Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úspora nafty i ovzduší. Ekologický tuning má snížit emise o pětinu

  15:27aktualizováno  15:27
Britská firma Viezu Technologies nabízí svým zákazníkům službu Blue Optimize. Jde o speciální tuning auta, díky kterému mají výrazně klesnout emise CO2 a spotřeba. Snížení těchto hodnot přitom nejde na vrub výkonu.

Ilustrační snímek | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Na začátku devadesátých let nabízely různé firmy dodatečnou montáž neřízeného katalyzátoru. "Rodiče si začátkem devadesátých let chtěli nechat namontovat do našeho rodinného Moskviče 2137 z roku 1978 neřízený katalyzátor," vzpomíná čtenář iDNES.cz. "Nabízela to tehdy myslím firma Drupol a stálo to na tu dobu pěkné peníze, nějakých dvacet tisíc."

Je otázkou, zda to lze chápat jako ekologický tuning. Dnes je však svět automobilových úpravců mnohem dál.

Pod tuningem se v horších případech rozumí nalepení samolepek, různých nástavců, spojlerů a falešných výdechů; v těch lepších skrývá úpravy na motoru, podvozku a brzdách, které vedou ke zlepšení jízdních výkonů.

Zcela novým odvětvím je takzvaný ekotuning. Viezu Technologie nabízí své služby majitelům jak vcelku nových vozů, tak i poměrně starých ojetin. Právě u starších aut přitom může prý po úpravě dojít k nejvýraznějšímu snížení emisí i spotřeby. Viezu tvrdí, že průměrně dosahuje snížení emisí CO2 asi o 20 procent, odpovídajícím způsobem tedy také poklesne spotřeba.

Třeba u Škody Yeti s motorem 2.0 TDI (v obou výkonových variantách) udává firma v případě ekologického tuningu nárůst výkonu o 28 koní a pokles spotřeby o 15 procent. Pokles spotřeby o 15 procent je typický pro většinu dieselových motorů v nabídce.

Naopak při namátkovém výběru několika desítek benzinových vozů v katalogu se nám nepodařilo narazit na vůz, u kterého by službu firma nabízela, na výběr je pouze klasický tuning se zvýšením výkonu. Údaje v katalogu výrobce se tak trochu liší od bombastických inzerátů. Je ale možné, že v praxi firma nabízí komplexnější služby i pro starší vozy, které v katalogu nemá.

Pak by bylo výrazné snížení emisí a spotřeby vcelku pochopitelné. Firma totiž dosahuje inzerovaných výsledků prakticky pouze přeprogramováním řídicí jednotky motoru. A třeba u více než 10 let starého vozu nemusela mít jednotka takové funkce a schopnosti jako dnes. Obecně také platí, že dosáhnout vyšších výkonů přeladěním řídicí jednotky je mnohem jednodušší u přeplňovaných motorů.

Viezu vysvětluje, že u své služby Blue Optimize nemusí sahat ke kompromisům, které automobilky v naladění motorů dělají. Tyto kompromisy se například týkají kvality paliva, která se po světě liší, a proto automobilky motory ladí univerzálně. Viezu také před úpravou provede diagnostiku daného motoru a může tak vzít v potaz konkrétní neduhy, kterými motor trpí třeba kvůli dříve zanedbanému servisu.

Své služby firma nabízí prostřednictvím řady servisních partnerů prakticky po celém světě. Dlouhodobých zkušeností je ale po internetu k nalezení minimum, takže je nutné všechna prohlášení brát s rezervou.





Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi ...
Ford Tourneo Custom 2,0 TDCi ...

r.v. 2017, naj. 24 122 km, diesel, 1. majitel
762 784 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.