Citroën DS4

Citroën DS4 | foto: Citroën

Úsporný luxus v kompaktní třídě. To bude Citroën DS4

  • 25
Nová generace Citroënu C4 se ještě nedostala na trh a francouzská automobilka již odhalila podobu jeho luxusnější verze, modelu DS4. Ten bude v mnoha ohledech ve své třídě výjimečným vozem.

Odcházející generace "cé čtyřky" je vzhledově stále velmi výrazným vozem a nástupce, který se do prodeje teprve chystá, je občas kritizován za možná zbytečně umírněný vzhled. Tento krok má ale svůj důvod. Automobilka má totiž v rukávu extravagantní eso jménem DS4.

Původní informace hovořily o tom, že DS4 bude podobně jako menší DS3 výhradně třídveřový vůz. Jenže první oficiální informace odhalují, že se u Citroënu v kompaktní třídě alespoň prozatím budeme muset spokojit s pětidveřovými vozy. Nový model DS4 se totiž třeba po vzoru některých modelů Alfa Romeo jako třídveřový pouze tváří. Ve skutečnosti je tu plnohodnotná pětice dveří, přičemž zadní dvojice má rafinovaně skryté kliky do okenní části.

Citroën DS4

DS4 tak zákazníkům nabídne podstatně extravagantnější zevnějšek. Ten bude jistě imponovat především pravověrným fanouškům značky, na konzervativní klientelu bude mířit "obyčejnější" C4. S tou pochopitelně DS4 sdílí technický základ, ale v mnoha ohledech bude kompaktní model luxusní řady Citroënu běžnou C4 převyšovat.

Rozhodně to ale nebude v oblasti rozměrů. DS4 je totiž na délku dokonce o centimetr kratší než odcházející generace C4. Měří tedy 4,27 metru. Na šířku ale má již úctyhodných 1,81 metru (o 2 cm víc než nová C4 a o 4 více než odcházející generace) a na výšku 1,53 metru (+ 2 respektive + 5 centimetrů). Kvůli dynamičtějším liniím a trochu jinému uspořádání interiéru bude mít kufr objem "jen" 370 litrů.

Uvnitř bude DS4 komfortnější a lépe vybavená než C4. Interiér bude více orientován na řidiče a vůbec celkový komfort. Stejně jako do C4 si zákazníci budou moci objednat masážní sedadla pro cestující vpředu, znamením luxusu bude i kožené čalounění.

Kompletní zpravodajství z pařížského autosalonu ZDE

Unikátní bude osvětlení interiéru. Přispívat k němu bude také panoramatické čelní sklo. Barvu podsvícení přístrojů si bude moci řidič volit ve stupních mezi bílou a modrou. Stejně tak půjde volit různé druhy zvukových výstrah a tónů, které vůz vydává. Automobilka navíc slibuje výjimečnou úroveň odhlučnění.

Citroën také připravil řadu bezpečnostních prvků. U DS4 jsme sázeli na to, že půjde o první kompaktní model s adaptivním tempomatem, nakonec jej ale vůz nedostane. Zato si bude moci zákazník objednat například radarový systém varování před vozy v mrtvém úhlu. Citroën eTouch Assistance System automaticky přivolá pomoc v případě nehody.

DS4 dostane zpočátku pětici motorů, tedy o jeden méně než C4. I tak ale bude rozdílů v paletě více. V nabídce totiž budou dva místo tří dieselů. Vynechána bude základní verze HDI 90, k dispozici budou jen silnější varianty šestnáctistovky s výkonem 110 a 160 koní. C4 má jako nejsilnější verzi se 150 koňmi. Verze HDI 110 bude k dispozici i v ultraúsporné variantě e-HDI, která dostane Stop & Start systém a mikrohybridní alternátor, který umí při brzdění rekuperovat elektrickou energii. DS4 si také bude moci zákazník objednat ve verzi s robotizovanou převodovkou EGS (electronic gearbox systém). Verze e-HDI bude mít optimalizované převodové stupně.

Citroën DS4

Neméně zajímavé budou i benzínové motorizace. Trojice šestnáctistovek byla vyvinuta společně s BMW a jejich alternativy tak můžeme potkat třeba pod kapotou Mini. Verze VTi 120 bude nepřeplňovaná, THP 155 a THP 200 pak dostanou turbodmychadlo. Číslovka u označení motoru udává výkon v koních a tak se u nejsilnější varianty můžeme těšit i na velmi dobrou dynamiku. Ta bude podpořena ještě 275 Nm točivého momentu. Všechny modely řady DS4 budou velmi úsporné. Nejvýkonnější a zároveň nejžíznivější motorizace THP 200 bude produkovat pouhých 149 CO2 na kilometr jízdy. Údaje o spotřebě automobilka sice nezveřejnila, ale jednoduchým přepočtem můžeme odhadovat, že nejvýkonnější benzíňák spotřebuje průměrně asi 6,3 litru benzínu na 100 kilometrů.

K modelu DS4 může zákazník získat i asistenční službu Citroën FreeDrive poprvé uvedenou s modelem DS3. Ta přináší rozšířené servisní služby, bezplatnou výměnu opotřebovaných součástek nebo náhradní vozidlo během běžných servisních prohlídek. Servis si také může vozidlo vyzvednout a pak jej zase přistavit na domluvené místo.

Automobilka prozatím nezveřejnila ani předběžné představy o ceně nového modelu. Jisté je, že DS4 bude dražší než běžná C4. Vycházet můžeme z cenových rozdílů u C3 a DS3. Malý Citroën DS3 je dle ceníku minimálně o 10 % dražší než obyčejná C3 a podobně tomu bude asi i v tomto případě.

Citroën DS4 se může velmi snadno stát jedním z nejkomfortnějších a nejluxusnějších modelů nižší střední třídy. Přímým konkurentem pro DS4 tak bude snad jen neobvyklá Lancia Delta, která rovněž v této třídě hraje na luxusnější a honosnější notu. Ostatní modely jako BMW 1, Audi A3, nová Alfa Romeo Giulietta, Volvo C30 nebo chystaný Lexus CT 200h lákají spíše na sportovnější charakter.