V uzavírkách na D1 se za dva týdny začne měřit rychlost

  16:15aktualizováno  16:15
Silničáři v sobotu v opravovaném úseku dálnice D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou namontují kamery systému pro úsekové měření rychlosti. Rychlost projíždějících vozidel by se mohla na ostro začít měřit za dva týdny.

Úsekové měření rychlosti bude v místech, kde je zúžení a omezení rychlosti na 80 kilometrů v hodině. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla bude minimálně 14 dní potřeba ke kalibraci systému, aby mohl být použit jako důkazní materiál pro potrestání rychle jedoucích šoférů.

Úsekové měření rychlosti bude v místech, kde je zúžení a omezení rychlosti na 80 kilometrů v hodině.

Poměrové měření

Jak to funguje

Poměrové neboli úsekové měření je metoda určení průměrné rychlosti vozidla v definovaném úseku komunikace.

Délka tohoto úseku je přesně vyměřena (může být řádově od 100 metrů až do desítek kilometrů). Nainstalované zařízení měří dobu průjezdu každého vozidla tímto úsekem.

Výsledkem je požadovaná průměrná rychlost, která se vypočítává podílem délky úseku a doby jeho průjezdu.

Systém využívá pro měření doby průjezdu kamery synchronizované na přesnou časovou základnu. Zařízení musí být certifikováno a ověřováno Českým metrologickým institutem.

Měřený úsek je rozpoznatelný podle bílé čáry napříč jízdním pruhem. Ta vždy označuje začátek a konec měřeného úseku.

Nehody v uzavírkách nebo v jejich blízkosti jsou častým důvodem dopravních komplikací na nejvytíženější české dálnici. Právě na těchto citlivých místech se mají zařízení pro měření postupně objevit. Silničáři si od nového opatření slibují kromě zvýšení plynulosti provozu i zvýšení bezpečnosti lidí pracujících na opravě dálnice. Naopak místa bez uzavírek by i do budoucna neměla být trvale pod dohledem radarů.

ŘSD plánuje do léta pořídit dalších pět podobných zařízení, která by se postupně měla objevit na dalších opravovaných úsecích. Nyní je na D1 rozestavěných pět úseků, přičemž čtyři úseky z první vlny rekonstrukce, která začala v roce 2014, jsou už dokončené.

Detekční kamery umí po projetí automobilu měřeným úsekem automaticky vypočítat rychlost vozidla a tyto informace předat policii a příslušným obcím s rozšířenou působností. Ty pak budou přestupky řešit s provozovatelem vozidla.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

VW plánuje zvýšit výrobu elektromobilů v Německu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německý automobilový koncern Volkswagen možná rozšíří výrobu automobilů na elektrický pohon v Německu, aby vytížil své...

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz