Češi si užívají peněz, kupují stále dražší ojetiny

  11:00aktualizováno  11:00
Čeští motoristé více utrácejí. Za pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu, na 260 tisíc korun. „Využívají příznivé ekonomické situace, rostoucích platů a také širokých možností financování k pořízení lepšího automobilu,“ uvádí provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Výše měsíční splátky, kterou motoristé platí v průměru za ojetý automobil na úvěr, je aktuálně 3 813 Kč. U zánovních aut je splátka v průměru 4 536 Kč. Průměrná doba financování je pět a půl roku u starších ojetých aut a šest let u zánovních.

Zvýšila se také velikost akontace, tedy podíl ceny vozu zaplaceného přímo kupujícím, a to o 37 %. Vyplynulo to z analýzy prodejů prodejce ojetých vozů AAA AUTO, který patří do skupiny AURES Holdings.

Výhody a nevýhody typů financování

SPOTŘEBITELSKÝ ÚVĚR

  • Auto je hned vaše. Můžete ho prodat, když potřebujete. Může ho řídit kdokoli, komu ho půjčíte, a můžete najet kolik kilometrů chcete.
  • Na druhou stranu vaší starostí je veškerý servis a pojištění. 
  • V případě, že vám vůz někdo ukradne, musíte splatit všechno. 
  • Měsíční splátka bývá vyšší.

LEASING

  • Auto patří leasingové společnosti. Ta vám obvykle nabídne i pojištění, které bývá výhodnější, než když si ho budete kupovat sami. 
  • Měsíční náklady bývají nižší, je třeba však myslet na zůstatkovou cenu vozu po skončení leasingu. 
  • Nepříjemným překvapením je situace, kdy auto zničíte - vyrovnání s leasingovou společností nebývá ke klientovi příliš vstřícné. 
  • Když leasingovka zkrachuje, nejspíš přijdete o vůz, byť už jste ho měli skoro zaplacený.

OPERATIVNÍ LEASING

  • Na počátku není třeba akontace. Jezdíte v podstatě stále novým vozem. Ale auto máte půjčené, musíte být opatrní na drobná poškození, na která se nevztahuje pojistka. 
  • Auto mohou řídit jen lidé předem určení ve smlouvě. 
  • Měsíční náklady bývají nižší než u úvěru, ale auto není vaše, jen pronajaté. 
  • Předností jsou benefity jako servis, náhradní vůz v případě nepojízdnosti. 
  • Nevýhodou může být omezení ročního limitu najetých kilometrů. 

VÍCE K TÉMATU ČTĚTE ZDE

Průměrná cena ojetého vozu pořizovaného na úvěr je 258 863 Kč. „Pokud ji srovnáme s cenou před pěti lety, je to téměř padesátiprocentní nárůst. V případě zánovních aut, která charakterizuje nízký kilometrový nájezd i věk, je tento nárůst mírnější, ovšem pořád představuje zhruba třetinový cenový rozdíl,“ komentuje Petr Vaněček. Před pěti lety byla průměrná cena zánovního vozu financovaného na úvěr 301 165 Kč, dnes to je 405 092 Kč.

Každým rokem také roste výše úvěru, který si řidiči na ojetá auta berou. „Zatím co v roce 2014 byla průměrná výše úvěru 130 128 Kč, dnes to je 192 919 Kč. Ještě vyšší úvěrovou částku si jsou kupující ochotni vzít na zánovní automobily, a to letos v průměrné výši 286 903 Kč, což je o 40 % více než v roce 2014,“ vypočítává Vaněček. V obou případech roste také výše akontace. Za posledních pět let vzrostla o více než třicet sedm procent v případě ojetých automobilů a o dvacet dva procent u zánovních. „Svědčí to o lepší finanční kondici a odpovědnosti české populace. Ta sice na úvěr kupuje dražší auta, ale také je na začátku ochotna složit podstatně větší platbu v hotovosti,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka sítě autocenter AAA AUTO.

Kupující se v době aktuální konjunktury nebojí investovat do dražších vozů. „U zákazníků nehraje prim jen nízká cena vozu, ale kladou důraz i na jejich bezpečnost. Řeší více stáří a kilometrový nájezd, proto se také stále častěji rozhodují pro zánovní automobily, které jsou trendem posledních několika let. Letos ve srovnání s celým rokem 2014 vzrostl trojnásobně počet zákazníků, kteří využili financování zánovních aut, a to ještě ani nemáme konec roku,“ popisuje Topolová. „Při nákupu zánovního vozu mohou lidé navíc oproti novému ušetřit až 40 % ceny,“ tvrdí.

Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Autům bez technické kontroly by mohl hrozit odtah z ulic

Odstavené auto stojí od léta také poblíž hradeckého letiště.

Vlastníci silnic a veřejných parkovišť by mohli dostat širší práva na odstraňování automobilů. Skupina poslanců...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za...

Tatra 111 dobyla Sibiř. V Rusku má pomník a v Číně převálcovala vlak

Tatra 111

První velkou československou nákladní automobilovou legendou se stala Tatra 111. Vůz vznikl za války původně pro Němce,...

Najdete na iDNES.cz