Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

aktualizováno 
Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i počet privátních zákazníků, kteří nekupují auto za hotové. Čím to je?
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Češi jsou nejbohatší z celé východní Evropy. Konstatovali to nedávno autoři mezinárodní studie o světovém bohatství, kterou provádí skupina Allianz. Češi jsou v průměru dvaapůlkrát bohatší než sousední Slováci.

Podle studie Allianz Global Wealth Report 2018, která detailně analyzuje úspory a dluhy v 53 zemích celého světa, se Češi za rok 2017 umístili v objemu čistých finančních aktiv na člověka na 26. příčce, tedy o dva stupně výše než loni. Více o průzkumu čtěte zde.

Růst bohatství se projevuje i na tom, že si Češi kupují víc aut. Čím dál méně z nich však zaplatí celou částku při nákupu, použijí raději některou z forem splátkového financování.

„Z dat České bankovní asociace vyplývá, že koupě automobilu je po spotřební a bílé elektronice třetím nejčastějším důvodem, proč se Češi zadlužují. Koupi auta či případně motorky uvedlo jako účel své půjčky či koupě na splátky na 22 % Čechů,“ říká iDNES.cz Monika Petrásková, tisková mluvčí České bankovní asociace.

Zvýšený zájem privátních zákazníků zaznamenaly víceméně všechny značky na domácím trhu a intenzivně proto rozšiřují nabídku produktů pro tyto lidi. Meziročně dvojnásobný nárůst financování pro soukromé osoby potvrzuje i český Ford: „Splátkový prodej letos využilo zhruba 40 procent privátních zákazníků. Nejoblíbenějšími modely jsou v tomto směru Focus, Kuga a Tourneo Custom,“ řekl PR manažer Martin Linhart.

„Zájem o financování se u privátních zákazníků pohybuje kolem hranice 50 %,“ potvrzuje Josef Šopík, Sales Manager Opel CZ & SK. „Číslo není nikterak překvapivé vzhledem k vývoji úvěrového zatížení celé společnosti. Trend financování vozů Opel u privátních zákazníků roste již čtvrtým rokem v řadě.“

„Z našich statistik vyplývá, že téměř 65 % nových zákazníků využilo v období duben až září letošního roku nabídky operativního leasingu v kombinaci se službou Škoda Předplacený servis. A prodlužuje se také doba pronájmu, více než polovina zákazníků volí variantu Škoda Bez starostí se střední délkou trvání smlouvy 36 měsíců, což je meziročně o 53,6 % více (srovnání duben až září 2018 a duben až září 2017). Třetina zákazníků zvolila možnost čtyřletého trvání smlouvy,“ uvedl Lukáš Cankař, ředitel marketingu a retailového financování ve Škoda Financial Services.

U luxusních značek sice volí nějakou formu financování méně lidí, i tam však jejich podíl narůstá. „V roce 2017 se prodalo přes financování společností Volkswagen Financial Services 22 % vozů Audi, v roce 2018 za období leden-srpen to bylo 31 % vozů,“ konstatoval Jiří Rozkošný, PR Specialista divize Audi importéra Porsche ČR.

Každá druhá domácnost

Na leasing si nový vůz pořizuje celkově už každá druhá domácnost. Podle čísel České leasingové a finanční asociace (ČFLA) profinancovali její členové v roce 2016 53,4 % všech prvně registrovaných nových osobních vozidel pořizovaných domácnostmi, v roce 2017 to bylo 53,7 % a v letošním prvním pololetí už 54,8 %.

Nejde však jen o leasing, zvýšený počet privátních zájemců o financování vozu pozorují i banky. „Moneta Auto za celý rok 2017 poskytla úvěry v celkové hodnotě 3,7 miliardy korun, z toho podíl soukromých zákazníků dělal 1,6 miliardy korun. Za první pololetí letošního roku byl celkový objem nových úvěrů na pořízení automobilu o více než 20 % vyšší oproti stejnému období loňského roku. To ukazuje na rychle rostoucí zájem Čechů o financování nákupu vozidel formou účelového úvěru, za čímž vidíme především dlouhodobě se zvyšující příjmy domácností,“ řekl Vojtěch Neduchal, jednatel Moneta Auto.

Podle průzkumu zpracovaného agenturou Response Now pro Sberbank CZ až 94 % lidí půjčky považuje za obvyklou záležitost. Nejvíce Čechů má zájem právě o půjčku na pořízení auta (40 %), následuje vzdělání dětí (32 %), velké elektro (32 %), s odstupem nábytek (17 %) a vlastní vzdělání (16 %). Meziročně ve Sberbank CZ vzrostl objem spotřebitelských půjček o 50 %.

