Česká silncie - ilustační foto

Česká silncie - ilustační foto | foto: Čtenář iDNES.cz

V Černošicích mají unikátní silnici z pneumatik

  • 22
Na první pohled vypadá včera otevřená silnice třetí třídy mezi Černošicemi a Solopysky v okrese Praha-západ zcela normálně. Nikdo by nehádal, že zde vědci zkoušejí unikátní technologii, při které jsou do asfaltu přidávány rozdrcené pneumatiky.

Použití takové technologie by mělo zvýšit životnost silnice, výrazně snížit její hlučnost a zkrátit brzdnou dráhu aut.

Rubtop, jak se technologie nazývá, byla poprvé vyzkoušena v americkém státě Kalifornie. Prvním, kdo s výzkumem v Čechách začal, je Jan Kudrna, vedoucí Ústavu pozemních komunikací na Fakultě stavební v Brně.

"Začali jsme před dvěma roky, kdy jsme rozdrcené pneumatiky sypali přímo do míchačky na asfalt. Směs však neměla dobré vlastnosti. Bylo totiž potřeba ji zahřát a vystavit tlaku,“ řekl Kudrna.

Při stavbě černošické silnice již však bylo k dispozici speciální zařízení. To vytvoří horkou směs pneumatik s asfaltem, která se poté zhruba po hodině smíchá s drobnými kameny.

Tato technologie se podle mluvčího Středočeského kraje Martina Kupky zatím i v západní Evropě používá minimálně. V Česku jde vůbec o první silnici, která tak byla upravena.

Přísada podobná gumě z pneumatik se do silničního povrchu pro větší kvalitu již přidává. Výsledný gumoasfalt je však drahý a jeho výroba neekologická, což o starých pneumatikách rozhodně neplatí.

Vlastnosti nové silnice jsou podle Kudrny skoro zázračné: "Hlučnost vozovky se sníží, jako kdybyste stáli za betonovou zdí. Povrch má také mnohem větší přilnavost a nová vozovka není jako u běžného asfaltu po dokončení kluzká." Údržba takových povrchů je také mnohem levnější.

Na běžných komunikacích se povrch vytváří ze směsi prachu s asfaltem. Na takovém povrchu se po čase objevují vyjeté koleje. Prach s asfaltem také nemá takovou soudržnost a silnice jsou poté plné děr.

Povrch s příměsí z pneumatik je však pružný, nemačká se ani netrhá a nemusí se ho nanášet tak silná vrstva.

Podle Kudrny bude ovšem trvat nejméně dva roky, než bude nová technologie více využívána.

"Nikdo nás na dálnice hned nepustí. Jde také o vývoj a zatím neumíme systém Rubtop úplně používat," poznamenal Kudrna.

Budování silnic s příměsí z pneumatik s sebou totiž nese větší nároky na pečlivost práce. Největší využití tohoto povrchu však Kudrna do budoucna vidí právě při výstavbě dálnic.