Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uvidí v budoucnu automobil více než řidič?

  8:39aktualizováno  8:39
Již několik let se snaží přední technologické společnosti vyvinout systém, který by pomohl řidičovi hodnotit dopravní situaci tak, aby nenaboural nebo se alespoň minimalizovaly následky střetu. Tedy dát automobilu oči, které by byly spolehlivější, než ty řidičovi. Nedávno firma Bosch oznámila, že plánuje do dvou let vyrobit nový bezpečnostní systém, jenž okolo vozu vytvoří "virtuální bezpečnostní pás".

Ten by měl registrovat výsledky z radaru i video-senzorů speciálních kamer, které budou integrovány do různých míst karosérie. Systém tak bude eliminovat nehody způsobené především řidičovou nepozorností. Například tehdy, když motorista přehlédne vůz v mrtvém úhlu za automobilem. Kamery umístěné v zadní části vozu zase upozorní na přibližující se automobil v rychlém dálničním pruhu. Stejná kamera značně usnadní i parkování.

Soutěžní slovo pro úterý 5.2.2002:

DOPRAVNÍ

V současnosti se již podobná zařízení pracující na principu radarových vln používají, například usnadňují parkování. Luxusní vozy jsou již také vybavovány radarovým čidlem, které mapuje prostor před automobilem ve vzdálenosti do 120-ti metrů, a v případě potřeby vozidlo přibrzdí. Systém fungující na bázi porovnávání rychlostí řidičova auta a vpředu jedoucího dopravního prostředku je obvykle aktivizován od 30 km/h.

Pro vývoj podobných systémů jednoznačně hovoří i statistiky. Dle odhadů by k 30-ti procentům čelních kolizí vůbec nedošlo, kdyby řidič zareagoval o půl sekundy dříve. U najetí do vpředu jedoucího vozu by šlo dokonce zabránit pomocí elektroniky až 60 procentům zbytečných karambolů.

V další fázi prý bude elektronika schopna rozeznat dokonce charakter objektu v okolí či podélné značení na silnicích. Uvažuje se také o kamerách pro noční vidění či infračervených čidlech, které by minimalizovaly problémy v případě špatných klimatických podmínek. Časem se prý dočkáme i automatického vedení vozu pomocí "elektronické silnice". Tato budoucnost je ale podstatně vzdálenější.

Autor:




Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.