Audi se po dlouhé době vrhá do segmentu úsporných vozů. Naposledy tomu tak bylo v případě modelu Audi A2 3L v roce 2001, které se stalo prémiovější variantou rekordního VW Lupo 3L, u kterého trojka neznamená objem motoru, ale hodnotu spotřeby.
Audi A3, které z nádrže jen srká
I tentokrát vychází úsporné audi z techniky známé od Volkswagenu. Nejúspornějším modelem automobilky se totiž stává model Audi A3 1.6 TDI ultra, který je obdobou VW Golf sedmé generace v provedení Blue Motion. S ním úsporné audi pojí nejen platforma MQB a úsporný turbodiesel 1.6 TDI s výkonem 81 kW, ale také stejná papírová průměrná normovaná spotřeba jen 3,2 litru nafty na 100 kilometrů. Značka ultra má u Audi do budoucna označovat i další úsporné modely.
Stejně jako v případě VW bylo nízké spotřeby dosaženo optimalizací původního vozu. Hmotnost se podařilo udržet na příznivých 1 205 kilogramech, vylepšena byla aerodynamika a pomohlo i snížení vozu o 15 mm. Samozřejmostí jsou pneumatiky s nízkým valivým odporem a delší stálý převod. Je jisté, že v praxi bude spotřeba A3 ultra vyšší než papírové údaje, ale i tak jsou schopnosti vozu více než pozoruhodné.
Ukazuje se, jak daleko se automobilová technika za zhruba 12 let dostala. Zatímco v roce 2001 bylo k třílitrové spotřebě nutné použít auto s hmotností 895 kilogramů a koeficientem odporu vzduchu 0,25, dnes se stejným hodnotám blíží auto o třetinu těžší a s koeficientem odporu 0,3. Čelní plocha obou vozů je přitom překvapivě velmi podobná, užší A2 má totiž vyšší stavbu. Zároveň jsou ovšem dosažené hodnoty i důkazem toho, jak pokročilými vozy Lupo 3L a Audi A2 3L byly.
Golf i up! jezdí na elektřinu
Po letech vývoje se setkáváme s prvním opravdu velkosériovým elektromobilem z dílen koncernu VW. A budou hned dva. Volkswagen uvádí elektrické verze modelů Golf a up! Oba modely vycházejí z běžných sériových typů, prošly však řadou změn. Základem je samozřejmě technika pohonu.
Model e-Golf dostal elektromotor s výkonem 85 kW a točivým momentem 270 Nm, baterie mají celkovou kapacitu 24,2 kWh. Auto zrychlí na stovku za 10,4 sekundy a maximální rychlost činí 140 km/h. Dojezd je 190 km, spotřeba energie je tedy jenom 12,7 kWh na 100 kilometrů.
Menší e-up! dostal elektromotor s výkonem 60 kW a točivým momentem 210 Nm, což stále stačí na solidní dynamiku. Stovku zvládne za 12,4 sekundy, maximální rychlost činí 130 km/h. Není pochyb o tom, že e-up! bude šampionem v městském provozu, pro který je jeho dojezd 160 km zcela dostatečný. Energii z baterií o celkové kapacitě 18,7 kWh odebírá tempem 11,7 kWh na 100 km.
U obou vozů jejich spotřeba znamená, že při průměrných českých cenách elektřiny dovedou jezdit za částky okolo 45 korun na 100 kilometrů. U obou vozů lze u rychlonabíječek dosáhnout asi 80 procent kapacity za zhruba půl hodiny nabíjení. Zatím však neznáme ceny těchto elektromobilů ani záměr importéra, zda je bude nabízet i na českém trhu.
Znalci si vzpomenou, že omezená série golfů do zásuvky vznikla i z třetí generace tohoto modelu. Golf CitySTROMer se vyráběl od roku 1993 do 1998 a vznilo jich kolem tří set, pár jich je i v Česku - o elektrickém golfu ČTĚTE VÍCE ZDE