Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úsporné parkování: 96 aut v regálech

  12:00aktualizováno  12:00
V Chrudimi funguje v podzemí speciální automatický parkovací systém. Bude ale sloužit jen stálým klientům.

REGÁLOVÉ PARKOVÁNÍ. V centru Chrudimi začal sloužit unikátní parkovací systém. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Automat pod novým obchodně-bytovým centrem Balustráda u Resselova náměstí v Chrudimi si v podzemí přehazuje auta, přesouvá je výtahem, zasouvá do regálů a zase je z nich na požádání vytahuje.

"Po Praze je takových parkovacích systémů deset patnáct, ale nejsou tak velké. Chrudimské parkoviště je největší v republice a druhé největší v Evropě," řekl Karel Gloser z firmy Taranist Invest, která má parkovací automat na starosti.

Samotné zaparkování není složité, i když pro svátečního řidiče by první pokus mohl být slušný adrenalin. Do parkoviště ústí troje vrata. Stačí si vybrat vjezd, nad kterým svítí zelená, a přiložit kartu na správné místo. "Kdo umí zajet do myčky, nebude tu mít žádný problém," říká podnikatel Milan Kušta, který podzemní parkoviště vybudoval.

Automat zasunuje auta do regálů

Automat zavře vrata, přesune auto na paletu, otočí ho o sto osmdesát stupňů a výtahem ho převeze dolů do podzemí, kde pro něj najde místo. Kdo nespěchá, může pohyb svého auta sledovat na displeji u vrat.

Je možné vypočítávat výhody tohoto parkování jako reklamní agent: Auto vám nezničí vandal, nikdo vám ho neukradne ani nevykrade, v létě na něj nebude pražit slunce, v zimě nebude vymrzlé. A cena - tisíc korun měsíčně - není nízká, ale zároveň ani přemrštěná.

Regálové parkování

Ovšem jako každá věc na tomto světě, ani parkovací automat není dokonalý. Není určen pro lidi, kteří si chtějí na hodinu odskočit na náměstí na poštu a nemají kam dát auto. "Chci, aby sloužilo pro dlouhodobé parkování, aby ho používali lidé, kteří bydlí v centru," uvedl Kušta.

Důvod je jasný. Automat si poradí s tím, když si v jednu chvíli přijdou dva řidiči pro své auto. Do tří minut by auta měla vyjet z podzemí. Ovšem pokud by se tam nahrnulo deset lidí najednou, museli by si nejspíš odskočit na kafe do nedaleké kavárny.

Dva výtahy v podzemí by auta nahoru rychleji než za čtvrt hodiny nedostaly. Na návaly tu prostě nejsou zařízení. Automat je navíc o polovinu dražší než běžné podzemní parkoviště, a proto investoři volí raději jiná řešení.

I když většina lidí zřejmě do chrudimského parkovacího automatu nikdy zajíždět nebude, nyní mají příležitost si to alespoň vyzkoušet. Až do konce března je tam parkování zadarmo. Stačí si jen obstarat kartu. "Kartu si vyzvednete v kanceláři Omega v Palackého ulici ve druhém patře. Už jsme jich rozdali padesát," říká Kušta.





Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.