Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V čem jsme měli jezdit: ford na jaderný pohon

  16:25aktualizováno  16:25
Automobilky se snaží jezdit na alkohol, cpou do nádrží vodík nebo fritovací olej... Hledání alternativních pohonů, nahrazujících ubývající ropné zásoby, ale není novou věcí. V padesátých letech chtěl Ford jezdit na jaderný pohon. Vznikl tak koncept Nucleon.

Ford Nucleon | foto: Ford

Dnešní automobilový designéři, konstruktéři a snílci vymýšlejí a vylepšují už jednou vymyšlené. Jejich předchůdci před půlstoletím se vznášeli hlavou v oblacích mnohem výš. Naši dědečci chtěli jezdit na jaderný pohon.

V roce 1957 tak odstartoval jeden z nejambicióznějších projektů v historii Fordu. Auto budoucnosti nemělo vypouštět žádné škodlivé emise, mělo mít nevídaný dojezd. Projekt Fordu Nucleon ale nepřekročil stadium úvah.

Auto mělo mít namísto klasického spalovacího motoru malý jaderný reaktor. Ve své době byly reaktory velké a těžké, Fordovi výzkumníci ovšem počítali s tím, že pokračující vývoj je zmenší natolik, aby je bylo možné vozit v autě.

Reaktor měl fungovat na stejném principu jako u jaderné elektrárny. Miniaturizovaný reaktor měl být plněný uranem, vyrobená pára by roztáčela turbíny. Jedna měla pohánět samotné auto, druhá vyrábět elektrický proud.

Pára by se pak ochlazovala a kondenzovala zpět do kapalného skupenství a byla by znovu využita. S tímto uzavřeným cyklem měl mít nucleon na jednu dávku paliva dojezd kolem osmi tisíc kilometrů.

Uranová kapsle měla být umístěna v zadní části, byla vymyšlena tak, aby ji šlo jednoduše vyměnit podle požadavků řidiče na dojezd. Majitel měl mít možnost volby mezi úspornou variantou s dlouhým dojezdem, nebo verzí zaměřenou na výkon.

Přestože mělo mít auto míry srovnatelné s koráby silnic své doby, prostoru pro cestující by mnoho nebylo, většinu místa by totiž zabral systém pohonu. Kabina měla být tvořena skleněnou kopulí krytou mohutným rámem. Umístěna měla být před přední nápravu. Velké nádechy na střeše a bocích měly pomoci přivádět vzduch pro chlazení reaktoru. Existují obrázky, na kterých má nucleon i ploutve - neodmyslitelný atribut amerických bouráků své doby.

Jaderné kapsle se měly vyměňovat na speciálních "dobíjecích" stanicích, které měly ve fantazii Fordových snílků brzy nahradit klasické benzinky.

Nucleon byl podle dostupných informací vítán s velkým nadšením. Dokonce se objevily informace, že Fordu na jeho nukleární auto přispívala americká vláda.

Projekt nakonec zkrachoval. Rozvoj jaderné energie a techniky, která ji spoutává, neměl tak razantní rozvoj, jak se očekávalo, nebyl tak v dohledu dostatečně malý reaktor. Zároveň se začalo mluvit o nebezpečnosti radioaktivního záření a jaderné energie vůbec.

Nucleon nikdy nepřekonal fázi zmenšených modelů a optimistických prohlášení. Maketa auta dnes stoji v michiganském muzeu Henryho Forda ve městě Dearborn.

Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.