Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Chorvatsku přibylo kilometrů dálnic

aktualizováno 
S prvním prázdninovým dnem byly v Chorvatsku otevřeny dva nové úseky dálnice mezi Záhřebem a Splitem v celkové délce 80 kilometrů. Dalších téměř sto kilometrů by mělo přibýt tento týden. Cesta k Jaderskému moři tak bude zase o něco rychlejší.

Motoristům, kteří zamíří k jižnímu pobřeží Jaderského moře, se cesta za odpočinkem zjednoduší. 

Původní předpoklad chorvatské vlády, podle nějž budou tři nové úseky dálnice, neoficiálně nazývané Dalmatina, průjezdné do konce června, se totiž nepodařilo splnit. Řidiči tak doposud využívali pouze dva. Třetí má začít sloužit v těchto dnech.

Cesta se zrychlí

Pokud Chorvaté svůj slib dodrží, bude průjezdných dalších 180 kilometrů nové rychlostní silnice.

K již otevřeným dvěma úsekům "Dalmatiny", a to Zadar - Pirovac o délce 36 kilometrů a v nejjižnější části Vrpolje - Dugopolje o délce 45 kilometrů, přibude ještě 100 kilometrů na severním úseku dálnice od jižního vstupu do tunelu Mala Kapela až k dopravnímu uzlu Gornje Ploče, kde se nový úsek spojí s již dříve existující dokončenou částí dálnice.

Ani poté nebude spojnice mezi Záhřebem a Splitem kompletní. Dopravu navíc bude mnohdy komplikovat fakt, že budou otevřeny pouze dva pruhy vozovky.

Objížďky zapříčiní zdržení

Po otevření poslední části na celé spojnici mezi Záhřebem a Splitem zůstanou pouze dva nedokončené úseky o délce přibližně 50 kilometrů, které bude nutné překonat po ne vždy kvalitních objízdných trasách. Právě na nich na řidiče určitě čekají obtíže.

"Třináctikilometrová objížďka stavby tunelu Mala Kapela vede po úzkých horských silničkách nad strmými srázy, na nichž je třeba jezdit se zvýšenou opatrností. Jistě se tam budou tvořit kolony, které mohou znamenat dvou- až dvouapůlhodinové zdržení," říká Miroslav Preclík z autoklubu ÚAMK.

Na kolik vyjdou dálniční poplatky

Za dálnici se platí

Turisté, kteří dálnici k cestě za vytouženou dovolenou využijí, musí počítat s poplatky. Jejich výše však překvapivě nebyla chorvatskou vládou ještě přesně stanovena. Podle vedoucího oddělení turistických informací Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Miroslava Preclíka se dá očekávat, že se cena za užití nových úseků dálnice nebude příliš lišit od již průjezdných částí. "Přibližně to vychází na korunu a čtyřicet haléřů za jeden kilometr. Cesta ze Záhřebu do Splitu tak vyjde asi na pět set padesát korun," kalkuluje Miroslav Preclík.

Rychleji i do Rijeky

Na konci června byla kompletně zprovozněna také dálnice mezi Záhřebem a Rijekou. Poslední stavební úsek komunikace Bosiljevo - Vrbovsko je dlouhý 14 kilometrů a asi z poloviny ho tvoří dálnice pouze se dvěma jízdními pruhy.

"Celková délka je téměř sto padesát kilometrů a cesta autem bude trvat přibližně osmdesát minut," uvedla ředitelka českého zastoupení Chorvatského turistického sdružení Mirjana Žiličová. Podle ní budou práce na spojnici Rijeky a Záhřebu probíhat ještě nejméně další čtyři roky.

"Asi na pětadevadesáti kilometrech této dálnice mohou řidiči využívat pouze dva pruhy. To by se mělo změnit do roku 2008, dokdy se počítá s dokončením jejího rozšíření," dodává Mirjana Žiličová. Za průjezd celé dálnice řidiči zaplatí přibližně 240 korun.

Nové dálniční úseky

Mala Kapela - Gornje Ploče 95,5 km
Zadar - Pirovac 36 km
Vropolje - Dugopolje 44,7 km

Dálniční poplatky
(všechny nové úseky)

Vybírají se na 11 mýtech trasy
Záhřeb - Split přibližně 550 Kč

***

AUTEM K MOŘI V POHODĚ: itineráře, mapy a praktické rady na cestu

***

Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Ranger 2,2 TDCi  XLT, DEMO VŮZ
Ford Ranger 2,2 TDCi XLT, DEMO VŮZ

r.v. 2017, naj. 2 000 km, diesel, 1. majitel
730 675 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.