Možná to bude trvat delší dobu, ale můžete být klidní, do cíle se dostanete zcela jistě živí a zdraví. Auto totiž samo brzdí, drží se ve správném pruhu, sleduje značky a nepřekročí tak povolenou rychlost.
Nejde o úryvek z vědeckofantastického románu, ale o pravděpodobný scénář cesty do práce autem velikosti Volkswagen Golf či Opel Astra za deset let.
Vyjmenované technologie a desítky dalších totiž již nyní používají luxusní vozy, ze kterých se jejich výbava postupem času dostane i do aut nižších kategorií.
Jako příklad může sloužit deset let starý Mercedes-Benz řady S. Většinu bezpečnostní výbavy, kterou tento etalon luxusu za několik milionů měl, dnes mají automobily do půl milionu korun – automatické stěrače, ABS, stabilizaci podvozku, kontrolu prokluzu kol či automatické spuštění varovných světel při prudkém brzdění.
Neusínat, nepít, neporušovat předpisy, dávat blinkry
Na co se můžeme tedy těšit za deset let? Mantrou velkých automobilek je v současnosti ekologie a bezpečnost. V rámci větší ochrany posádky se z aut stávají pojízdná výpočetní centra, která mnohdy o problému na silnici vědí dříve než sám řidič.
Luxusní vozy jsou dnes vybaveny radary, které dokážou rozpoznat překážku na cestě a automobil zbrzdit nebo úplně zastavit. Umožňuje to vyhnout se nárazům především ve chvíli, kdy přední vůz nenadále zabrzdí. Zatímco dobrý řidič reaguje na problém v průměru za dvě sekundy, což v mnoha případech je příliš dlouhá doba, radar pracuje neustále a dokáže tak nárazu zabránit.
Častou příčinou vážných dopravních nehod je mikrospánek. I na to už automobilky vymyslely recept. Existuje už několik způsobů, jak mohou auta sledovat, zda jejich řidič neztrácí pozornost nebo zda neusíná. Například automobilka Toyota vyvinula systém, který pomocí senzorů v palubní desce a zpětném zrcátku sleduje činnost řidičových očí. Pokud se počítači zdá, že řidič usíná, varuje jej výstražným zvukem. Pokud to nezabere, sníží prudce teplotu v kabině. Systém testovaly také Mercedes-Benz a Volvo.
Poměrně častým prvkem aktivní bezpečnosti je dnes kontrola jízdy v pruhu. Například firma Citroën ji dnes již nabízí ve svém modelu C4, který spadá do stejné kategorie jako Škoda Octavia. Senzory při jízdě sledují pruhy na dálnici a při přejetí z jednoho do druhého bez zapnutí blinkru začne sedadlo vibrovat.
Toyota šla ještě dál: pokud systém usoudí, že řidič nemá auto pod kontrolou a neví, že vyjel z pruhu, sám do něj vůz nasměruje.
Prvkem, který již nyní proniká do levnějších aut, je sledování takzvaných mrtvých úhlů ve zpětných zrcátkách, které má zabránit srážkám při přejíždění z pruhu do pruhu. Některé automobilky vyvinuly dokonce zařízení, které sleduje okolí vozu a varuje například před autem přijíždějícím z jiného směru, o kterém nemusí řidič vědět. To může pomoci zejména v nepřehledných křižovatkách.
Jako ze sci-fi filmu se může jevit technologie nočního vidění, kterou do svého vrcholného modelu, řady 7, zakomponovala automobilka BMW.
Miniaturní infračervená kamera snímá prostor před vozem do vzdálenosti tří set metrů a obraz promítá na digitální obrazovku. Řidič tak ve tmě mnohem dříve rozezná například zvíře na silnici či blížící se auto bez zapnutých světel. Díky tomu vůz varuje při osmdesátikilometrové rychlosti před chodcem na silnici zhruba dvě sekundy předtím, než jej osvítí světla.
Když auto myslí za řidiče
Některé bezpečnostní systémy mohou vyvolávat rozporuplné reakce a navozovat dojem, že řidič není v autě ani tolik potřeba. Když se vůz sám rozhoduje, kdy má brzdit, kdy rovnat směr jízdy nebo suplovat roli policie a kontrolovat, zda řidič nepožil alkohol, mnoho lidí to může naštvat. Existují však i systémy, které bezpečnost prokazatelně zvyšují.
Například systém zamezující zablokování kol při brzdění, známý jako ABS, je dnes již povinný ve všech vozech prodávaných v Evropské unii.
Obdobně nejspíš dopadne systém stabilizace podvozku (ESP), který při začínajícím smyku přibrzďuje jednotlivá kola tak, aby se do něj vůz nedostal. Unie zvažuje, že od roku 2012 bude tato dnes zpravidla příplatková výbava (v nejčastěji kupovaných vozech) povinná pro všechna evropská auta. USA zvažují povinné zavedení ESP ještě o rok dříve. Podle německého autoklubu je příčinou nehod až ve 40 procentech případů právě smyk.
Auto budoucnostiCo nejspíš bude v běžně dostupných autech za 10 let ve standardní výbavě Vypínání motoru Adaptivní tempomat Sledování jízdy v pruhu Automatické brzdění Noční vidění Bezklíčkové zapalování Elektronický stabilizační systém Kontrola v pneumatikách Sledování bdělosti řidiče Parkovací asistent Sledování mrtvých úhlů Rozpoznávání dopravních značek |