Hydraulické akumulátory by se podle tvůrvů mohly uplatnit třeba v popelářských vozech.

Hydraulické akumulátory by se podle tvůrvů mohly uplatnit třeba v popelářských vozech. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

V Brně staví neobvyklý hybrid, energii získává přečerpáváním kapaliny

  • 37
Na brněnské polytechnice vznikl projekt neobvyklého hybridního vozu. Namísto baterií používá k uchovávání energie speciální hydraulické akumulátory. Technologie by mohla najít uplatnění především v nákladních automobilech i například v autobusech MHD.

Univerzitní tým VUT pracuje na vývoji poměrně netypického hybridního vozidla pod vedením profesora Josefa Nevrlého. Pod názvem hydromobil se ale neskrývá žádný vůz s pohonem na vodu. Jako přídavný prvek pro zvýšení výkonu a snížení spotřeby se používá hydraulická soustava.

Hydromobil je v podstatě klasický hybrid, jen namísto elektromotorů a baterií využívá hydromotor a speciální hydraulické akumulátory. Při brzdění v akumulátorech stlačuje hydraulický olej speciální vaky naplněné dusíkem, což vede k natlakování celé soustavy. Při rozjezdu se pak naakumulovaný tlak uvolňuje a pomocí axiálního pístového hydromotoru převádí na energii pomáhající rozjezdu vozidla.

Systém by podle prvních odhadů mohl uspořit asi 25 procent paliva u vozidel, která se často rozjíždí a zase zastavují. Typické využití by tak mohlo být v městských autobusech, rozvážkových vozidlech nebo popelářských vozech. Další aplikací mimo automobilové spektrum by mohly být například těžké jeřáby nebo posunovací lokomotivy.

Tým VUT v Brně nezůstal v případě hydromobilu pouze u teoretických výpočtů. Dvojice studentů Martin Mikula a Michal Stodolák připravila v rámci své diplomové práce zmenšený model hydromobilu, na kterém se testuje fáze rozjezdu. Model nákladního vozu totiž nemá dostatečnou hmotnost ani technickou výbavu k tomu, aby byl schopen energii sám akumulovat. "Natlakovat" se tak hydraulická soustava musí z vnějšku, následně je pak model schopný rozjezdu.

Vývoj hydromobilu bude na brněnské univerzitě pokračovat. Pod vedením profesora Nevrlého se vývojový tým pokusí vyrobit funkční prototyp skutečného hydromobilu. Vyvinout by jej na VUT měli zhruba do dvou až tří let a základem se má stát silniční pneumatikový válec švýcarské značky Ammann. Úspěch projektu ale také záleží na tom, zda se na jeho podporu podaří získat granty.