Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V autech budoucnosti bude řidič téměř zbytečný

  9:02aktualizováno  9:02
Když se blížíte ke svému autu, samo se odemkne. Sednete si do něj a nejdřív dýchnete do alkoholtesteru, který máte v kartě nahrazující klíčky. Zelená barva, v pořádku, vůz vám dovolí nastartovat tlačítkem. Ještě než se rozjedete, zkontroluje vám systém tlak v pneumatikách a navigace zvolí cestu, která nejméně zatíží emisemi naši zemi, a navíc ještě ušetříte díky tomu, že se vyhnete centru města, kde se už platí mýtné.

Ilustrační foto. | foto: Delphi

Možná to bude trvat delší dobu, ale můžete být klidní, do cíle se dostanete zcela jistě živí a zdraví. Auto totiž samo brzdí, drží se ve správném pruhu, sleduje značky a nepřekročí tak povolenou rychlost.
Nejde o úryvek z vědeckofantastického románu, ale o pravděpodobný scénář cesty do práce autem velikosti Volkswagen Golf či Opel Astra za deset let.

Vyjmenované technologie a desítky dalších totiž již nyní používají luxusní vozy, ze kterých se jejich výbava postupem času dostane i do aut nižších kategorií.

Jako příklad může sloužit deset let starý Mercedes-Benz řady S. Většinu bezpečnostní výbavy, kterou tento etalon luxusu za několik milionů měl, dnes mají automobily do půl milionu korun – automatické stěrače, ABS, stabilizaci podvozku, kontrolu prokluzu kol či automatické spuštění varovných světel při prudkém brzdění.

Neusínat, nepít, neporušovat předpisy, dávat blinkry

Na co se můžeme tedy těšit za deset let? Mantrou velkých automobilek je v současnosti ekologie a bezpečnost. V rámci větší ochrany posádky se z aut stávají pojízdná výpočetní centra, která mnohdy o problému na silnici vědí dříve než sám řidič.

Luxusní vozy jsou dnes vybaveny radary, které dokážou rozpoznat překážku na cestě a automobil zbrzdit nebo úplně zastavit. Umožňuje to vyhnout se nárazům především ve chvíli, kdy přední vůz nenadále zabrzdí. Zatímco dobrý řidič reaguje na problém v průměru za dvě sekundy, což v mnoha případech je příliš dlouhá doba, radar pracuje neustále a dokáže tak nárazu zabránit.

Častou příčinou vážných dopravních nehod je mikrospánek. I na to už automobilky vymyslely recept. Existuje už několik způsobů, jak mohou auta sledovat, zda jejich řidič neztrácí pozornost nebo zda neusíná. Například automobilka Toyota vyvinula systém, který pomocí senzorů v palubní desce a zpětném zrcátku sleduje činnost řidičových očí. Pokud se počítači zdá, že řidič usíná, varuje jej výstražným zvukem. Pokud to nezabere, sníží prudce teplotu v kabině. Systém testovaly také Mercedes-Benz a Volvo.

Poměrně častým prvkem aktivní bezpečnosti je dnes kontrola jízdy v pruhu. Například firma Citroën ji dnes již nabízí ve svém modelu C4, který spadá do stejné kategorie jako Škoda Octavia. Senzory při jízdě sledují pruhy na dálnici a při přejetí z jednoho do druhého bez zapnutí blinkru začne sedadlo vibrovat.
Toyota šla ještě dál: pokud systém usoudí, že řidič nemá auto pod kontrolou a neví, že vyjel z pruhu, sám do něj vůz nasměruje.

Prvkem, který již nyní proniká do levnějších aut, je sledování takzvaných mrtvých úhlů ve zpětných zrcátkách, které má zabránit srážkám při přejíždění z pruhu do pruhu. Některé automobilky vyvinuly dokonce zařízení, které sleduje okolí vozu a varuje například před autem přijíždějícím z jiného směru, o kterém nemusí řidič vědět. To může pomoci zejména v nepřehledných křižovatkách.

