Už jste přezuli? Přehled zimních pneumatik

  13:05aktualizováno  13:05
Uplynulý víkend přesvědčil i ty nejzarytější odpůrce zimních pneumatik o jejich užitečnosti. Musel být poslední předvánoční víkend tím nejtragičtějším v roce 2005? Zimní pneumatiky mohly zachránit alespoň některý z 11 zmařených životů.

Situace se opakuje každý rok. Jakmile se začnou objevovat ranní či odpolední mlhy a silnice je mokrá, přibývají dopravní nehody.

"Řidiči si neuvědomují, že podmínky na silnici se mění. Přestože viditelnost se sníží a brzdná dráha naopak prodlouží, nedodržují bezpečnou rychlost a potřebné rozestupy," říká šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.

Zimní pneumatiky jsou základ
Zimní pneumatiky díky měkčí směsi zvyšují přilnavost vozu k povrchu silnice, lépe odvádějí vodu, mají lepší záběrovou schopnost na sněhu a zkracují i brzdnou dráhu. Jejich nevýhodou je mírně vyšší spotřeba a často i vyšší hlučnost.

Velký přehled pneumatik

155/70 R13 185/60 R14
165/70 R13 185/65 R14
165/70 R14 195/50 R15
165/80 R13 195/60 R15
175/70 R13 195/65 R15

Při nákupu se vyplatí použít internet. Ceny internetových prodejců oproti běžným obchodům bývají nižší o deset i více procent. Problém není ani v jejich doručení. To je až na výjimky nabízeno zdarma přímo do domu. Pak už je třeba jen přezout.
Za to motorista zaplatí 400 až 800 korun.

Nabídka pneumatik
na internetu

www.e-pneu.cz

www.az-pneu.cz

www.pneuexpert.cz

www.rajpneu.cz

www.pneushop.cz

www.e-europneu.cz

www.e-pneumatiky.cz

www.nejlevnejsipneu.cz

Záleží na tom, zda se přezouvá na hliníkové nebo plechové disky. Každoročnímu přezouvání se dá vyhnout pořízením další čtveřice kol, která se na podzim či na jaře i s plášti pouze sundá a uloží. Levný plechový disk se dá koupit už za 1000 korun. Výměna čtveřice kompletních kol obvykle stojí 200 korun.

Některé pneuservisy zákazníkům vycházejí vstříc i tak, že momentálně nepotřebná kola uskladní. "U nás se za uskladnění platí 70 korun za sezonu a jednoho kolo," vypočítává Pavel Petruška z firmy AZ Pneu.

Při uložení pneumatik doma platí jednoduchá pravidla. Pláště s ráfkem mají být naskládány na sobě, pneumatikám samým pak vyhovuje uložení nastojato. "Je dobré je občas pootočit, aby se nedeformovala," radí Petruška.

Velký přehled pneumatik

155/70 R13 185/60 R14
165/70 R13 185/65 R14
165/70 R14 195/50 R15
165/80 R13 195/60 R15
175/70 R13 195/65 R15

Protektory raději ne
Výběr zimních plášťů na trhu je značný. Například na Škodu Fabia si můžete pořídit levné protektory v supermarketu za 700 korun, ale i pneumatiky světové značky za 3000 korun. Protektory jsou však vhodné pouze pro řidiče, kteří toho během zimy příliš nenajezdí.

Než protekory, raději nové pneumatiky

Mnozí motoristé především kvůli nízké ceně a možnosti snadného nákupu v supermarketech zvažují pořízení takzvaně protektorované pneumatiky. Jeden plášt se prodává přibližně za 700 korun. Je ale potřeba si uvědomit, že jde o již použité pneumatiky, které dostaly nový povrch. To se může projevit na jejich kvalitě. Nedostatky se například projevují v jejich nevyvážení. „Jakmile musím dovažovat více než padesát gramů na jedné straně, není to moc dobré. Pokud je to sto gramů, při vyšších rychlostech se to už projeví ve vibracích volantu,“ vysvětluje z vlastní zkušenosti majitel pneuservisu Jindřich Schmid. Nová zimní pneumatika se dá koupit i za 900 korun. Cenový rozdíl minimální, v kvalitě většinou výrazný.

