V Británii se chystá kampaň proti únavě za volantem

Loňská tragédie způsobená řidičem, který na britské dálnici M62 usnul a následně velice nešťastně zavinil nehodu vysokorychlostního vlaku, měl dohru v médiích i u soudu. Viník dostal pětileté vězení. V souvislosti s případem se ve Spojeném Království začíná poukazovat na nebezpečí spojená s únavou za volantem.

Organizace zabývající se bezpečností silničního provozu nyní volají po rozsáhlé kampani, která by řidiče od použití automobilu v případě ospalosti odradila. Měla by jim také vysvětlit jak případné únavě předcházet, snad i definovat, co to únava je. Kampaň by měla zacílit především řidiče profesionály, kteří tráví na silnicích nejvíce času. Na vládě jsou zároveň požadovány další investice do nových parkovišť a odpočívadel při významných silničních tazích.

Pro nová opatření hovoří i výzkum britské společnosti RAC. Té 60 procent respondentů-řidičů uvedlo, že jezdí v automobilu občas unavení a ospalí. Šokujících 14 procent dotázaných se dokonce přiznalo, že za volantem již při řízení někdy usnulo.

Problém únavy či ospalosti řidičů je dle britských expertů skrytým zabijákem. Je prý nejméně tak závažný jako řízení v opilosti, spíše má však za následek ještě více nehod, než například alkohol za volantem.

Rozsáhlé diskuse o spánku za volantem rozpoutal případ Garyho Harta, jehož vůz spadl z dálničního mostu u městečka Selby na železniční trať a následně vykolejil osobní vlak. Nehoda si vyžádala životy deseti cestujících, Hartovi se naštěstí podařilo před nárazem vlaku z jeho Land Roveru uniknout. Za jeho nedbalost mu však soud vyměřil pětiletý trest.

Lidé zabývající se bezpečností silničního provozu upozorňují, že problém začíná již v momentu, kdy řidič zapíná nahlas rádio, zpívá si či otevírá okno. To je prý nejvyšší čas na odpočinek.