Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Úspora nafty i ovzduší. Ekologický tuning má snížit emise o pětinu

  • 53
Britská firma Viezu Technologies nabízí svým zákazníkům službu Blue Optimize. Jde o speciální tuning auta, díky kterému mají výrazně klesnout emise CO2 a spotřeba. Snížení těchto hodnot přitom nejde na vrub výkonu.

Na začátku devadesátých let nabízely různé firmy dodatečnou montáž neřízeného katalyzátoru. "Rodiče si začátkem devadesátých let chtěli nechat namontovat do našeho rodinného Moskviče 2137 z roku 1978 neřízený katalyzátor," vzpomíná čtenář iDNES.cz. "Nabízela to tehdy myslím firma Drupol a stálo to na tu dobu pěkné peníze, nějakých dvacet tisíc."

Je otázkou, zda to lze chápat jako ekologický tuning. Dnes je však svět automobilových úpravců mnohem dál.

Pod tuningem se v horších případech rozumí nalepení samolepek, různých nástavců, spojlerů a falešných výdechů; v těch lepších skrývá úpravy na motoru, podvozku a brzdách, které vedou ke zlepšení jízdních výkonů.

Zcela novým odvětvím je takzvaný ekotuning. Viezu Technologie nabízí své služby majitelům jak vcelku nových vozů, tak i poměrně starých ojetin. Právě u starších aut přitom může prý po úpravě dojít k nejvýraznějšímu snížení emisí i spotřeby. Viezu tvrdí, že průměrně dosahuje snížení emisí CO2 asi o 20 procent, odpovídajícím způsobem tedy také poklesne spotřeba.

Třeba u Škody Yeti s motorem 2.0 TDI (v obou výkonových variantách) udává firma v případě ekologického tuningu nárůst výkonu o 28 koní a pokles spotřeby o 15 procent. Pokles spotřeby o 15 procent je typický pro většinu dieselových motorů v nabídce.

Naopak při namátkovém výběru několika desítek benzinových vozů v katalogu se nám nepodařilo narazit na vůz, u kterého by službu firma nabízela, na výběr je pouze klasický tuning se zvýšením výkonu. Údaje v katalogu výrobce se tak trochu liší od bombastických inzerátů. Je ale možné, že v praxi firma nabízí komplexnější služby i pro starší vozy, které v katalogu nemá.

Pak by bylo výrazné snížení emisí a spotřeby vcelku pochopitelné. Firma totiž dosahuje inzerovaných výsledků prakticky pouze přeprogramováním řídicí jednotky motoru. A třeba u více než 10 let starého vozu nemusela mít jednotka takové funkce a schopnosti jako dnes. Obecně také platí, že dosáhnout vyšších výkonů přeladěním řídicí jednotky je mnohem jednodušší u přeplňovaných motorů.

Viezu vysvětluje, že u své služby Blue Optimize nemusí sahat ke kompromisům, které automobilky v naladění motorů dělají. Tyto kompromisy se například týkají kvality paliva, která se po světě liší, a proto automobilky motory ladí univerzálně. Viezu také před úpravou provede diagnostiku daného motoru a může tak vzít v potaz konkrétní neduhy, kterými motor trpí třeba kvůli dříve zanedbanému servisu.

Své služby firma nabízí prostřednictvím řady servisních partnerů prakticky po celém světě. Dlouhodobých zkušeností je ale po internetu k nalezení minimum, takže je nutné všechna prohlášení brát s rezervou.