Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V aukci je nejdražší auto všech dob: Auto Union D

  15:39aktualizováno  15:39
Závodní automobil Auto Union typ D. Pokud se auto z roku 1939 prodá, stane se nejdražším vozem historie.

Auto Union typ D | foto: Audi

Šedesát osm let starý závodní automobil Auto Union typ D  je v tuto chvíli nejdražším vozem nabízeným v aukci Christie´s.

Zatím historicky nejvyšší částky v dražbě dosáhl vůz z roku 1931 Bugatti Type 41 Royale Sports Coupe, bylo to v Londýně roku 1987.

Vyhlašovací cena auta jd 15 miliónů dolarů (12 milionů eur). Pokud se auto na aukci pořádané 17. února na aukci pořádané v rámci pařížské výstavy historických aut (Rétromobile in Paris) prodá, bude to nejdražší vůz, který byl kdy vůbec v aukci vydražen.

Auto je vzácné nejen proto, že jich je na světě pouze pět, ale především proto, že vyhrálo French Grand Prix v roce 1939.

Auto Union je jedna ze značek, která dala později vzniknout automobilce Audi. Další exemplář typu D, který je ještě o rok starší a je ve vlastnictví automobilky čtyř kruhů, bude 12. února k vidění v Paříži.

Rupert Banner,  šéf Christie's International Motor Cars, říká: "Je to v podstatě dědeček většiny závodních automobilů které vídáme dnes. Když sledujete například přenos Formule 1, díváte se jen na modernější úpravu tohoto modelu. Opravdu."

Je to jeden ze dvou prestižních "Stříbrných Šípů" (Silver Arrows), které si původně objednal Adolf Hitler, jenomže se po 2. světové válce ztratily. Ze Zwickau je odvezla koncem války sovětská armáda jako válečnou kořist.

Americký sběratel Paul Kerrasik je pak deset let hledal rozebrané na součástky v bývalém sovětském svazu.

Dražený exemplář byl v dezolátním stavu nalezen koncem 80. let na Ukrajině těsně před sešrotováním.
Oba vozy pak pak putovaly na zrestaurování do Velké Británie, kde byly pod dohledem techniků Audi zrenovovány.

Exemplář z roku 1938 Kerassik prodal automobilce, vůz z roku 1939 putoval do soukromé sbírky.

Auto Union typ D

Auto Union typ D, vyvinutý pro závodní sezónu 1938, poháněl přeplňovaný dvanáctiválec umístěný uprostřed. Agregát navazoval na šestnáctiválec vyvinutý pro Auto Union Ferdinandem Porsche. Typ D vyhrál v roce 1938 italskou a britskou Velkou cenu.

V roce 1939 prošlo auto modifikacemi, jednoduchý kompresor nahradil dvojitý, což vedlo ke zvýšení výkonu ze 420 na 460 koní. Maximální rychlost dosahovala 330 kilometrů v hodině. Za volantem se vystřídaly největší legendy automobilových závodů: Tazio Nuvolari, nebo Hans Stuck.

Auto Union vzniklo v roce 1932 spojením firem Audi, DKW, Wanderer a Horch. Všechny čtyři značky si ponechaly svůj původní název, měly jen společné logo - čtyři spojené kruhy. V roce 1969 došlo ke spojení Auto Union se značkou NSU. Až do roku 1985 nesla automobilka označení Audi NSU Auto Union AG.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.