Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná hluboký příkop. Krajnice se bortí, auta často sjíždějí do příkopu. V zimním období navíc není zřetelný kraj vozovky. Často tam dochází k rizikovým situacím a nehodám.

Moderní auta se rozšiřují a více vyplňují jízdní pruhy silnic. I drobné sjetí na krajnici přitom může být velice nebezpečné.

Podle statistik německého ADACu sjede ročně u našich západních sousedů ze silnice 30 tisíc aut, při čemž zemře několik set lidí. K fatální nehodě přitom nemusí dojít po nárazu do stromu. Ve statistikách totiž figuruje i případ mladé ženy, která sjela pravými koly na vymletou nezpevněnou krajnici a při návratu na asfalt bylo její auto doslova katapultováno takovým způsobem, že se srazila s vozidlem v protisměru. Žena na místě zemřela.

V Česku je přitom situace ještě divočejší. „Nejužší české okresky, většinou silnice III. třídy a méně zatížené silnice II. třídy, postavené zpravidla před rokem 1989, jsou mnohdy široké jen 5,5 metru, a to často včetně prostoru nezpevněné krajnice, kterou už tvoří jen štěrk,“ vysvětluje projektant Milan Tesař.

Dva a půl metru

Maximální povolená šířka auta je dva a půl metru, chladírenské náklaďáky mohou být ještě o decimetr širší.

Šířka vlastního jízdního pruh je tedy v rozpětí od 2,5 do 2,75 m. Srovnejte to s šířkou velkých SUV, jako je Range Rover Sport. Ten má se zrcátky 2,22 metru, zbývá vám tedy čtvrt metru na každé straně. Stačí chvilka nepozornosti, nepatrný pohyb volantem a už jste na krajnici nebo dokonce v příkopu. „Na podstatné části dopravní infrastruktury tak nastává paradoxní situace: řidiči si stále častěji pořizují velká rodinná SUV s cílem zajištění vyššího bezpečí pro sebe a posádku, bohužel silniční síť v rámci komunikací nižší třídy není na tento boom připravena a okamžité zlepšení rozhodně není na pořadu dne,“ doplňuje Milan Tesař.

V souvislosti s úzkou silnicí, řadou směrových a výškových oblouků i rostoucím výkonem a rozměry aut zmiňuje Milan Tesař i rizikové chování řidičů. „Už v sedmdesátce může auto být nebezpečné. Řidič musí při projíždění zatáček korigovat směr nejrůznějším nadjížděním do protisměru ke zvětšení poloměrů. Jedná se vlastně o jeden z nejrizikovějších manévrů vůbec, zejména není-li do protisměru vidět,“ říká.

Nebezpečné přitom mohou být už i zmíněné nezpevněné krajnice, které vzhledem k dlouhodobému podfinancování komplexních rekonstrukcí komunikací trpí. Jejich správná údržba podle Milana Tesaře vyžaduje například řádně očištění od nečistot třeba po zimní údržbě tak, aby byl zajištěn bezproblémový odtok srážkové vody do příkopu vedle vozovky.

„Toto se prakticky neděje, srážková voda nemá kam odtékat a dochází k jejímu zatékání pod souvrství vozovky. V případě zmrznutí pak dojde k nevratnému poškození a ztrátě únosnosti. Rychlost tohoto poškození pak podporuje těžká nákladní doprava při snaze vyhýbání se autům v protisměru,“ vysvětluje proces.

Těsně za hranou zpevněné asfaltové vozovky se vytvoří vysoký schůdek. Jakmile za něj „spadnete“ pravým kolem, musíte být opatrní. Rychlý pokus o návrat a pohyb volantem může vyústit ve vystřelení auta do protisměru. Další nebezpečí se skrývají i v příkopech: typickou českou nástrahou jsou nechráněná betonová čela propustků pod vjezdy na pole. A to nemluvíme o stromech v historických alejích, jejichž kořeny dokonce občas nadzvedávají asfalt.

Moderní auta jsou často vybavena systémy, které dokážou samy držet auto v pruhu mezi bílými čarami. To ovšem funguje jen v případě, že je vodorovné značení v pořádku, což v Česku na komunikacích nižších tříd rozhodně není. Na nejužších silničkách (do šesti metrů šířky) nemusí být střední dělicí čára vůbec provedena ani podle nejnovějších předpisů (stačí pouze čáry okrajové) a systém vás v takovém případě povede středem vozovky. Proto ho s největší pravděpodobností vypnete a v případě nepozornosti vám nepomůže. Řešením je až bezpečnostní asistent, který zcela zabrání sjetí z vozovky. Ve svých nových modelech ho nabízí Volvo.

Základní zásadou by tedy měla být ta, která platí vždy: za volantem se věnujte řízení, ne ladění rádia, nastavování cíle do navigace nebo dokonce psaní SMS či sledování Facebooku na mobilním telefonu.

V případě, že už se dostanete do hlubokých kolejí na vyjeté nezpevněné krajnici, dejte nohu z plynu, nechte auto zpomalit na přibližně 30 km/h a pak se plynulým pohybem volantu vraťte zpátky na silnici. Plastových směrových sloupků se nebojte, vašemu autu nezpůsobí žádné větší poškození než drobné škrábance.

Ale v úplném základu stačí již mnohokrát opakované: zkrátka přizpůsobte styl jízdy aktuálnímu stavu vozovky.

Neumíme řídit boubelatá auta

Velkým problémem je také to, že řidiči často neumí odhadnout šířku svého vozu a jezdí pak daleko od okraje vozovky, příliš blízko středu nebo dokonce zasahují do protisměru.

Boubelatá moderní auta s moderními komplikovaně tvarovanými karoseriemi a obecně mizerný výhled z vozu situaci řidičům komplikují. U moderních aut se tak často jen velmi těžko odhaduje, kde končí karoserie.

Méně jistí řidiči pak jezdí doslova středem vozovky a ohrožují ostatní účastníky provozu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...