Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ústí chce zavést emisní zóny, čeká na přijetí zákona

  9:54aktualizováno  9:54
Možná už do dvou let zřejmě nevjedete do některých částí Ústí nad Labem starou škodovkou nebo autem se zastaralým naftovým motorem. Politici totiž uvažují o tom, že by ve městě vytyčili takzvané nízkoemisní zóny, kam by směly zajíždět pouze vozy, které vypouštějí do ovzduší nízké množství škodlivin.

Ilustrační foto | foto: Škoda auto

Umožňuje to zákon, který v polovině září připravilo ministerstvo životního prostředí. Zavedením nízkoemisních zón chce snížit koncentrace prachu v ovzduší a zlepšit tak jeho stav. Prach se do ovzduší dostává velkou měrou právě z výfuků aut.

"Pro nás jako pro město je důležité, aby legislativní změna, která městům tuto pravomoc dá, byla schválena, a to zatím není. Jakmile bude zákon schválen, začneme diskutovat o vytipovaných komunikacích. Město musí ale vypracovat také objízdné trasy pro vozidla, která do nízkoemisních zón nebudou smět," sdělila náměstkyně ústeckého primátora Zuzana Kailová.

"Určit objízdné trasy nebude vůbec jednoduché. Pomohlo by, kdyby už byla dostavěná dálnice D8," dodala. O možnosti upravit vjezd některých aut do centra už se na magistrátu jednalo. Oficiální výstup ale zatím není žádný, protože na schůzku nepřišel primátor.

Auta dostanou červené, žluté a zelené plakety

Do nízkoemisních zón by směla jezdit jen auta označená speciální plaketou - červenou, žlutou, nebo zelenou, podle výše emisí automobilu. Nejvýhodnější přitom je mít plaketu zelenou - s ní se řidiči dostanou i do centra města. "Z dieselových vozů sem spadají modely vyhovující normě Euro 4 (modely vyrobené zhruba po roce 2003 - pozn. red.) a výš nebo normě Euro 3, ty však musí mít zároveň filtr pevných částic," informoval Jakub Kašpar, mluvčí ministerstva životního prostředí.

Auta, která dosáhnou jen na žlutou či červenou plaketu, budou mít vjezd do určitých částí města zakázán, a když to budou ignorovat, hrozí jim pokuta. Její výše však zatím ještě není stanovena. Vůbec žádnou plaketu nedostanou auta bez řízeného katalyzátoru - třeba Škody 120 nebo auta se starými dieselovými motory z 80. let.
Než ale začne zákon platit, má před sebou ještě dlouhou cestu - nyní je ve fázi připomínkování, někdy počátkem příštího roku by se jeho schvalováním mohla začít zabývat vláda a po ní parlament. "Předpokládáme, že by mohl začít platit v roce 2011," uvedl Kašpar.

Řídíte starý vůz? Tak sem nesmíte

"Zatím není jasné, které části městského centra do těchto zón zařadíme - jestli to budou komplexní části města, nebo jen některé ulice. Nyní máme stejně jako ostatní obce možnost zákon připomínkovat," uvedla Kailová s tím, že problematikou zón se Ústí nad Labem začne intenzivněji zabývat příští rok. Nyní je vše teprve ve stádiu diskuzí mezi politiky.

Pozor v Drážďanech

Při přípravě zákona se ministerstvo životního prostředí inspirovalo obdobným systémem v sousedním Německu, kde už tyto zóny fungují v několika desítkách měst a další se je chystají brzy zavést. Za jízdu v nízkoemisní zóně bez příslušné plakety se tu platí pokuta 40 eur a řidiči za to také dostávají trestné body. Po roce 2010 se bez plakety nedostanete třeba do nedalekých Drážďan či Lipska.

"Chceme, aby náš systém byl kompatibilní se systémem v Německu - aby se s českou plaketou mohlo jezdit v Německu a naopak," vysvětlil Kašpar s tím, že města si budou moci vyhláškou sama vymezit, kde tyto zóny budou a která auta sem budou moci zajíždět.

Budou i výjimky

Jak v Německu, tak v České republice bude v systému zón platit řada výjimek. Až do centra města tak budou smět například vozy policie, hasičů či rychlé záchranné služby. "Po zvážení může město udělit výjimku například také rezidentům, tedy těm, kteří v dotčené lokalitě bydlí, nebo třeba taxíkům," popsal Kašpar.





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.