Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Číně umějí kopírovat všechno. I automobily

  16:18aktualizováno  16:18
Před osmi lety se myšlence, že by Číňané - proslulí svou schopností okopírovat takřka cokoliv - začali padělat také automobily, šéf čínské pobočky Volkswagenu Martin Poste jenom smál. "Auta nejsou hodinky nebo kompaktní disky. Jsou moc složitá a je příliš obtížné je kopírovat," tvrdil tehdy Poste.
Kopie Volkswagenu Jetta

Kopie Volkswagenu Jetta - Jedním z kopírovaných modelů je Volkswagen Jetta. Důvodem obliby je jeho nižší cena. | foto: Dalmar Motors

Během několika let však zjistil, že se krutě mýlil. Již dnes jezdí podle týdeníku The Economist v Číně desítky až stovky tisíc kopií nejen volkswagenů, ale i toyot, mercedesů a modelů společnosti General Motors.

První kopie modelu německého koncernu Volkswagen Jetta se objevily na čínském trhu v roce 2001. S jinou značkou, lehce pozměněným vzhledem a hlavně o pětinu levnější než originál.

Až polovinu prodaných aut tvoří kopie
Jejich kvalita přitom byla vysoká. Důvod byl jednoduchý - i tyto vozy se totiž vyráběly v továrnách koncernu Volkswagen. Jak je to možné? Seat, španělská pobočka VW, továrnu prodal mexické společnosti a ta ji obratem postoupila čínské firmě Anhui Chery.

Ta navíc z 20 procent patřila největšímu čínskému partnerovi německého koncernu, společnosti Shanghai Auto Industry Corporation (SAIC). Přestože Volkswagen protestoval, továrna Anhui Chery vyráběla kopie jetty jak o závod. Nakonec se jich prodalo přes sto tisíc, což byla skoro polovina toho, co na čínském trhu prodal německý Volkswagen sám.

V polovině roku 2003 začala firma Anhui Chery vyrábět další kopii jiného modelu, který v té době dokonce ještě nebyl v prodeji. Chevrolet Spark totiž další velký partner SAIC, americká firma General Motors, uvedl na trh později než Číňané. Kopie vyrábí také společnost Zheijiang Jili Geely. Její tři modely se totiž až příliš podobají vozům Daihatsu. Kopie od Geely stojí asi polovinu částky požadované za originál od oficiálního místního výrobce.

Světovým výrobcům se praktiky Číňanů nelíbí. Protestují však zatím jen vlažně. Bojí se totiž, že kdyby se ozvali důrazněji, mohlo by to v Číně vzbudit nevůli, a velké automobilky by tak mohly ztratit přístup na rychle se rozvíjející trh. A tak raději volí taktiku nechat si ukousnout ze svého krajíce než přijít o celý pecen.

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.