Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Užitkový Roomster Praktik: občas nepraktická škodovka

aktualizováno 
Škodovka po několikaleté přestávce pouští na trh vůz určený živnostníkům. Zkoušeli jsme jej jako jedni z prvních v Česku – a trochu nás zklamal.

Škoda Roomster Praktik | foto: David PortMF DNES

Co nám vadilo? Fakt, že užitkový roomster nedostal dvoukřídlé dveře jako většina jiných malých dodávek, ale zůstaly mu ty výklopné z kombíku. Pouze jejich sklo je proti rozbití chráněno mřížkou.

Konstruktéři nechali na svém místě i boční dveře, které se otvírají stejně jako u osobní verze – praktičtější by však byly dveře posuvné kvůli nakládání ve stísněných prostorách. Konkurenční dodávky je mají.

Škoda Roomster Praktik

Výplň dveří je plechová, přestože se na pohled i na poklepání zdá, že je to jen sklo polepené barevnou fólií. Abychom se o tom přesvědčili, museli jsme je otestovat magnetem.

Se "zdvižkou“ asi ne
"Ještě můžeš, Franto, ještě, pojď... sakra, už dřeš o ty dveře! A teď to celý kleslo dolů, dyť je ulomíme!“ Takové výkřiky se ozývaly ze všech stran, když jsme roomster podrobili praktickému testu a v pražské prodejně Bauhaus do něj pomocí vysokozdvižného vozíku nakládali několik pytlů zdicí malty.

Škoda Roomster Praktik

Vyzkoušeli jsme dvě "zdvižky“, oběma vyklopené dveře vadily a europaletu jsme museli zasunovat natřikrát. Jiné vysokozdvižné vozíky však v obchodě neměli, což znamená nakládat všechno ručně.

Navíc zadní nárazník zůstal z osobní verze také beze změny, takže v nákladovém prostoru vzniká nepraktický schod – při nakládání palety musíte mít ještě jednu pod ní jako podložku.

Škoda Roomster Praktik

A když jsme praktik využili skoro na maximum – 620 z povolených 640 kilogramů, "sedl“ si zadek tak nízko nad kola, že jsme měli strach, jestli auto vůbec pojede. Jelo, ale na každé nerovnosti se zezadu ozývaly nepříjemné rány.

Během našeho "cvičení“ s praktikem před supermarketem jsme přilákali k diskusi i několik řemeslníků. Ukázalo se, že jim vadí totéž co nám, přestože jinak se jim nápad udělat užitkový roomster líbí – jen není dotažený do konce.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých vozů Škoda Roomster www.automodul.cz

Kabina je beze změn
Praktik tak budou nejčastěji využívat třeba kurýrní služby k přepravě lehkých krabic nebo instalatéři a jiní drobní řemeslníci.

Nákladová plocha má protiskluzovou úpravu i několik bytelných ok pro ukotvení nákladu, což je chvályhodné. Mříž oddělující kabinu je posuvná o 10 centimetrů, takže malý prostor třeba pro brašnu s nářadím vznikne i za sedadly řidiče a spolujezdce.

Těm bude vyhovovat, že kabina auta je úplně stejná jako v nové fabii, a tudíž precizně zpracovaná, celkem pohodlná a vhodná i pro delší cestu. Jen hluk je vyšší, zvlášť když jedete s prázdným autem – valivý hukot zadních kol se ozývá dost citelně.

Škoda Roomster Praktik

Praktik zdědil po roomsteru i slušnou bezpečnostní výbavu: čtyři airbagy i protiblokovací systém brzd ABS. Testovaný vůz měl i stabilizaci podvozku ESP (za příplatek).

Hodně nám však vadil tvar předních dveří – stejně jako u roomsteru. Mohutný okenní rám, poplatný zvláštním designovým liniím auta, totiž brání řidiči ve výhledu do stran, což je hlavně na křižovatkách dost nebezpečné.

Za kolik?
Přestože do začátku prodeje v květnu 2007 zbývá jen pár dnů, podrobnosti o cenách různých verzí automobilka stále nezveřejnila.

K dispozici je jediné číslo: základní model Škoda Praktik s motorem 1.2 12V HTP o výkonu 51 kW bude stát 249 900 korun bez DPH. S daní je to necelých 300 tisíc. Základní cena je nižší než u konkurentů, jako jsou Opel Combo, Citroën Berlingo či Renault Kangoo.

Hlavním důvodem mírného zklamání je ovšem fakt, že na užitkovou škodovku čekali čeští podnikatelé několik let, od konce výroby Felicie pickup, která nabízela více variant využití prostoru než nový roomster. Za tu dobu mohl ve Škodě vzniknout ještě daleko praktičtější užitkový vůz.

Škoda Roomster Praktik v číslech

rozměry (d/š/v)

4205/1684/1607 mm
nosnost 510–640 kg
úložný prostor 1783 l
cena zákl. verze 249 900 Kč
Poznámka: rozměry jsou v mm, cena je bez DPH
  

Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.