"Jsou to vlastně už použité recyklované pneumatiky. Původní ojetý běhoun je odstraněn a místo něj je na starou kostru nanesena nová směs. Než protektor, raději bych řidičům doporučil třeba i tu nejlevnější, ale novou pneumatiku," říká Pavel Petruška. S tím souhlasí i Vlastimil Syrový z autoservisu NH Car.

"U protektoru nemáte jistotu, zda kostra nebyla v minulosti neviditelně poškozena nebo není natolik stará, že by to znatelně ohrozilo její kvalitu." Důkazem může být test protektorů.

Ze šesti vzorků maximální počet pěti hvězdiček nezískal ani jeden plášť. Dva dostaly jen po dvou hvězdičkách, jeden dokonce jedinou.

Pro moderní vozy, jejichž majitelé v zimě najezdí více kilometrů, se hodí pláště v cenovém rozmezí 1500 až 2000 korun. Dražší modely pak mezi zimními pneumatikami představují špičku a jsou určeny zejména pro dražší auta.

Jakou vybrat?
Při výběru může zákazníka zaskočit rozdílnost dezénů pneumatik jednotlivých značek. Který je ten nejlepší? "Po pravdě v nich moc velké rozdíly nejsou. Každý výrobce vám bude tvrdit, že na základě dlouholetého výzkumu je nejlepší ten jeho," vysvětluje Petruška.

Velký přehled pneumatik

155/70 R13 185/60 R14
165/70 R13 185/65 R14
165/70 R14 195/50 R15
165/80 R13 195/60 R15
175/70 R13 195/65 R15

Zimní pneumatiky pravidelně procházejí testy různých motoristických časopisů i autoklubů. Na předních příčkách výsledkových listin se objevují právě dražší značky Goodyear, Dunlop a Pirelli. Během testů se dá nejsnáze dokázat smysluplnost použití zimních plášťů.

Výsledky mnoha testů provedených na sněhu totiž prokazují, že například vůz vybavený zimní gumou jedoucí na sněhu rychlostí 80 km/h zastaví po 70 metrech. Stejný vůz s letními pneumatikami jedoucí stejně rychle zastaví po ujetí 112 metrů, tedy o 42 metrů dále než vůz se zimním obutím.

Zimní pneumatiky: Bezpečnější, ale hlučnější

Už na první pohled se liší podstatně větší členitostí povrchu a tvarováním dezénu zimní pneumatika od typu používaného po zbytek roku (dnes už se nerozlišuje letní a univerzální). Je vybavena vysokým počtem lamel pro lepší odvod vody a kluzkých nečistot (bláto, sníh). Díky tomu má větší odolnost také vůči aquaplaningu, klouzání na vrstvě vody na vozovce. Lépe zabírá na mokrých, zledovatělých i namrzlých silnicích. Měkčí jsou používané směsi, ze kterých jsou zimní pneumatiky „upečené“. Díky nim jsou pružnější a přilnavější k vozovce i za nízkých teplot. Zároveň se však zimní gumy rychleji ojíždějí. Jejich záporem kvůli členitějšímu povrchu bývá zvýšená hlučnost.

Autoři:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Na přezutí se teď v pneuservisech čeká až týden

Přezouvání pneumatik

Kvůli prvnímu sněhu a nízkým teplotám se prodloužila čekací doba v pneuservisech. Na přezutí na zimní pneumatiky si v...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Velikán zatčen, měl ukrást miliardu. Spíš však odnesl boj o moc v Nissanu

Carlos Ghosn

Francouzská automobilka Renault jmenovala dočasnou správu firmy. Správní rada se zdržela odvolání zadrženého Carlose...

Najdete na iDNES.cz