V Brně staví neobvyklý hybrid, energii získává přečerpáváním kapaliny

  10:53aktualizováno  10:53
Na brněnské polytechnice vznikl projekt neobvyklého hybridního vozu. Namísto baterií používá k uchovávání energie speciální hydraulické akumulátory. Technologie by mohla najít uplatnění především v nákladních automobilech i například v autobusech MHD.
Hydraulické akumulátory by se podle tvůrvů mohly uplatnit třeba v popelářských vozech.

Hydraulické akumulátory by se podle tvůrvů mohly uplatnit třeba v popelářských vozech. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Univerzitní tým VUT pracuje na vývoji poměrně netypického hybridního vozidla pod vedením profesora Josefa Nevrlého. Pod názvem hydromobil se ale neskrývá žádný vůz s pohonem na vodu. Jako přídavný prvek pro zvýšení výkonu a snížení spotřeby se používá hydraulická soustava.

Hydromobil je v podstatě klasický hybrid, jen namísto elektromotorů a baterií využívá hydromotor a speciální hydraulické akumulátory. Při brzdění v akumulátorech stlačuje hydraulický olej speciální vaky naplněné dusíkem, což vede k natlakování celé soustavy. Při rozjezdu se pak naakumulovaný tlak uvolňuje a pomocí axiálního pístového hydromotoru převádí na energii pomáhající rozjezdu vozidla.

Systém by podle prvních odhadů mohl uspořit asi 25 procent paliva u vozidel, která se často rozjíždí a zase zastavují. Typické využití by tak mohlo být v městských autobusech, rozvážkových vozidlech nebo popelářských vozech. Další aplikací mimo automobilové spektrum by mohly být například těžké jeřáby nebo posunovací lokomotivy.

Tým VUT v Brně nezůstal v případě hydromobilu pouze u teoretických výpočtů. Dvojice studentů Martin Mikula a Michal Stodolák připravila v rámci své diplomové práce zmenšený model hydromobilu, na kterém se testuje fáze rozjezdu. Model nákladního vozu totiž nemá dostatečnou hmotnost ani technickou výbavu k tomu, aby byl schopen energii sám akumulovat. "Natlakovat" se tak hydraulická soustava musí z vnějšku, následně je pak model schopný rozjezdu.

Vývoj hydromobilu bude na brněnské univerzitě pokračovat. Pod vedením profesora Nevrlého se vývojový tým pokusí vyrobit funkční prototyp skutečného hydromobilu. Vyvinout by jej na VUT měli zhruba do dvou až tří let a základem se má stát silniční pneumatikový válec švýcarské značky Ammann. Úspěch projektu ale také záleží na tom, zda se na jeho podporu podaří získat granty.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Najdete na iDNES.cz