Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V autě hledám krásno, nikoliv luxus

  15:24aktualizováno  15:24
Malíř Kristián Kodet má v Táboře, kde pobývá, rodinné muzeum. Neskrývá totiž sympatie k pěkným starým věcem tedy i k autům. Dobře k tomu ladí, když občas v jeho řeči probleskne suchý anglický humor.
Čím jezdíte?
Jestli dovolíte, nejdřív vysvětlím, proč jsem motorista… Protože rád vypadávám do přírody. A také hned vysvětlím, proč mám rád velká auta. Protože jsem žil třináct let v emigraci ve Spojených státech, kde mi hrozně zaimponovaly ty jejich obrovské vozy. Já měl vždycky větší automobil - kvůli obrazům, aby se do něj vešly. Pobyt v Americe mě jen utvrdil v tom, co je to za úžasnou věc velký automobil.

Podle čeho jste auto vybíral? Velkých vozů je v Americe hodně.
Kritériem nebyl luxus, díval jsem se na to esteticky. Některá jejich auta jsou vyloženě krásná. Už když jsem tu žil před odchodem do Ameriky, měl jsem stařičkého chevroleta z roku 1948. Hrozně se mi totiž líbil. Nádherné auto, vypalovaný lak, osmiválec, osm lidí se v něm mohlo válet. Ale bylo strašné drama s ním tady jezdit... Musím však přiznat, že mám rád také silné vozy. Takže jsem i v Americe používal ty jejich osmiválce. Naštěstí je tam laciný benzin.

Tenkrát byl jeden galon (přes 4,5 litru - pozn. red.) za dolar, že?
Dokonce ještě pod dolar. Takže člověk vůbec nepocítil, jak to auto příšerně žere... Když to tady v roce 1989 prasklo, vrátil jsem se domů i se svou "amerikou"; měl jsem zrovna takovou docela novou. Jenomže brzy po návratu jsem zastavil u závor, právě když kolem jel rychlík poháněný elektřinou. Pak se zvedly závory, ale já nemohl odjet. Vlak mi vynuloval počítač a auto se nechtělo pohnout! Stál jsem na nejfrekventovanějším místě, přicházeli lidi z okolí, v ruce kleště a kladiva, že mi pomůžou. Nakonec jsme to odtáhli. Pak jsem postupně na tom autě vyměnil snad všechno, co se dalo, ale stále trucovalo. Až nakonec přišel skutečný odborník a udělal jediné, co to potřebovalo - vypnul a zase zapnul baterii - a auto naskočilo. To bylo pro mě velmi drahé poučení, jak je nebezpečné mít tady exota. A tak jsem přešel na evropský automobil.

Konkrétně na jaký?
Někdo mi říkal, že jsem zvolil zprofanovanou značku, když jsem se nechal přemluvit na mercedes. Ale víte, v mém věku už jde hlavně o to, aby auto svítilo a brzdilo, aby na ně byl spoleh, aby vždycky dojelo. Hodně toho najezdím mezi Prahou a Táborem, a protože tady v Táboře má Mercedes také servis, mám jistotu, že kdyby něco… To nakonec rozhodlo.

Dobrá, ale ještě stále jsme neřekli přesně typ, jaký máte…
No vidíte, já ani přesně nevím, co to mám… Myslím něco jako E, jo, určitě éčko jako elegance.

A dál?
Jak dál?

Určitě má nějaké typové číslo.
Aha… Myslím 240, ano 240.

Je na benzin?
To vím určitě, na benzin. Abyste rozuměl, já ta auta vnímám trochu jinak než podle toho, jaký mají výkon a podobně. Mám je také spjatá s hudbou. Hodně si při jízdě pouštím muziku. A protože mám rád staré americké rokenroly, tak při téhle hudbě začínám předjíždět.

A když hrají blues nebo nějaký soul?
To pak přijedu pozdě, protože si kliďánko šněruju silnici...

Kolikátý je to váš automobil?
Nedávno jsme to zrovna se ženou náhodou počítali a došli jsme k číslu dvacet sedm.
Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.