Jako ze sci-fi filmu se může jevit technologie nočního vidění, kterou do svého vrcholného modelu, řady 7, zakomponovala automobilka BMW.

Miniaturní infračervená kamera snímá prostor před vozem do vzdálenosti tří set metrů a obraz promítá na digitální obrazovku. Řidič tak ve tmě mnohem dříve rozezná například zvíře na silnici či blížící se auto bez zapnutých světel. Díky tomu vůz varuje při osmdesátikilometrové rychlosti před chodcem na silnici zhruba dvě sekundy předtím, než jej osvítí světla.

Když auto myslí za řidiče

Některé bezpečnostní systémy mohou vyvolávat rozporuplné reakce a navozovat dojem, že řidič není v autě ani tolik potřeba. Když se vůz sám rozhoduje, kdy má brzdit, kdy rovnat směr jízdy nebo suplovat roli policie a kontrolovat, zda řidič nepožil alkohol, mnoho lidí to může naštvat. Existují však i systémy, které bezpečnost prokazatelně zvyšují.

Například systém zamezující zablokování kol při brzdění, známý jako ABS, je dnes již povinný ve všech vozech prodávaných v Evropské unii.

Obdobně nejspíš dopadne systém stabilizace podvozku (ESP), který při začínajícím smyku přibrzďuje jednotlivá kola tak, aby se do něj vůz nedostal. Unie zvažuje, že od roku 2012 bude tato dnes zpravidla příplatková výbava (v nejčastěji kupovaných vozech) povinná pro všechna evropská auta. USA zvažují povinné zavedení ESP ještě o rok dříve. Podle německého autoklubu je příčinou nehod až ve 40 procentech případů právě smyk.

Auto budoucnosti

Co nejspíš bude v běžně dostupných autech za 10 let ve standardní výbavě

Vypínání motoru
Na semaforech a v zácpách – systém šetřící palivo i snižující objem škodlivin, které vůz produkuje.

Adaptivní tempomat
Sledující rychlost předchozího vozu – další bezpečnostní prvek, který umožní dodržovat stálý odstup od předchozího vozu. Při zpomalení zpomalí i váš vůz.

Sledování jízdy v pruhu
Systém, který při nechtěném vyjetí z pruhu bude řidiče varovat například cukáním v bezpečnostních pásech či vibrováním jeho sedačky.

Automatické brzdění
Při nenadálém vniknutí divoké zvěře na vozovku, při přehlédnutí, nebo při náhlém brzdění předního vozu začne auto prudce zpomalovat.

Noční vidění
Systém, který infračervenou kamerou sleduje prostor před autem. Kamera zaznamená např. člověka v noci o sekundu až dvě dříve, než jej osvítí světla.

Bezklíčkové zapalování
Klíčky zapalování nahradí čipová karta, která může zůstat v kapse, a automobil se bude startovat tlačítkem.

Elektronický stabilizační systém
Systém sleduje chování kol a zasáhne například při prokluzu či dokáže přibrzdit část kol tak, aby se vůz nedostal do smyku.

Kontrola v pneumatikách
Systém kontroluje únik tlaku v pneumatikách. Dnes již některé vozy nižší střední třídy tento systém mají.

Sledování bdělosti řidiče
Vůz může například sledovat činnost očí řidiče a včas tak varovat například při mikrospánku. Některé automobily sledují polohu řidičovy hlavy.

Parkovací asistent
Systém usnadňující parkování nebo systém, který sám auto zaparkuje.

Sledování mrtvých úhlů
Radary v zrcátkách sledují dění kolem vozu a varují řidiče, pokud by se rozhodl přejíždět do pruhu, kde se pohybuje jiný vůz.

Rozpoznávání dopravních značek
Systém umí přečíst dopravní značky. Upozorní například řidiče na rychlostní omezení.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.