Projevuje se to i na financování ojetých vozidel. „Z dlouhodobého pohledu se preference ve způsobu financování nákupu vozidla nemění, na splátky prodáváme téměř každé druhé,“ tvrdí Karolína Topolová, generální ředitelka sítě autocenter AAA Auto. „Zaznamenáváme ovšem nárůst zájmu o financování zánovních vozidel. Zde je podíl aut financovaných některým z námi nabízených produktů významně přes 60 % a kromě stále velmi oblíbeného standardního produktu s anuitním splácením roste zájem i o alternativní produkty.“ 

U ojetých vozů v síti AAA Auto vyrostla financovaná částka o 40 000 korun oproti roku 2016 a činí nyní 180 000 korun. Adekvátně tomu vzrostla i průměrná výška měsíční splátky, a to z 2 920 korun v roce 2016 na současných 3 450. U zánovních aut prodávaných pod značkou Mototechna je to ještě víc. Z průměrné částky 250 000 korun v roce 2016 je letos už 290 000, počet financovaných aut vzrostl letos o 44 procent proti roku 2017 a dokonce o 95 % proti roku 2016.

Důvodem i hypotéka

Důvodů, proč domácnosti stále více nakupují auta na dluh, je víc. Jak už bylo zmíněno, ekonomice se daří, lidem také, takže mají víc prostředků na nákup aut obecně. Skutečně také roste podíl těch, kteří dříve kupovali auto „za hotové“ a měli by na to i dnes, využívají ovšem výhod operativního leasingu, kdy se o auto nemusejí starat, platit žádnou akontaci, a vůz si vlastně jen pronajímají. Po uplynutí doby smlouvy ho vrátí a vezmou si nové. 

„Lidem se daří, převažuje u nich pozitivní náhled na další vývoj, pokud jde o jejich příjmy, a tak se nebojí investovat,“ říká generální tajemník České leasingové a finanční asociace Jaroslav Krutilek. „Osobní automobil je však pro většinu rodin velmi podstatnou položkou v domácím rozpočtu, a proto řada z nich upřednostňuje takové formy financování, které nevyžadují vysoké jednorázové výdaje. K tomu je třeba připočíst fakt, že nabídka externího financování zpravidla zahrnuje zvýhodněnou cenu vozu, a také i pojištění, a to je pro zájemce zásadní argument. Navíc pro stále více lidí už není podstatné automobil vlastnit, naopak hledají cesty, jak jej plnohodnotně užívat, a přitom se zbavit starostí a povinností, které jsou s tím spojeny.“

Potenciálem pro další růst půjček na auta může být překvapivě i zpřísnění podmínek pro poskytnutí hypoték. „V souvislosti se zpřísněním hypoték je možná na místě i otázka, zda si spotřebitelé více nepořizují automobily na úvěr právě proto, aby jim zbylo více hotových prostředků na spolufinancování bydlení. Pokud to tak je, bude tento jev viditelný až do dalšího zpřísnění podmínek financování, kdy nově zavedená pravidla tuto praktiku znemožní,“ říká Vladimíra Vachela, jednatel inkasní agentury EOS KSI, který se zabývá dluhovou problematikou. 

„Koupě auta je z mého pohledu smysluplnější investice než např. zakoupení dovolené či vánočních dárků na dluh. Za přijatým úvěrem je relativně hodnotné aktivum, které představuje hodnotu, kterou je eventuálně možné alespoň z části získat zpět prodejem, když dojde k potížím. Na druhou stranu je otázka nutnosti takové investice, zda je útrata tímto směrem nutná a smysluplná,“ varuje Vachela

A dodává, že stejně jako u každé půjčky platí, že příjemce by její čerpání měl důkladně zvážit, jestli i po provedení splátek této nové půjčky bude mít dostatek prostředků nejen na svůj běžný provoz, ale i na případné mimořádné výdaje jako jsou náhlé opravy, výpadek příjmů v důsledku nemoci apod.. „Vhodná rezerva by měla dosahovat výše až šestinásobku pravidelných měsíčních plateb (tj. nejen splátek úvěrů, ale i jiných pravidelných měsíčních výdajů),“ uzavírá Vachela.

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ČR zkusí odbočení na červenou. Inspiruje se u Němců, ti ho možná zruší

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Když někteří němečtí dopravní experti slyší o zelené šipce, vidí rudě. Pozůstatek z dob NDR, který se z východního...

Miniauta nedávají smysl. Toyota a PSA dumají, co s fabrikou v Kolíně

Toyota Aygo

Poloviční auto se za poloviční peníze vyrobit nedá. Nejmenší modely vozů tedy nejsou v Evropě rozhodně prodejními...

Zemřel zachránce Renaultu a otec Twinga, nevyšla mu jen koupě Škody

Renault Twingo

Bez něj by dnes automobilové dějiny byly chudší o legendární miniauto Renault Twingo. A možná i o celou značku Renault....

Další z rubriky

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Autonomní auta budeme v ulicích potkávat do deseti let, tvrdí expert

Samořiditelné Audi A7

Plně autonomní auta budeme v ostrém provozu běžně potkávat do deseti let. Už nyní jsou totiž podle profesora ČVUT...

Audi zaplatí skoro 21 miliard korun jako pokutu za Dieselgate

Audi A6

Německá automobilka Audi zaplatí za podvody s emisemi 800 milionů eur (20,7 miliardy korun). Dceřiná firma koncernu...



Najdete na iDNES.cz