Johnson Controls re3

Johnson Controls re3 | foto: Johnson Controls

Už i Amerika zná Kiu cee´d. Jako auto budoucnosti

  • 6
Johnson Controls, americká společnost specializující se na vývoj a výrobu součástek pro automobilový průmysl, se chce na detroitském autosalonu pochlubit, že také zvládá hybridní technologie. Ukazuje to na autě, které je pro Ameriku exotem.

Kdo by si před pár lety pomyslel, že jako výkladní skříň technologií budoucnosti bude obdivovat korejskou kiu.

Cee´d pomohl nastartovat vlnu snižování cen aut v Česku, teď už ji zná i Amerika. Koncept re3 ("rethink, renew, and respond") ukazuje, co řidiče v blízké budoucnosti na palubě aut čeká.

Cee´d patří v Evropě do takzvané "nižší střední" třídy, Američané tomu ale při pomyšlení na své koráby silnic věřit nebudou. A už vůbec si budou špatně představovat, že jich v takovém autě má odjet pět. Už i severoamerický trh ale začíná brát auta pod pět metrů délky a s něčím menším, než je osmiválec pod kapotou, vážně.

Cee´d kromě svých sériových vlastností přidává v podání Johnson Controls ještě lepší variabilitu interiéru. A je hlavně přehlídkou materiálů budoucnosti. Podle vývojářů jsou to třeba materiály přírodního původu. Nejen že je jejich výroba přívětivější k životnímu prostředí, ale z nich vyrobené díly mohou také být až o třetinu lehčí.

Speciální tenká sedadla vyplněná pěnou biologického původu šetří místem a zároveň velmi dobře ochrání posádku při nárazu zezadu. Středovému panelu přístrojovky dominuje sedmipalcový LCD displej.

To hlavní je ale schované před kabinou. Hybridní soustrojí re3 pracuje, jak jsme zvyklí. Buď jedete jen na baterie, nebo se o práci dělí elektrony a fosilní palivo živící spalovací motor. Li-ion baterie jsou uložené ve středovém tunelu mezi předními sedadly co nejblíž těžišti auta a je možné je dobíjet ze zásuvky; pozitivem je, že neubírají místo posádce ani nákladu v kufru.