Podle statistiky Svazu dovozců automobilů vykazuje kategorie lehkých užitkových vozidel přes meziroční nárůsty stále značné propady oproti období před pandemií. V posledních letech se jich každoročně registrovalo kolem 20 tisíc, loni to bylo jen 17 tisíc a letos do konce dubna necelých šest tisíc.
Důvodem není jen nižší poptávka, ale i nedostatek některých vozů na trhu. Prodlužují se dodací lhůty. Důvodem je nedostatek čipů jako u osobních aut, některé značky mají dílčí problémy i s některými dalšími díly, jako jsou volanty nebo navigace. O nedostatku čipů čtěte více zde.
Pozoruje to ředitel obchodu Louda Auto Martin Feller: „Citelné je to hlavně u dodávek od Fordu, částečně i Renaultu, obě značky přitom dosud patřily mezi hlavní dodavatele užitkových aut na český trh.“
Obě značky tento fakt nepopírají. „Je to způsobeno souhrnem několika faktorů. Kromě nedostatku čipů, se kterým bojují všechny automobilky, se jedná také o podstatný nárůst poptávky po užitkových vozech v celoevropském měřítku. Prodloužení dodací lhůty může způsobit například navigační systém. Obecně lze říci, že dochází ke zdržení v řádu týdnů,“ řekla iDNES.cz mluvčí značky v ČR Jitka Skaličková.
„Ano, tak jako většina výrobců i Ford eviduje pozdržení dodávek některých modelů. Nejvíce se nyní projevuje u užitkových vozů a u některých modelů osobních vozů nebo jejich vybraných verzí. Například u modelu Kuga aktuálně nevyrábíme verze s motorem 2.0 EcoBlue Hybrid (mHEV), ale všechny ostatní ano,“ říká PR manažer Fordu Petr Burián. I u Peugeotu jsou spíše rozdíly ve lhůtách u jednotlivých modelů. Zatímco na Boxer a Partner se čeká přibližně tři měsíce, u modelu Expert je to o jeden až dva měsíce déle.
„Kvalitní užitkové vozy chybějí i v autobazarech, když už se nějaký takový automobil objeví, rychle se prodá za poměrně vysokou cenu,“ dodává Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto+. „Podnikatelé mají v Česku zvyk dojíždět užitková auta až do momentu, kdy už jsou natolik opotřebovaná, že už se se je příliš nevyplatí udržovat v provozu. Teprve pak je nabízejí k prodeji.“
Jeho slova doplňuje i Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO: „Zatímco u osobních aut jde zejména o snížení rizika infekce namísto cestování hromadnou dopravou, u zvýšeného zájmu o užitkové vozy je důvodem vyšší poptávky razantní zvýšení objemu online prodeje a následné distribuce objednaného zboží.“