mimo zpevněný povrch. Se systémem pohonu všech, který u Nissanu nazývají All Mode 4x4, se posádka nemusí bát ani obtížnější terénní vložky. Pro přizpůsobení pohonu aktuálním podmínkám je qashqai vybaven otočný voličem se třemi režimy: 2WD pro pohon předních kol, režim Auto, který v závislosti na jízdních podmínkách samočinně upravuje distribuci točivého momentu mezi přední a zadní kola a režim Lock, jež uzamkne přenos hnací síly v poměru 50:50 mezi obě nápravy.

Stáří odolný

V interiéru se pracovalo především s detaily. Z řidičovy pozice jsou asi nejvíce patrné změny pod přístrojovým štítem. Inovovaný "kaškaj" má nové ciferníky rychloměru a otáčkoměru s bílými ryskami a kovovým okružím, které působí elegantněji a je přehlednější.

Nissan Qashqai

Změnou prošel také navigační systém. Jeho barevný LCD displej opustil tradiční místo v horní části přístrojové desky a přestěhoval se doprostřed středové konzole. Jakkoliv je toto řešení estetické, umístění mimo zorné pole řidiče není bohužel tak praktické jako to předchozí.

Původní i modernizovaný model uvnitř sází především na jednoduchost, takže ani po třech letech výroby nepůsobí zastarale. Výrazné designérské prvky byste uvnitř hledali marně, prostor pro posádku přesto nepůsobí nudně ani stroze. K tomu přispívají také nové barevné kombinace.

Ani tentokrát výrobce nešetřil na kvalitních materiálech, tak velký podíl měkčených plastů byste v této kategorii asi hledali marně. Drobného zlepšení doznal qashqai v často kritizované oblasti odkládacích prostor, několik přihrádek přibylo na středovém panelu a v prostoru mezi předními sedadly. Nijak se naopak nezměnil horší výhled z vozu směrem dozadu a menší délka sedáků vzadu.

Trendům odolný

Pod kapotou hledáme inovace marně. Faceliftovaný "kaškaj" prozatím odolává trendu downsizingu, tedy snižování zdvihového objemu. Zákazník se tedy musí spokojit s původní paletou pohonných jednotek. Ta by se později mohla rozšířit o přeplňovanou jedna-šestku, která se poprvé objeví pod kapotou malého crossoveru juke.

Současná nabídka tedy zahrnuje dva benzínové atmosférické čtyřválce o objemech 1,6 a 2,0 litru, stejným počtem jsou v pod kapotou zastoupeny i vznětové agregáty z produkce francouzského Renaultu (1,5dCi a 2,0dCi).

Beze změn se obešla také nabídka převodovek i ta čítá čtyři alternativy. Základní verze 1,6 je k dispozici výhradně s pětistupňovou mechanickou převodovkou, ostatní motorizace mají manuální ustrojí se šesti stupni. Automatická převodovka je v nabídce pouze ve spojení s dvoulitrovým vznětovým agregátem, benzinový dvoulitr je oproti tomu možné objednat s bezestupňovým ústrojím CVT.

Hluku odolný

Ve švýcarských Alpách nám dělala společnost dvojice "kaškajů". Jako první jsme ozkoušeli vznětový dvoulitr s manuální převodovkou, tedy kombinaci, která se jeví jako optimální.

Výrobce v rámci inovace věnoval hodně úsilí odhlučnění. Kolem motoru přidal izolaci, instaloval silnější těsnění dveří, původní čelní okno vyměnil za nové s lepším tlumením a plochými panely optimalizoval proudění vzduchu pod vozem. Výsledným efektem není jen snížený aerodynamický odpor Cx na 0,33, ale především výtečná akustická pohoda na palubě.

Dvoulitrový turbodiesel s výkonem 150 koní uděluje Nissanímu crossoveru solidní temperament, ani na klikatých horských silnicích v okolí Mont Blancu se nepodařilo jej pořádně zadýchat. Díky vhodně odstupňované mechanické převodovce a výkonovému potenciálu motor umožňuje i relativně sportovní styl jízdy.

Benzínový protějšek se stejným objemem a bezestupňovou převodovkou je úplně z jiného těsta. Přestože disponuje obdobným výkonem (140 koní), je zapotřebí jej k práci více popohánět plynovým pedálem. Na vině je především převodovka, která se svou koncepcí hodí především pro klidnou jízdu konstantní rychlostí.

Vyjma odhlučnění příjemně překvapila také kombinovaná spotřeba obou kočovníků. S dieselovou verzí jsme jezdili zhruba o půl litru levněji než ve svých propagačních materiálech hlásá výrobce, benzínová alternativa byla dokonce ještě o dvě deci spořivější. Dle tabulek má nafťák pít 6,8 a benziňák osm litrů paliva. Sluší se ovšem říci, že své zde sehrála plynulost místní dopravy a především obavy z obrovských pokut, kterými je Švýcarsko pověstné.

Pro ještě větší spořílky připravila automobilka Qashqai Eco. Ten se od konvenční verze 1,5dCi odlišuje optimalizovanou aerodynamikou, pneumatikami s nízkým valivým odporem a prodlouženým stálým převodem. Provedení Eco se může pochlubit kombinovanou spotřebou sníženou o tři desetiny litru a hladinou CO2 jen 129 g na kilometr.

Odolný, nebo odolnější?

Jízdní vlastnosti patří tradičně mezi ceněné vlastnosti vozu kočovného nissanu. Předfaceliftový model měl výtečně odladěný podvozek, který v sobě kombinoval agilní chování na úrovni klasických hatchbacků s komfortem obvyklým pro vozy kategorie SUV.

Pětimístné provedení sbíralo plusové body také díky mimořádné obratnosti v městském provozu. První zkušenosti napovídají, že vlastnosti, ve kterých původní "kaškaj" exceloval, se příliš nezměnily, přestože drobné zásahy do podvozku v rámci modernizace výrobce netají. Popisovat dojmy z jízdy po kvalitních švýcarských asfaltkách by ale nebylo úplně objektivní, podrobnější soudy z inovované verze proto bude lepší vynášet až po zkušenostech na tuzemském tankodromu.

Novinka je nyní v prodeji i na českém trhu. Základní qashqai (1,6i ve verzi Visia) si importér cení na 464 900 Kč, stejně vybavený sedmimístný Qashqai+2 stojí 528 000 Kč. Nejlevnější verze s pohonem všech kol (2,0i ve verzi Visia) se prodává za 559 900 K.

Nissan Qashqai v číslech
Motor 1,6i 2,0i 1,5dCi 2,0dCi
Převodovka 5st. manuální 6st. manuální / CVT 5st. manuální 6st. manuální / automatická
Pohon kol přední přední / 4X4 přední přední / 4x4
Objem (cm3) 1598 1997 1461 1995
Výkon (kW/koní) 84/115 104/140 78/106 110/150
Kroutící moment (Nm) 156 196 240 320
Maximální rychlost (km/h) 178 181-195* 177 188-194*
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,8 10,1-11,3* 12,2 9,5-11*
Kombi. spotřeba( l/100 km) (6,8)* 7,8 (8,0) 8,2 (8,4)* 7,6 8,0 (8,2)* 6,6 7,6-8,2* 5,1 6,4-7,2*
Délka/šířka/výška (mm) 4330 (qashqai+2: 4541)/1783/1615/2630 (qashqai+2: 2765)
Kufr (l) 410 (qashqai+2: 550)
*dle zvolené převodovky a pohonu







Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.