Zničený motor

Zničený motor | foto: Auto-moto Speciál

V Česku se objevil benzin, který poškozuje motory

  • 181
V dubnu a květnu se podle zjištění časopisu Auto-moto Speciál v Česku objevil benzin, který mohl závažně poškodit motor. Za problémy je pravděpodobně nesprávný způsob přepravy benzinu, kvůli kterému se do paliva dostal rostlinný olej. Se zadřenými motory prý bojuje více automobilek.

Podle odborného automobilového magazínu Auto-moto Speciál se v uplynulých měsících v Čechách vyskytoval benzin, jehož jediná nádrž dokázala spolehlivě zničit i ten nejodolnější motor.

Podle zjištění časopisu se zhruba od dubna tohoto roku šíří případy selhávajících zážehových motorů.

Problém podle informací motoristického magazínu trápí zastoupení všech automobilek bez výjimky a jejich garanční techniky. Nákladná oprava obnášející mnohdy výměnu motoru jde totiž v těchto případech na účet výrobce.

Potíže se vyskytují napříč značkami. "Žádná z nich však nechce problém oficiálně prezentovat, aby s ním nebyla spojována," říká šéfredaktor časopisu Martin Vaculík.

Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz potvrzuje: "O tomto problému víme. Někteří naši členové se s ním setkali. Asi pět automobilek se s ním setkalo u vozů, které byly v záruce."

"Bylo to vinou paliva, které nebylo standardní," říká Tunkl. "Nevíme přesné příčiny, ale myslíme, že to bylo špatnou technologií přepravy pohonných hmot."

"Tento problém řešíme," uzavírá tajemník svazu sdružujícího automobilky působící na českém trhu.

Zadřený motor, ale oleje je dost
"Příčinou zničení motoru je nejčastěji zapečení pístních kroužků, tedy nadměrné množství karbonových úsad ve spalovacích prostorech, a s tím související ztráta těsnosti pístů ve válcích," popisuje šéfredaktor Auto-moto Speciál  Martin Vaculík. 

"Další příčinou bývá zadření motoru následkem nedostatečného mazání. Při demontáži motoru obvykle bývá zjištěno, že oleje je uvnitř dost, často dokonce výrazný nadstav, ale je natolik viskózní (laicky "hustý"), že se stal pro mazací systém nečerpatelný."

"Příčinou je pravděpodobně příměs nějaké nežádoucí látky v benzinu, podezření padá na rostlinný olej. Ten se v zážehovém motoru nespálí dokonale, ale zbudou po něm lepivé úsady pryskyřičného charakteru. A také způsobuje želatinizaci motorového oleje čili jeho výrazné zhoustnutí a totální degradaci mazacích vlastností," vysvětluje šéfredaktor automagazínu.

Toyota motor vyměnila, i když byl po záruce
"V květnu jsme takto zadřeli benzinovou Toyotu Avensis 1,8, která měla těsně po záruční lhůtě najeto 85 tisíc kilometrů. Byly zapečené pístní kroužky," říká Michal Peterka z Prahy.

"Automobilka se zachovala velmi solidně, auto bylo 7 tisíc kilometrů po výměně oleje, ovšem už po uplynutí záruky. V servisu nebyli schopni zjistit příčinu, tak nám motor vyměnili zdarma," vypráví. "Nás přišel odtah na 12 tisíc."

"Tankovali jsme někdy kolem prvního května v Praze, už ale nevím kde. Autem pak čtvrtého vyrazili na severní Moravu. Motor mělo podivný zvuk a ozývalo se klepání. Auto ovšem žádnou závadu nehlásilo. Na zpáteční cestě se klepání zintenzivnilo tak, že motor občas zhasl. Pak se motor zadřel," vzpomíná Michal Peterka.

Vše bylo v normě
Laboratoře Ústavu paliv a maziv ovšem problém v kvalitě paliva při testech stanovených normou nezjistily. "Obsah rostlinného oleje zážehovým motorům skutečně hodně škodí, ale k jeho odhalení je potřeba provést speciální, časově i technicky náročné zkoušky, které nejsou při hodnocení benzinu podle normy ČSN EN 228 předepsány," říká Zbyněk Mareček, ředitel Ústavu paliv a maziv.

"Budeme iniciovat kroky vedoucí k případné změně normy, která prostě s tím, že bude v benzinu rostlinný olej, nepočítá. Prosadit změnu norem je ale zdlouhavý proces," dodává Mareček.

Za vším je asi nevyčištěná cisterna
"Nejpravděpodobnější příčinou distribuce špatného benzinu na trh je dopravce, který z Čech veze rostlinný olej a zpět, aby nejel prázdný, přepraví v těch samých nevyčištěných cisternách benzin. Olej je však poměrně viskózní, takže jej z cisterny nikdy nevypustíte úplně, poměrně velké množství jej ulpí na stěnách," píše Auto-moto Speciál.

Jeho šéfredaktor Martin Vaculík dodává: "V tuto chvíli by se již podle odborníků takto znehodnocený benzin u nás vyskytovat neměl, nicméně kontrolní orgány jsou proti němu takřka bezmocné."

Seznam "závadných" benzinek neexistuje
Seznam čerpacích stanic, které čepovaly takto závadný benzin, bohužel neexistuje. "Bohužel neumíme říci, kde netankovat," říká Vaculík. "Doporučil bych tankovat výhradně u frekventovaných čerpacích stanic velkých značek a u všech, které mají pečeť kvality pohonných hmot vydávanou Ústavem paliv a maziv," radí.

"Pokud jste v minulosti tankovali jinde (stačí jednou), nechte okamžitě vyměnit motorový olej včetně filtru. Klaďte důraz na důsledné vypuštění původního oleje."

 Zničený motor

Zničil vám nekvalitní benzin motor? Pište své zkušenosti do diskuse pod článkem nebo na auto@idnes.cz.