V Černošicích mají unikátní silnici z pneumatik

  12:09aktualizováno  12:09
Na první pohled vypadá včera otevřená silnice třetí třídy mezi Černošicemi a Solopysky v okrese Praha-západ zcela normálně. Nikdo by nehádal, že zde vědci zkoušejí unikátní technologii, při které jsou do asfaltu přidávány rozdrcené pneumatiky.
Česká silncie - ilustační foto

Česká silncie - ilustační foto | foto: Čtenář iDNES.cz

Použití takové technologie by mělo zvýšit životnost silnice, výrazně snížit její hlučnost a zkrátit brzdnou dráhu aut.

Rubtop, jak se technologie nazývá, byla poprvé vyzkoušena v americkém státě Kalifornie. Prvním, kdo s výzkumem v Čechách začal, je Jan Kudrna, vedoucí Ústavu pozemních komunikací na Fakultě stavební v Brně.

"Začali jsme před dvěma roky, kdy jsme rozdrcené pneumatiky sypali přímo do míchačky na asfalt. Směs však neměla dobré vlastnosti. Bylo totiž potřeba ji zahřát a vystavit tlaku,“ řekl Kudrna.

Při stavbě černošické silnice již však bylo k dispozici speciální zařízení. To vytvoří horkou směs pneumatik s asfaltem, která se poté zhruba po hodině smíchá s drobnými kameny.

Tato technologie se podle mluvčího Středočeského kraje Martina Kupky zatím i v západní Evropě používá minimálně. V Česku jde vůbec o první silnici, která tak byla upravena.

Přísada podobná gumě z pneumatik se do silničního povrchu pro větší kvalitu již přidává. Výsledný gumoasfalt je však drahý a jeho výroba neekologická, což o starých pneumatikách rozhodně neplatí.

Vlastnosti nové silnice jsou podle Kudrny skoro zázračné: "Hlučnost vozovky se sníží, jako kdybyste stáli za betonovou zdí. Povrch má také mnohem větší přilnavost a nová vozovka není jako u běžného asfaltu po dokončení kluzká." Údržba takových povrchů je také mnohem levnější.

Na běžných komunikacích se povrch vytváří ze směsi prachu s asfaltem. Na takovém povrchu se po čase objevují vyjeté koleje. Prach s asfaltem také nemá takovou soudržnost a silnice jsou poté plné děr.

Povrch s příměsí z pneumatik je však pružný, nemačká se ani netrhá a nemusí se ho nanášet tak silná vrstva.

Podle Kudrny bude ovšem trvat nejméně dva roky, než bude nová technologie více využívána.

"Nikdo nás na dálnice hned nepustí. Jde také o vývoj a zatím neumíme systém Rubtop úplně používat," poznamenal Kudrna.

Budování silnic s příměsí z pneumatik s sebou totiž nese větší nároky na pečlivost práce. Největší využití tohoto povrchu však Kudrna do budoucna vidí právě při výstavbě dálnic.

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...



Najdete na iDNES.cz