Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V autě hledám krásno, nikoliv luxus

  15:24aktualizováno  15:24
Malíř Kristián Kodet má v Táboře, kde pobývá, rodinné muzeum. Neskrývá totiž sympatie k pěkným starým věcem tedy i k autům. Dobře k tomu ladí, když občas v jeho řeči probleskne suchý anglický humor.
Čím jezdíte?
Jestli dovolíte, nejdřív vysvětlím, proč jsem motorista… Protože rád vypadávám do přírody. A také hned vysvětlím, proč mám rád velká auta. Protože jsem žil třináct let v emigraci ve Spojených státech, kde mi hrozně zaimponovaly ty jejich obrovské vozy. Já měl vždycky větší automobil - kvůli obrazům, aby se do něj vešly. Pobyt v Americe mě jen utvrdil v tom, co je to za úžasnou věc velký automobil.

Podle čeho jste auto vybíral? Velkých vozů je v Americe hodně.
Kritériem nebyl luxus, díval jsem se na to esteticky. Některá jejich auta jsou vyloženě krásná. Už když jsem tu žil před odchodem do Ameriky, měl jsem stařičkého chevroleta z roku 1948. Hrozně se mi totiž líbil. Nádherné auto, vypalovaný lak, osmiválec, osm lidí se v něm mohlo válet. Ale bylo strašné drama s ním tady jezdit... Musím však přiznat, že mám rád také silné vozy. Takže jsem i v Americe používal ty jejich osmiválce. Naštěstí je tam laciný benzin.

Tenkrát byl jeden galon (přes 4,5 litru - pozn. red.) za dolar, že?
Dokonce ještě pod dolar. Takže člověk vůbec nepocítil, jak to auto příšerně žere... Když to tady v roce 1989 prasklo, vrátil jsem se domů i se svou "amerikou"; měl jsem zrovna takovou docela novou. Jenomže brzy po návratu jsem zastavil u závor, právě když kolem jel rychlík poháněný elektřinou. Pak se zvedly závory, ale já nemohl odjet. Vlak mi vynuloval počítač a auto se nechtělo pohnout! Stál jsem na nejfrekventovanějším místě, přicházeli lidi z okolí, v ruce kleště a kladiva, že mi pomůžou. Nakonec jsme to odtáhli. Pak jsem postupně na tom autě vyměnil snad všechno, co se dalo, ale stále trucovalo. Až nakonec přišel skutečný odborník a udělal jediné, co to potřebovalo - vypnul a zase zapnul baterii - a auto naskočilo. To bylo pro mě velmi drahé poučení, jak je nebezpečné mít tady exota. A tak jsem přešel na evropský automobil.

Konkrétně na jaký?
Někdo mi říkal, že jsem zvolil zprofanovanou značku, když jsem se nechal přemluvit na mercedes. Ale víte, v mém věku už jde hlavně o to, aby auto svítilo a brzdilo, aby na ně byl spoleh, aby vždycky dojelo. Hodně toho najezdím mezi Prahou a Táborem, a protože tady v Táboře má Mercedes také servis, mám jistotu, že kdyby něco… To nakonec rozhodlo.

Dobrá, ale ještě stále jsme neřekli přesně typ, jaký máte…
No vidíte, já ani přesně nevím, co to mám… Myslím něco jako E, jo, určitě éčko jako elegance.

A dál?
Jak dál?

Určitě má nějaké typové číslo.
Aha… Myslím 240, ano 240.

Je na benzin?
To vím určitě, na benzin. Abyste rozuměl, já ta auta vnímám trochu jinak než podle toho, jaký mají výkon a podobně. Mám je také spjatá s hudbou. Hodně si při jízdě pouštím muziku. A protože mám rád staré americké rokenroly, tak při téhle hudbě začínám předjíždět.

A když hrají blues nebo nějaký soul?
To pak přijedu pozdě, protože si kliďánko šněruju silnici...

Kolikátý je to váš automobil?
Nedávno jsme to zrovna se ženou náhodou počítali a došli jsme k číslu dvacet sedm.
Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Najdete na iDNES.cz