V Česku se začalo prodávat biopalivo E85. Pijí ho i octavie

aktualizováno 
Mladá Boleslav se stala prvním místem v Česku, kde se začalo volně prodávat ekologicky šetrné biopalivo E85. Během měsíce by se mělo objevit ještě na dalších čtyřech čerpacích stanicích ve středních Čechách. Auta, jejíchž motory umí spalovat biolíh budou tankovat litr paliva za 25 korun. Na silnice už vyrazily i první škodovky tankující E85.

Saab 9-3 BioPower | foto: iDNES.cz

Palivo E85 je směs skládající se z 85 procent z bioetanolu a z 15 procent z Naturalu 95. Proti klasickému benzinu má jízda na palivo E85 dvě hlavní výhody - nárůst výkonu motoru a výrazné snížení emisí výfukových plynů. Nevýhodou je naopak mírně vyšší spotřeba oproti klasickým palivům.

Cena za litr E85 byla stanovena na 25 korun. "Pokud navíc bude biosložka osvobozena od spotřební daně, bude levnější," řekl Oldřich Reinbergr, ředitel společnosti Cukrovary a lihovary TTD, která palivo vyrábí.

Společnost Agroethanol TTD, dceřiná firma Cukrovarů a lihovarů TTD, začala ve svém závodě v Dobrovici vyrábět biopalivo na konci loňského roku.

Do měsíce další benzinky

"Je samozřejmě trochu problémem, že momentálně není dostatečná síť čerpacích stanic, ani u nás nejezdí tolik aut. S některými společnostmi jsme však již na instalaci stojanů dohodnuti," řekl Reinbergr. Podle něj budou během měsíce další dva stojany v blízkém okolí Prahy, další na východ od hlavního města a jeden směrem na západ. Stojany s biopalivem E85 by měly být také na Moravě.

Aby se mohl litr biopaliva prodávat za 25 korun, musí ho firma mírně dotovat. "V podstatě na tom proděláváme," řekl Reinbergr. Osvobození biosložky od spotřební daně projednává sněmovna. "Nyní je to ve druhém čtení, musí to projít ještě třetím čtením, pak senátem a nakonec jej musí podepsat prezident, pak teprve půjde levnější biopalivo na trh," podotkl Reinbergr.

Od daně by měla být osvobozena ta část biopaliva, která není fosilním palivem. V případě E85 by se tedy platila jen daň z patnáctiprocentního podílu Naturalu 95 v biopalivu.

Na českém trhu lze nyní zakoupit speciálně upravené vozy několika značek, které na palivo E85 dokážou jezdit. Mezi ně patří Škoda Octavia Multifuel, několik modelů Ford (modely Focus, C-max, S-max, Mondeo), Saab (modely 9-3 a 9-5 BioPower) a Volvo (C 30, S 40, V 50, V 70 a S 80). Výhodou je, že do stejného motoru lze vedle E 85 využívat i běžný benzin.

Například modely BioPower od Saabu jsou zhruba o 40 000 korun levnější než klasické benzinové verze. Fordy a Volva schopné jezdit na E85 jsou naopak většinou o málo dražší. Škoda se zatím soustředí především na švédský trh, ovšem někteří prodejci chtějí Octavii Multifuel nabídnout i v Česku. V Mladé Boleslavi již na na tento model registrují několik objednávek.

První lihové škodovky v Česku

Právě dvě škodovky na tento pohon má nově středočeský kraj. Jeden vůz bude používat boleslavská Klaudiánova nemocnice, druhý dostane Správa a údržba silnic Mnichovo Hradiště. "O této možnosti jsme uvažovali již dlouho. Nemělo by zůstat jen u dvou aut, uvažujeme také o autobusové lince, která by toto palivo využívala," řekl hejtman středočeského kraje David Rath.

V Dobrovici se totiž rovněž začíná vyrábět palivo E95, které je produkováno na stejné bázi, ale má využití ve vznětových (naftových) motorech. Společnost Ariva Transcentrum plánuje, že na Mladoboleslavsku od září letošního roku zprovozní první zkušební autobus na tento pohon. Příměstský autobus zapůjčí Scania na dobu 6 měsíců a zkoušen bude rovněž v zimním období.

V Evropě je palivo E85 nejvíce používáno ve Švédsku, kde je v provozu více než 16 000 vozidel a počet plnících stanic s palivem E85 je vyšší než 250. Právě na tamní trh dodává mladoboleslavská Škoda Auto své vozy Octavia Multifuel.

Čeští lihovarníci se zatím neúspěšně snaží prosadit, aby stát zastavil prudce rostoucí dovoz levného biolihu z Brazílie a Pákistánu. Umožnit by to měla povinnost používat biolíh vyrobený ze surovin původem z Evropské unie.

Dovoz brazilského a pákistánského biolihu prý meziročně vzrostl o 800 procent. Nárůst importu biolihu ze zámoří souvisí s tím, že bioetanol se od loňského roku povinně přimíchává do benzinu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz