Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Už můžete řídit? Alkulačka vám to spočítá

aktualizováno 
Na Nový rok už tradičně policisté žhaví alkotestery. Pokud si nejste jisti, kdy můžete vyjet, použijte speciální alkulačku na iDNES.cz.

Změna zorného pole řidiče pod vlivem alkoholu | foto: BESIP

Po novoroční oslavě si dobře rozmyslete, jestli už můžete za volant. Policie bývá při kontrolách nekompromisní. Vzpomeňte si, co všechno jste při novoroční oslavě vypili (nebo si dělejte „čárky“), a spočítejte si, jak vaše tělo odbourává alkohol a kdy můžete znovu bezpečně usednout za volant.

Rychlost odbourávání lze hrubě vypočítat takto: muž za 1 hodinu odbourá 0,1 gramu vypitého alkoholu na 1 kilogram své hmotnosti, žena za stejnou dobu 0,085 gramu alkoholu na kilogram hmotnosti. Orientační hladinu alkoholu vám spočítá také unikátní alkulačka na iDNES.cz.

Alkulačka.cz - kalkulátor hladiny alkoholu v krvi

Odbourávání alkoholu je velmi individuální. Zdatní a trénovaní pijáci odbourávají alkohol rychleji než ti, kdo pijí příležitostně. Jinak tráví a vylučují alkohol muži a ženy. Ty totiž mají hůře vyvinutý odbourávací mechanismus.

Také záleží na tom, jestli se pije na prázdný žaludek, nebo po sytém obědě, protože alkohol zkonzumovaný nalačno začne působit rychleji.

Roli hraje také hmotnost osoby. Zatímco stodvacetikilový muž odbourá pět „desítek“ za přibližně šest hodin, sedmdesátikilový bude na stejnou dávku potřebovat víc než devět hodin.

Rychlost vstřebávání alkoholu závisí i na druhu nápoje. Alkohol ze sladových a silně slazených nápojů se oproti čistým nápojům stejné koncentrace vstřebává pomaleji, protože cukry tento proces zpomalují. Vliv má dokonce i teplota nápoje.

Pozor na léky

Policisté už s klasickými balonky moc nejezdí, jsou vybaveni moderními elektronickými alkotestery za desetitisíce.

Kocovina

Jak se jí vyhnout a jak ji léčit - čtěte zde

Toxikologové říkají, že hladina alkoholu do 0,20 promile není považována za průkaznou, že jste požili alkohol. Pokud máte jistotu, že jste „čistí“, dá se s policisty rozumně domluvit a zkoušku po chvíli opakovat.

Stejný postup se doporučuje i v případě užití některých léků. Před dechovou zkouškou je policisty vhodné upozornit na aplikaci léků a domluvit se, jak situaci řešit.

V případě, že policie na výsledku trvá a řidič si je jistý, že alkohol nepil, nechte se odvézt na analýzu. A hlavně nic nepodepisujte!

Platit budete i pojišťovně

V České republice je podle Světové zdravotnické organizace (WHO) alkohol zodpovědný za každou čtvrtou oběť autonehod – stejně jako třeba v Zimbabwe!

Řidiči, kteří se nerozpakují za volant v alkoholovém opojení kromě hazardu se zdravím svým i okolí riskují v případě nehody i krácení či přímo zamítnutí pojistného plnění ze svého autopojištění.

„Pokud například poškozenému, kterého pod vlivem alkoholu naboural náš klient, v rámci povinného ručení uhradíme škodu, můžeme ji po klientovi následně vymáhat – a také ji vymáháme,“ uvádí Michaela Sitárová, vedoucí týmu regresů v Allianz pojišťovně. „Za loňský rok evidujeme 158 takových případů, letos do konce listopadu jsme zatím v této oblasti provedli 136 regresů.“

Z dat WHO vyplývá, že celosvětově za každou 10. smrt na silnici může alkohol. Česká republika se ve světovém srovnání umístila na 13. nejhorším místě spolu se Zimbabwe, o jedno místo lépe je na tom El Salvador, o jedno hůře pak Mexiko. Ve srovnání s Evropou se Česká republika umístila na 8. nejhorší příčce, nejhůře dopadlo Bělorusko, Lotyšsko a Rusko, kde má alkohol na svědomí zhruba každou druhou oběť autonehod.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.