Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku se za výbavu platí, v cizině je zdarma

  14:12aktualizováno  6. dubna 16:09
Při koupi auta musí český zákazník stále vytahovat z peněženky desetitisíce korun navíc za výbavu, která je v západní části Evropy naprosto samozřejmá. Jedná se přitom o nejprodávanější auta a jejich airbagy a ABS, které posádku chrání před zraněním.
Peníze, euro - (c) profimedia.cz/corbis

Peníze, euro - ilustracni foto | foto: Profimedia.cz

Nejlepším příkladem je Škoda Fabia, nejkupovanější vůz na českém trhu. Její základní verze pojmenované jako Junior, Easy a Classic mají v základní výbavě pouze jeden airbag ukrytý ve volantu. Za airbag pro spolujezdce se připlácí podle internetového ceníku mladoboleslavské automobilky 7500 korun a za ABS dokonce 17 900 korun.

O přínosu obou doplňků přitom nelze vůbec diskutovat. Airbag neboli nafukovací vak chrání osoby při čelním nárazu, dokazují to nezávislé crash testy. Brzdový systém ABS zase nezablokuje kola při prudkém brzdění a auto je tak ovladatelné i na sněhu nebo vodě, navíc zkracuje na kluzkém povrchu brzdnou dráhu.

Například v sousedním Německu by si asi nikdo auto bez ABS a alespoň dvojice airbagů nekoupil. I základní verze Škody Fabia Classic se proto u našich západních sousedů prodává dokonce se čtveřicí airbagů. Oba čelní jsou doplněný párem bočním, které zvyšují ochranu cestujících při nárazu ze strany. Samozřejmě v německé nabídce fabie nechybí ABS jako součást standardní výbavy. Opět bez příplatku.

Lépe vybavenou fabii si ale pořídí i zákazníci v Anglii nebo Rakousku. Anglické fabii vedle ABS a dvou airbagů nechybí ve výbavě, která je automatická a zdarma, CD přehrávač a klimatizace. Fabia pro rakouské zájemce má ABS a pár čelních airbagů.

Kdo však chce v Česku Škodu Fabia s rozsáhlejší bezpečnou i komfortní výbavou bez připlácení, musí si počkat na tak zvané akční modely. Třeba teď na jaře mladoboleslavská automobilka dává zákazníkům v rámci speciální nabídky zdarma výbavu navíc – je na každém, aby si v rámci této nabídky vybral mezi pohodlím klimatizace a bezpečností ABS.

Že se však situace s airbagy a ABS v malých autech i v Česku zlepšuje, dokazují některé malé modely aut, které mají tyto doplňky z továrny automaticky dodávané. Například kolínská Toyota Aygo se v Česku bez ABS a páru předních airbagů nenabízí. Podobně dobře vybavená je další loňská novinka – Suzuki Swift.

Ale hit mezi levnými auty současnosti – Dacia Logan – je na tom stejně jako Škoda Fabia. Čeští zákazníci dostávají k základním modelům rumunského automobilu pouze airbag řidiče, němečtí automaticky dva airbagy a ABS.

Rozdíly ve výbavách se však nevyhýbají ani větším a dražším autům. Opět v neprospěch tuzemských zákazníků. Jestliže druhý nejprodávanější vůz v Česku, Škoda Octavia, dostává v továrně pro český trh do základní výbavy čtyři airbagy, vozy proudící k německým klientům mají navíc i hlavové airbagy. Ty oproti bočním airbagům ještě zvyšují ochranu posádky. Za ně zdejší zákazník zaplatí 9900 korun.

Za další důležitý prvek pro jízdní bezpečí, kterým je elektronický stabilizační program (ESP) chránící auto před smykem, zaplatí zákazník kupující octavii u tuzemského dealera Škody 12 900 korun. V Německu je ESP za příplatek jen k nejlevnější Octavii Classic, u ostatních verzí se dodává zdarma.

Autoři:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.